باخه یعنی لاک پشت روایت انسان های ساکت ولی دغدغه مند است

به گزارش وبلاگ ساختمان ، الهام اشرفی در برنامه جلد دوم تلویزیون اینترنتی کتاب با اشاره به اینکه باخه یعنی لاک پشت شامل 11 داستان کوتاه است و در همۀ آنها پرسوناژهای مختلف در یک مجتمع مسکونی شکل می گیرد که شرایط جاری حاکم بر فکر و روان جامعۀ امروز ایران را به تصویر می کشد، درباره انتخاب نام کتاب خود، خاطرنشان کرد: در سال هایی که دانشجو بودم همیشه از کنار کافه ای که نام آن باخه بود رد می شدم و گرچه اصلاً وارد آن کافه نشدم اما طبق دیده های خود که به عنوان رهگذر از کنار آن رد می شدم، داستان ها و ایده های فکری خود را براساس آن ساختم و نوشتم. از نظر من، انتخاب این نام متناسب با فضای ابهام آمیز داستان ها نوشته شده که باعث می شود در فکر ها ماندگار بماند و همچنین خود لاک پشت هم زندگی سوال برانگیزی دارد.

باخه یعنی لاک پشت روایت انسان های ساکت ولی دغدغه مند است

وی گفت: باخه داستان انسان هایی است که با اینکه در جامعه شلوغ و پرتلاطم زندگی می کنند که همه در حال فعالیت هستند اما به دلیل موقعیت اجتماعی و نوع رفتارشان انسان های آرام و ساکتی هستند که دغدغه مند هستند ولی دیده نمی شوند. بنا داشتم داستان هایی با موضوع زنان بنویسم چون با دنیای زنانه بیشتر آشنا هستم و پیشتر برای تمام نوشته های کتاب طرح هایی داشتم که بیشتر در فکر من وجود داشتند. از نظر من، یکی از نقاط قوت این کتاب استفاده از جملات کوتاه است که به عنوان یک تکنیک و شگرد با من عجیین شده است و حاصل آموزه های من در سال هایی بود که به کارگاه های داستان نویسی می رفتم.

این نویسنده افزود: نویسنده آنچه را که تجربه کرده است، می نویسد اما اگر چیزی بنویسد که در تجربه زیسته اش نباشد کار سخت تر می شود که نیازمند مطالعات و تحقیقات بسیاری است. یکی از کارهایی که انجام دادم خواندن داستان های ایرانی بوده است و دلیلش این بود که بدانم نویسندگان چگونه آن را در زیسته خود وارد کردند. در این کتاب باورها و نشان دادن فضای ایرانی به صورت ناخودآگاه رخ داده و اصراری بر آن نداشتم که فضای آن حتماً ایرانی باشد.

او درباره انتخاب انتشارات نیستان برای چاپ کتاب خود، مطرح نمود: من در انتشارات نیستان کار ویراستاری انجام می دادم وقتی نگارش کتابم به خاتمه رسید کتاب خود را در اختیار انتشارات نیستان قرار دادم که آن را بخوانند و اگر مورد قبولشان واقع شد منتشر کنند و به همین دلیل در پی ناشران دیگر نرفتم. انتشارات نیستان جزو معدود ناشرانی است که اهتمام به چاپ داستان کوتاه دارد.

اشرفی در ادامه، گفت: نویسنده با نوشتن داستان کوتاه می تواند بهتر خود را نشان دهد زیرا با سبک زندگی افراد مطابقت دارد به همین دلیل یکی از شگردهایی که برای مجذوب کننده شدن این کتاب انجام دادم دنبال کردن سرنوشت راوی هر قصه در دل قصه بعدی بود که مخاطب را از پس خاتمه قصه قبلی اش بی جواب رها نمی کند.

وی اظهار داشت: اکنون در حال نگارش کتاب دیگری هستم که روایت زندگی شخصی و خاطراتی از دوره بحران اضافه وزن من است و با اینکه بازگشت به گذشته و نوشتن آن کار دشواری است ولی دوست دارم آن را برای آگاهی مردم و تغییر نگاهشان به این قضیه، بنویسم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "باخه یعنی لاک پشت روایت انسان های ساکت ولی دغدغه مند است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باخه یعنی لاک پشت روایت انسان های ساکت ولی دغدغه مند است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید