مهارت های لازم برای یک مسافر کدام اند

به گزارش وبلاگ ساختمان، تصور کنید برای چند هفته یا حتی چند ماه دست از کار و زندگی می کشید و تصمیم می گیرید که راهی سفری شوید که همیشه آرزویش را داشتید. احتمالاً خیلی هیجان زده می شوید، اما از قلم نیاندازید که کشف جهان، چنان اتفاق لذت بخشی است که باید برای آن تلاش های بسیار کرد اتفاقی که شاید برای خیلی ها هیچ گاه رقم نخورد.

مهارت های لازم برای یک مسافر کدام اند

اگر در واقعیت این اتفاق برایتان افتاد. قبل از خرید بلیط هواپیما، ممکن است دودل شوید و باخودتان بگویید، اصلاً برای این سفر آماده هستم؟

شاید 10 سال گذشته را به عنوان بینایی سنج، معلم و یا برنامه نویس، تمام وقت خود را به چکاب چشم بیماران، تکرار جدول ضرب یا طراحی وب گذرانده باشید مهارت هایی که، بی شک، شما را آماده سفر به ناکجاآباد نمی کنند.

در همین حین که سعی می کنید در حرفه خود پیشرفت کنید، مهارت هایی که برای سفر به دور جهان نیاز دارید در شما ضعیف و ضعیف تر می شوند. اما جای شکرش باقی است که می توانید آن ها را تقویت کنید. پس قبل از اینکه دست از کار و زندگی بکشید و پا به سفر بگذارید، سعی کنید مهارت هایی را که در ادامه می خوانید در خود پرورش دهید.

وفق پذیری

سفر، بخصوص سفر فردی، مستلزم یادیگری مجموعه ای از مهارت هاست. اما شاید مهم ترین و ارزشمند ترین آن ها وفق پذیری باشد. هیچ مهارت یا مشخصه ای مهم تر از آن نمی توانید پیدا کنید. هیچ اشکالی ندارد اگر در نقشه خوانی افتضاح باشید یا به خاطر رژیم خاصی که دارید هر غذایی را نتوانید امتحان کنید یا به میزان فندوق هم استعداد یادگیری زبان نداشته باشید، اما اگر نتوانید خود را با شرایط مختلف وفق دهید، در طول راستا کم می آورید.

خیلی ها از اینکه نتوانند خود را با ناشناخته های راستا تطبیق دهند وحشت دارند. برای همین است که ساعت ها در رؤیای سفر به دور جهان و بازدید از آثار تاریخی و سواحل دل انگیز سیر می کنند، اما هیچ وقت جرأت سفرکردن را پیدا نمی کنند.

درست است که راستا سفر طولانی، پر از چاله چوله، پیچ و خم و توقف های غیرقابل پیش بینی است. اما، هیچ وقت هم قرار نبوده، راستا برای شما راحت و آسوده باشد. ممکن است در جنگل گم شوید، دوربینتان را گم کنید، از پرواز جا بمانید، بیمار شوید، جایی گیر کنید که هیچ کس زبانتان را نمی فهمد مهم نیست چه طور فکر می کنید: این اتفاق ها حتماً پیش می آیند.

اگر یک چیز قابل پیش بینی در سفر وجود داشته باشد، آن چیزی نیست جز اتفاق های ناخواسته. هر چه بیشتر در سفر باشید بیشتر احتمال حوادث ناخواسته وجود دارد.

بدون توانایی کنار آمدن با آن ها، از پس سفر بر نمی آیید. تنها یک راه پیش روی شما هست: تطبیق دادن.

تطبیق، چیزی که هیچ کس در آن مهارت کافی ندارد اما می شود یاد گرفت. سفر کردن بهترین راه برای تمرین این مهارت است. در حقیقت، هر چه بیشتر در سفر باشید، بهتر یاد می گیرید که با شرایط ناخواسته کنار بیایید.

ممکن است در سفرهای اول خیلی سفت و سخت باشید و در مقابل شرایط نو مقاومت کنید. اما هر چه بیشتر در این وادی قدم می گذارید، بیشتر احساس راحتی می کنید. چون یاد می گیرید. یاد می گیرید که زیبایی سفر به غیر قابل پیشبینی بودن آن است.

برای یاد گرفتن این مهارت راه های مختلفی را می توان امتحان کرد. اما شرکت در یک تور گردشگری یا شاید هم سفر با دوستان بهترین راه های تقویت تطبیق پذیری باشند.

در طول سفر، اتفاق های زیادی برای شما رخ می دهد بعضی خوب، بعضی بد، بعضی هم نه خوب نه بد. به هر حال، اگر برای تجربه های نو آماده نباشید، حتی در سفر هم به فکر گوشه گرم خانه خواهید بود و از لحظات زیبای سفر لذت نخواهید برد.

صبر

به عنوان یک مسافر، تقویت صبر و تحمل باید برای شما در اولویت باشد. اتوبوس دیر می آید، قطار دیر حرکت می کند، هتل رزرو شما را نمی پذیرد و پرواز کنسل می شود؛ از این دست اتفاق ها همیشه پیش می آید. اما، شما که این همه راه را برای عصبانی شدن و جازدن طی نکرده اید. آمدید که جهان را ببینید، آرامش بگیرید و از دغدغه های روزانه رهایی پیدا کنید. وقتی دیدید صبر کردن برایتان سخت می شود و خشم کم کم بر شما غلبه می کند، به این فکر کنید: من در سفرم، اینجا هر روز مثل جمعه می ماند و عجله ای هم نیست نفس عمیق بکشید و آرام بگیرید الان درست مثل خانه بدوش ها شده اید، پس نباید دغدغه زمان و ساعت را داشته باشید. یکی از چیزهایی که در سفر یاد می گیرید این است که همه چیز خودش درست می شود. فقط باید آرام بود، لبخند زد و صبر کرد مشکل خودش حل می شود. وقتی به سفر طولانی می روید، ممکن است خیلی چیزها آن طور که می خواهید پیش نفرایند. بعضی برنامه ها طولانی تر از آن که باید بشوند. مردم که برای رساندن شما به خواسته هایتان عجله ندارند. پس صبر داشته باشید.

بدون صبر، احتمالاً، دیوانه شوید. برای آن موقعیت هایی که همه چیز آرام و اعصاب خوردکن پیش می فرایند، یک کتاب همراه داشته باشید یا یک دفتر طراحی. سعی کنید با بقیه کسانی که در شرایط شما هستند سر صحبت را باز کنید یا به اتفاقات اطراف دقت کنید و سعی کنید از اطرافتان چیز یاد بگیرید. شاید، تمرین صبر مدت زمان طولانی و شاید زمانی به میزان یک عمر بطلبد. ناامید نشوید. می توانید تمرین را از خانه خود شروع کنید. ببینید چه قدر در مقابل اعضای خانواده تان صبر دارید.

در معرض توجه بودن

در چین و هند و چند کشور دیگر، زن ها، مردها، بچه ها و کلاً همه و همه به خارجی ها زل می زنند. حتی ممکن است از شما یا با شما عکس بگیرند، فقط به خاطر اینکه شما با آن ها متفاوتید. ممکن است این رفتارشان برای شما محبت آمیز و شیرین باشد اما گاهی وقت ها آزاردهنده می شود. در گینه ی نو، حتی ممکن است بعضی سعی کنند به شما نزدیک شوند و به مو و پوست تان دست بزنند. چیزی که ممکن است برای خیلی ها که به این رفتار عادت ندارند یا افراد حساس آزاردهنده باشد. پس، خود را برای روبرو با این شرایط آماده کنید و یک لبخند ملیح هم برای عکس انداختن با محلی ها تمرین کنید.

حساب کتاب کردن

اگر، برای مثال، گذرتان به مراکش افتاد، باید از قبل حساب کتاب کردن را خوب یاد بگیرید. هیچ بعید نیست که در انتهای سفر به خودتان بیایید و ببینید که چندین قالیچه روی دستتان باد کرده است. می پرسید، چه طور؟ اول اینکه، احتمالاً در حساب کردن اینکه چند درهم چند تومان می شود گیج شوید. احتمالاً چانه زن خوبی هم نباشید. یا آن قدر چای مجانی از دست فروشنده به شما رسیده باشید که احساس کنید اگر دست به جیب نشوید و از او خرید نکنید مدیونید. حتی خرید یک عدد قالیچه هم کار عاقلانه ای نیست. در کل، پیشنهاد می کنم، از مراکش قالی نخرید. در عوض، از مملکت خودمان، قالی دست بافت مردم کشورمان را بخرید. اصلاً قالی ایرانی چیز دیگریست. پس، یاد بگیرید چه طور با فروشنده ها سروکله بزنید که مبادا اغوا شوید و بار خودتان را سنگین نکنید.

گریه به وقت نیاز

در حین سفر، حتماً، مواردی پیش می آید که کاری احمقانه از شما سر می زند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بلیط قطار را اشتباهی رزرو کرده باشید و درست قبل از حرکت قطار متوجه اشتباهتان شوید. با این وضع، کل برنامه سفر به هم می ریزد. یکی از توانایی هایی که اینجا به درد می خورد و بیشتر ما، کل زندگی را برای استاد شدن در آن زحمت می کشیم، گریه به وقت نیاز است. خدا را چه دیدید، شاید گریه کارساز بود و دل مسئول قطار به رحم آمد و اجازه ورود داد و به این شکل، برنامه سفر هم بهم نریخت. احتمالاً این مهارت به مزاج آقایان خوش نیاید. متأسفانه، برای آن ها پیشنهاد دیگری ندارم. اینجا دیگر به هنر خودشان بستگی دارد که دست به دامن چه حربه ای شوند و کار خود را پیش ببرند.

نقشه خوانی

حتماً شنیده اید که خیلی ها در طول سفر با نقشه کارشان راه میافتد و از طرف دیگر، می دانید که خیلی ها، اصلاً، استعداد نقشه خوانی ندارند و اشتباهی خواندن نقشه اوضاع را برایشان بدتر هم می کند. پس شاید ترجیح بدهند از نقشه استفاده نکنند. اما بیشتر وقت ها، جایی می رسد که حتی GPS هم جواب نمی دهد و مجبور می شوید دست به دامن نقشه شوید، پس سعی کنید این مهارت را حتماً یاد بگیرید. البته، گم شدن در سفر یعنی تجربه های نو، یعنی دیدن افراد و مکان هایی که انتظارش را نداشتید.

هم کلام شدن با غریبه ها

در کشور خودمان، معمولاً با کسانی معاشرت می کنیم که اخلاق و رفتارشان به ما خیلی نزدیک است. اما در سفر، مطمئناً با افرادی روبرو می شوید که تفاوت بسکمک با شما دارند، از محل زندگی گرفته تا فرهنگ و شرایط مالی. باید قبل از اینکه راهی سفر شوید درباره مقصد، اطلاعات کافی کسب کنید تا در مکالمه هایی که پیش می آید کم نیاورید.

موتورسواری

موتورسیکلت، در بیشتر نقاط جهان، بهترین راه حمل و نقل و در اصل بهترین وسیله برای گشت زدن در شهر و تجربه آواها، مزه ها و بوهای نو است. پس اگر دوست داشتید، این را هم در لیست مهارت های مورد نیاز بگذارید.

خوردن خوراکی های عجیب و غریب

یکی از لذت های سفر امتحان کردن خوراکی های نو و گاهاً عجیب و غریب است از تاکو ملخ مکزیکی گرفته تا سوسک سرخ شده تایوانی. البته بعضی ها معده ضعیفی دارند و ممکن است این جور خوراکی ها پیشنهاد جالبی برای آن ها نباشد. اما تجربه نشان داده که هرچه چیزهای عجیب و غریب تر را بچشید، معده بهتر به سوپرایز شدن عادت می کند. پس بیایید سوپرایز کردن معده هایمان را امتحان کنیم.

ثبت لحظات

ثبت لحظات زیبای سفر، عکس گرفتن، یادداشت برداشتن و نقاشی کردن، سفر را لذت بخش تر می کنند. گوشه کافه دنجی بنشینید و سعی کنید، در هر کشوری که هستید، بهترین نقاطی را که دیده اید، به روی کافذ بیاورید.

کمک های اولیه

برای یک مسافر هیچ چیز غم انگیزتر از بیماری یا جراحت نیست. مخصوصاً برای کسی که دانش اولیه برای مقابله با این شرایط را ندارد. لطفی به خودتان بکنید و به دوره آموزش آشنایی با اصول ایمنی بروید. تصور کنید که در سفر به گوتمالا برای شما یا دوستتان اتفاقی بیافتد و نزدیکترین بیمارستان به شما 10 ساعت فاصله داشته باشد، اینجاست که کمک های اولیه به کارتان می آید.

یادگیری زبان

حتماً لازم نیست چندین سال کلاس روسی رفته باشید که بتوانید به روسیه سفر کنید. این روزها، اپلیکیشن هایی چون Duolingo، یادگیری زبان را ساده و لذت بخش کرده اند. حتی می توانید مجانی در Skype با مردم سراسر جهان صحبت کنید و دانش زبانی خود را محک بزنند.

خوابیدن در هر شرایط

سفرهای طولانی در هواپیما، قطار و اتوبوس بیشتر هم لذت بخش می شود، اگر بتوانید در هر فرصتی چشمی روی هم بگذارید و استراحت کنید. اما چه طور می شود خوابیدن را تمرین کرد؟ اول از همه، هر روز چرت زدن در شرایط سخت و پرسروصدا را تمرین کنید و سعی کنید خودتان را به کافئین قهوه و چای عادت ندهید. سرحال اما شلخته باشید بهتر از خوشتیپ اما خسته بودن است.

بازی کردن

کره زمین را در مقابلتان بگذارید، چشمانتان را ببندید و انگشتتان را روی کره فرود آورید. اگر روی اقیانوس فرود نیامده باشید، شانس اینکه انگشتتان روی نقطه ای از این کره خاکی قرار گرفته باشد که عاشق فوتبال اند، بسیار زیاد است. برای دوست شدن با غریبه ها، یکی از سریع ترین راه ها شرکت در بازی هایشان است، پس داشتن کمی مهارت در توپ لگد کردن یک مهارت بین المللی به شمار میرود. هر کاری از دست تان بر می آید برای بهتر شدن در این کار انجام دهید. هم سرگرم می شوید هم دوست می شوید. شاید شما از آن دسته آدم هایی باشید که استعدادی در این زمینه ندارند یا اصلاً علاقه ای ندارند، پس نقشه شماره 2 پیشنهادی برای شما، می تواند این باشد: درباره جام جهانی سر صحبت را باز کنید.

توالت های بیگانه

مورد آخری که نه برای همه اما شاید برای بعضی چالش برانگیز باشد توالت است. همان طور که می دانید در بیشتر کشورهای جهان خبری از توالت های ایرانی نیست. پایتان را از ایران بیرون گذاشتید باید قید توالت های خودمان را بزنید. پس از قبل به فکر این مورد آخر باشید.

منبع: کجارو / rantchic.com / greatist.com / static1.squarespace.com / nomadicmatt.com / thrillist.com

به "مهارت های لازم برای یک مسافر کدام اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهارت های لازم برای یک مسافر کدام اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید