خبرنگاران گریه های غریبانه قمی ها در عاشورا و شام غریبان امسال

به گزارش وبلاگ ساختمان، قم-خبرنگاران- مردم قم که در روز عاشورا با رعایت پروتکل های بهداشتی برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره قیام انسان ساز کربلا آیین های ویژه عزاداری را برپا کردند، در غروب غم انگیز عاشورا، آیین شام غریبان شهدای مظلوم کربلا را نیز با همان شرایط محدود کرونایی برپا داشتند.

خبرنگاران گریه های غریبانه قمی ها در عاشورا و شام غریبان امسال

میلیون ها نفر امروز در سراسر عالم از دقایق ابتدایی صبح رخت عزای تو را بر تن کرده اند و ما مانده ایم در این حیرت که مگر این چه داغ جان سوزی است که بعد از گذشته هزاروچند صدسال هنوز در دل پیر و جوان و زن و مرد سنگینی می کند.

هر چه دقایق به ظهر عاشورا نزدیک تر می شود شور و هیجان عزاداران حسینی برتری می گیرد تا جایی که انسان احساس می کند که اگر غلط نکنم عرش بر زمین افتاد.

این چه داغ و حرارت عظمایی است که به سردی نمی گراید و هرسال خروشان تر می شود؛ ما درکی از جلال و جایگاه تو در عالم خلقت و پشت پرده ظواهر مادی و فریبنده جهان نداریم ولی داغ عالم سوز تو را که می بینیم یقین می کنیم تو عزیزترین عزیزان در نزد خداوند عالمی، ای خون خدا.

محرم امسال طعم تلخ کرونا داشت اما بااین وجود مردم قم مانند تمام سالهای گذشته همه گرداگرد سفره عاشورا نشستند و اجازه ندادند چراغ این شعله هدایت گر غریبانه بسوزد.

واقعیت عینی عالم پس از هزار و چهارصد سال این گونه است که روزگار به سرعت می گذرد و روزها و سالها پی روزها و سالها می فرایند و هرچه که زمین و زمان کهنه تر و فرسوده تر می شود اما حادثه کربلا و نام شما نوتر و پرجلوه تر شده است.

امروز مابعد قرن ها به تماشای قامت سرافراز تو در ظهر عاشورا ایستاده ایم و لحظه ای را می نگریم که از آن حنجره مهربان و دردآلودت با لحنی مهربان و خالصانه از توحید و عبودیت محض که گفتی: رضا برضاک.

خیلی زمان ها گذشته تا ما امروز بفهیم که تو در روز عاشورا چگونه فریبستان عافیت طلبی و مصلحت اندیشی را به سخره گرفتی و اکنون در زمانه ما هیچ کس زنده تر از تو و پیامت در عالم خلقت یافت نمی شود ای کشته جاوید.

جمع زیادی از هیات های مذهبی شهر قم رنگ و بوی محرم را به فضاهای روباز شهری، مدارس و بوستان ها برده اند و محافل عزاداری را در آنجا ترتیب داده اند.

شهر قم یکپارچه غرق در ماتم و عزاست اما رنگ و بوی محرم و عاشورای امسال متفاوت است، جمعی از خانواده ها و هیات های مذهبی خود را به صحن های باز حرم مطهر، مسجد مقدس جمکران بقاع متبرکه رسانده اند و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شیوه نامه های بهداشتی مشغول عزاداری هستند.

مردم زمان شناس قم امسال عزاداری و حسینیه را تعطیل نکرده اند بلکه، خانه خود را حسینیه کرده اند و روضه های خالصانه ای را با اعضای محدود و کوچک خود برپا می کنند و فضاهای گرم و پرشوری را به وجود آورده اند.

معابر و خیابان های شهری به ویژه آن هایی که به حرم مطهر منتهی می شود امسال خالی از دسته جات عزاداری و هیات های مذهبی است اما در زیرپوست شهر و در دل داغدار و غم انگیز مردم خبرهای دیگری است. قمی ها امسال سبک عزاداری خود را تغییر داده اند اما آن را کم رنگ نکرده اند، عزاداری های امسال به گفته بسیاری از مردم دل چسب تر و دل نشین از سالهای گذشته بود.

هم زمان با گلبانگ اذان نیز نماز ظهر عاشورا به یاد برپایی آخرین نماز خونین عاشورا در کربلا، توسط حضرت امام حسین (ع) در بین سوگواری های حسینی در هیآت مذهبی و مردم عزادار اقامه شد.

عصر امروز نیز در ادامه عزاداری ها، مردم قم در نقاط مختلف شهر با روشن کردن شمع و نوحه خوانی و سینه زنی ، آیین های شام غریبان امام حسین ع و شهدای کربلا را بجا آوردند.

باوجود توصیه های ستاد ملی مبارزه با کرونا و ممنوعیت حرکت دسته های عزاداری اما متاسفانه تعداد اندکی از هیآت مذهبی در سطح خیابان های شهر قم نیز مشاهده می شد که بی توجه به توصیه های بهداشتی دسته متحرک عزاداری تشکیل داده بودند که تعداد این قبیل هیات ها در برابر هیاتی که پایبند به سلامت و مسئولیت های اجتماعی بودند بسیار ناچیز و انگشت شمار بودند.

امام حسین(ع) فرزند حضرت امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) در سوم شعبان سال چهارم هجری در مدینه به جهان آمد و در مکتب اهل بیت(ع) تعلیم و تربیت یافت.

پس از شهادت امام حسن(ع) در سال 50 هجری، امام حسین(ع) عهده دار امر امامت شد، در دوران امامت ایشان معاویه و یزید حکومت ظالمانه و قتل و کشتار شیعیان را انجام میدادند.

در سال 60 هجری معاویه بر خلاف قرارداد صلح با امام حسن(ع)، پسرش یزید را به جای خود قرار داد و از آنجایی که یزید فردی فاسد و مخالف با اسلام بود باعث نارضایتی و مخالفت های امام حسین(ع) شد.

با مرگ معاویه، حاکم مدینه از سوی یزید موظف شد تا از امام حسین (ع) برای یزید بیعت بگیرد و از آنجایی که امام(ع) حاضر به بیعت کردن با یزید نبود با خانواده خود از مدینه به مکه رفتند تا به اقامه و حفظ ارزش های راستین دین اسلام بپردازند.

در این زمان مردم کوفه نامه های زیادی برای امام حسین(ع) نوشتند و ازایشان خواستند تا به عراق و کوفه بیاید، امام حسین (ع) کننده خویش به نام مسلم بن عقیل را به کوفه فرستاد، در همان ابتدا هزاران تن از مردم کوفه با سفیر امام حسین(ع) همراه شدند، مسلم نامه ای به امام حسین (ع) نوشت و به ایشان اطلاع داد که به کوفه بیاید.

اما با ورود عبیداللّه بن زیاد برای حکومت کوفه، مردم فریب اقدام های او را خورده و پیمان شکنی کردند و مسلم را تنها گذاشتند، در این میان مسلم بن عقیل دستگیر و به شهادت رسید.

امام حسین(ع) با خانواده و یاران خود به طرف کوفه حرکت کرد و در نزدیکی کوفه بود که خبر پیمان شکنی مردم کوفه و شهادت مسلم را شنید، عبیداللّه بن زیاد که با شهادت مسلم بر اوضاع کوفه تسلط پیدا کرده بود حربن یزید ریاحی را با لشگری برای بستن راه بر روی امام حسین(ع) فرستاد.

سپس عمر سعد با لشگری وارد دشت نینوا شد و امام حسین(ع) و یارانش را محاصره کرد و آب را بر روی آنان بست.

امام حسین(ع) و یاران با وفایش که از شجاع ترین افراد بودند روز دهم محرم (عاشورا) در حالی که بیش از 72 تن نبودند با دلاورمردی و رشادت با عزت و آزادگی با دشمنان دین اسلام جنگیدند و به شهادت رسیدند./

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران گریه های غریبانه قمی ها در عاشورا و شام غریبان امسال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گریه های غریبانه قمی ها در عاشورا و شام غریبان امسال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید