راهنمای سفر به کشور لهستان؛ کشوری با تاریخ کهن و طبیعتی زیبا

به گزارش وبلاگ ساختمان، چهارده اثر تاریخی که در لیست یونسکو جای دارند، بخشی از مشهورترین جاذبه های گردشگری لهستان هستند. این کشور اروپایی معمولا برای گردشگران ناشناخته است و آنهایی هم که لهستان را مقصد گردشگری خود بر می گزینند، غالبا به تماشا یک روزه ورشو و در نهایت سفری کوتاه به کراکوف بسنده می نمایند. اما، کشور تاریخی و زیبای لهستان تماشای های فراوانی دارد، در کنار پارکهای بی نظیر و غذاهایی که طعم آنها فراموش نخواهد شد. با ما در راهنمای سفر به کشور لهستان همراه شوید تا شما را با تعدادی از مشهورترین جاذبه های گردشگری لهستان آشنا کنیم.

راهنمای سفر به کشور لهستان؛ کشوری با تاریخ کهن و طبیعتی زیبا

اطلاعاتی که باید بدانید

زبان رسمی اهالی لهستان، لهستانی است و دو ساعت نیم عقب تر از ساعت تهران را در این سفر تجربه خواهید کرد. واحد پول لهستان زلوتی (Złoty) بوده و کد تلفنش 48+ است. برای اتفاقات اضطراری، دانستن شماره 112 کافی است. غذا در کشور تاریخی لهستان قیمت معقولی دارد و می توانید یک وعده غذای خوب در یک رستوران قابل قبول را با 25 زلوتی میل کنید. فست فودهایی چون پیتزا و همبرگر و انواع ساندویچ برای شما 20 زلوتی هزینه بر می دارند. هزینه حمل نقل عمومی بسیار مقرون بصرفه است. بطور مثال، برای سفری سه ساعته از کراکوف به ورشو تنها 45 زلوتی خواهید پرداخت. بطور میانگین، برای یک روز زندگی در کشور لهستان به عنوان توریست باید 120 تا 180 زلوتی را در نظر بگیرید.

براساس راهنمای سفر به کشور لهستان باید بدانید که اگر بخواهید در یک اتاق خصوصی اقامت کنید، بین 100 تا 150 زلوتی باید از جیب بدهید و با 25 زلوتی می توانید در خوابگاه های 12 تخته اقامت خوبی داشته باشید.

توصیه هایی برای صرفه جویی در هزینه ها

-در کافه تریاها غذا بخورید: Bar Mleczny نام تریاهایی بوده که در کشور لهستان غذاهای کم هزینه تری را برای شما سرو خواهند کرد.

-از تورهای پیاده روی بهره ببرید: براساس راهنمای سفر به کشور لهستان باید بدانید که تورهای زیادی از طریق آژانس های توریستدی در شهرهای بزرگ لهستان مانند ورشو و کراکوف ارئه می شوند و بطور رایگان شما را دسته جمعی از راستاهای مناسبی به مشهورترین جاذبه های توریستی لهستان می برند.

-کارت توریستی بگیرید: خرید کارت توریستی در همه سفرهای توریستی توصیه ای اکید است.

-از کوچ سرفینگ سود ببرید: کوچ سرفینگ هم از آن دست توصیه هایی بوده که در تمام سفرهای توریستی و توریستی می تواند هزینه اقامت شما را تا صفر کاهش دهد.

-ماشین اشتراکی کرایه کنید: برای سهولت می توانید از سرویس های مانند BlaBlaCar بهره ببرید. براساس راهنمای سفر به کشور لهستان باید بدانید که راننده های این سرویس ها همگی مورد تایید کشور لهستان هستند و می توانید بدون دغدغه از یک گردش اشتراکی بهره مند شوید.

-انعام دادن را از قلم نیاندازید: البته، این بخش باعث صرفه جویی در هزینه های شما نخواهد شد اما، براساس راهنمای سفر به کشور لهستان باید بدانید که انعام بخشی از فرهنگ مردم لهستان است.

چه زمانی به لهستان سفر کنیم؟

تابستان های گرم و زمستان های نسبتا سرد، آب و هوای معتدل کشور تاریخی لهستان را تشکیل می دهند. زمستان های لهستان بعلت ورود جبهه هوای قطبی به زیر صفر می رسد و بارش های سنگین برف را گاهی در پی دارد. اما، در تابستان توده های هوای نیمه گرم سیری و گرم هوایی مطبوع را به همراه دارند. بنابراین، اگر می خواهید از پیاده روی در آب و هوای لهستان لذت ببرید، شکوفه های درختان را ببینید و گاه گاهی هم باران را تجربه کنید. فصل بهار برای سفر به لهستان بسیار مناسب است. براساس راهنمای سفر به کشور لهستان باید بدانید که اگر از آن دست توریستانی هستید که شلوغی و روزهای متعدد آفتابی را ترجیح می دهید، تابستانها لهستان برای شما جایی است بسیار مطبوع.

فرودگاه های بین المللی کشور لهستان

لهستان دارای فرودگاه های بین المللی متعدد و فراوانی است. شاید بد نباشد که حداقل قبل از سفر به این کشور، نام آنها برایتان آشنا باشد:

1- فرودگاه ایگناسی یان پادرفسکی بیدگوشچ

2- فرودگاه گدایسک لخ والسا

3- فرودگاه بین المللی کاتوویتس

4- فرودگاه بین المللی جان پل دوم - کراکوف

5- فرودگاه لودز لوبلینک

6- فرودگاه پوزنان - لاویکا

7- فرودگاه رزسزاوشو - جسینکا

8- فرودگاه سولیدارنوشج شچچن - جولینیو

9- فرودگاه شوپن - ورشو

10- فرودگاه وارساو مادلن - ورشو

11- فرودگاه وروتسواف کوپرنیکوس - وروتسواف

کمی بیشتر بدانیم

لهستان در سال 966 میلادی از طریق میزکوی اول بنا شد. میزکوی اول از خاندانی به نام پیاست بود. لهستان دارای تاریخی پر فراز و نشیب است که مطالعه آن خالی از لطف نیست. این کشور که در فارسی به نام لهستان بوده، در بیشتر زبانهای اروپایی پول (Pole) خوانده می شود. البته، در تعدادی از کشورهای اروپایی شرقی برای نام کشور لهستان از لخ یا له استفاده می کنند که باز می شود به قومی که هزار سال پیش یا بیشتر در سرزمین کنونی می زیسته اند و به لخ (lęch) شهره بودند.

تماشای های لهستان

اردوگاه کار اجباری آشویتس (Auschwitz Concentration Camps)

نام آشویتس طوری با تاریخ معاصر گره خورده که شنیدن نام آن نیز در ناخودآگاه انسان ترس بوجود آورد. این اردوگاه مخوف کار اجباری بیرون شهر کراکوف قرار گرفته است و محل مخوف مورد استفاده نازی ها در جنگ دنیای دوم بود. این مکان امروزه تبدیل به موزه ای شده که ورودی ندارد و برای آشنایی با تاریخ هولناک آن می توانید رایگان وارد آشویتس شوید. اما، اگر می خواهید بطور کامل با تاریخ این ارودگاه کار اجباری آشنا شوید، باید از راهنما بهره ببرید.

راهنماهای انگلیسی زبان شما را با اتاق های گاز و کوره های آدم سوزی آشنا می کنند و شما از وسعت این مورد از مشهورترین جاذبه های توریستی لهستان شگفت زده خواهید شد. شعار مشهوری که ورد زبان آلمانی های نازی حاکم بر آشویتس بود، هنوز هم بر سر در آن وجود دارد؛ شعاری که تاریخ عجیبی به همراه خود دارد: ARBEIT MACHT FREI به معنای کار شمار را آزاد خواهد نمود.

پارک لازینکی (Lazienki Park)

اگر در شلوغ ترین روزهای آخر هفته دنبال جایی دنج و خلوت می گشت، بدون هیچ تاملی به پارک لازینکی بروید. همواره جایی برای استراحت در آن خواهید یافت؛ پارکی که به ریه سبز شهر ورشو نیز مشهور است. دریاچه مصنوعی و آمفی تئاتر در کنار دیگر امکانات یک پارک شهری مجهز را شکل داده اند.

معدن نمک ویلیچکا (Wieliczka Salt Mine)

معدن نمکی که از قرون وسطی تا سال 2007 میلادی محل استخراج نمک سفره بوده و یکی از مهمترین صنعت های شهر کراکوف محسوب میشد، امروزه پذیرای سالانه 1/2 میلیون نفر توریست است و هنوز هم سود سرشاری به کشور تاریخی لهستان می رساند. برای بازدید از این مورد از مشهورترین جاذبه های توریستی لهستان باید 378 پله چوبی را طی کنید تا به عمق 64 متری برسید. با ورود به این معدن شگفت زده خواهید شد. اتاق ها، غارها، شاپل ها، تندیس ها، شمعدان ها و کلیساهایی که در گذر قرن کارگران معدن با سنگ نمک تراشیده اند، مجموعه بی نظیری را برای گرشگران فراهم آورده است. بر دیواره معدن نمک ویلیچکا می توانید تابلوی شام آخر را هم ببینید که آن را داوینچی نکشید، بلکه هنر دست معدنچیانی است که سالها در این عمق کار نموده اند.

راستا سلطنتی (Royal Route)

اگر می خواهید همچون پادشاهان تاریخ کشور لهستان از سرزمین خود تماشا کنید، برای قدم زدن راستا سلطنتی را انتخاب کنید. البته، نام این راستا بیشتر بعلت بناهایی است که در ابتدا و انتهای این راه قرار دارند. اقامتگاه سلطنتی ویلانو (Wilanow) نقطه آغازین این راستا تاریخی است. به قدم زدن خود روی این سنگ فرش های تاریخی شهر ورشو ادامه بدهید تا به کاخ ریاست جمهوری برسید و در همان نزدیکی از نماد قرن بیستم کشور لهستان هم تماشا فرمایید؛ هتل بریستون. در ادامه به تقاطعی خواهید رسید که مدرنیته و تاریخ به هم می رسند.

خیابان نیو ورلد (New World) با مجموعه ای از برترین کافه ها، رستوران ها و فروشگاه ها در راستا شما قرار گرفته است. البته، خانه های تاریخی فراوانی را نیز در آن خواهید دید. از پیاده روی در راستا سلطنتی کشور لهستان خسته نشوید. به قدم زدن تاریخی خود ادامه دهید تا به میدان سه پادشاه (Trzech Krzyzy) برسید. این میدان که روزگاری یکی از مهمترین تقاطع های راستا سلطنتی کشور لهستان بود، در حال حاضر به فروشگاه های به روز و لوکس خود مشهور است.

وروتسلاوا (Wroclaw)

کمتر توریستی پیدا می شود که در سفر خود به کشور لهستان از وروتسلاوا هم تماشا نموده باشد. این مورد از مشهورترین جاذبه های توریستی لهستان در زمینه معماری توانایی رقابت با بزرگترین شهرهای دنیا را دارد؛ شهری با تاریخ هزاران ساله که در کرانه رود اودر (Oder) واقع شده و به علت همین گمنام بودنش مقرون به صرفه و خلوت است. وروتسلاوا در طول تاریخ به کشورهایی چون آلمان و پروسیا نیز تعلق داشت و اکنون یک شهر دانشگاهی بسیار زیبا با تنوع فرهنگی بالاست. در این شهر رویدادهای نمایشی و هنری بسیاری برگزار می شوند و تماشای های فوق العاده ای دارد.

شهر قدیم ورشو (Old Town)

در کنار رودخانه ویستلا، شهر قدیم ورشو قرار گرفته است. بدون اغراق میتوان این منطقه را یکی از مشهورترین جاذبه های توریستی لهستان خواند؛ فضایی که با خانه های مثلثی و میدان های سنگ فرش شما را به عمق تاریخ می برد. کلیساهای سبک باروک، معماری های رنگی و دیواره های دفاعی آنقدر مجذوب کننده و تماشای بوده که به ثبت یونسکو رسیده اند. هرچند جنگ دنیای دوم تا حدود زیادی به این منطقه آسیب زد، اما حکومت شوروی ها در دهه هفتاد بازسازی این بخش را به عهده گرفت. با قدم زدن در خیابان های الدتاون به منطقه ها خلوت هم سرک بکشید و تاریخ را زیر قدم های خود احساس نمایید.

پارک ملی بیالویزا (Białowieża Park)

بقایای به جا مانده از جنگل های باستانی که زمانی عمده مساحت قاره اروپا را می پوشاندند می توانید در این پارک ببینید؛ پارکی که با مساحت 2/152 کیلومتر مربع یکی از میراث سازمان دنیای یونسکو محسوب می شود و گاومیش ها در آن آزادانه زندگی می کنند. بسیاری این پارک تاریخی را آخرین میراث بکر و دست نخورده اروپا می دانند. بخش هایی از این پارک طبیعی و تماشای تنها برای تماشا دانشمندان رایگان بوده و عموم هم برای تماشاش باید در گروه های بیست نفره همراه با راهنما به آن داخل شوند.

ورشو (Warszawa)

ورشو مرکز کشور لهستان است و سابقه سکونت در آن به قرن نهم میلادی باز می شود. به علت همین سابقه کهن، این شهر دارای آثار و ابنیه های تاریخی بسیاری است که در کنار بخشهای مدرن شده ورشو تلفیقی زیبا را بوجود آورده اند. با اینکه شهر ورشو در جریان جنگ دوم دنیای آسیب های فراوانی دید، اما هنوز هم میتوان با قدم زدن در موزه های گوناگون، کلیساها و کاخ های تاریخی، فضای تاریخی بی نهایت دلچسبی را رویت کرد.

کلیساهای صلح

این کلیساها بزرگترین کلیساهای با اسکلت های چوبی در قاره اروپا هستند. دو شهر Jawor و Swidnica در لهستان محل قرار گرفتن این کلیساهای ساخته شده در قرن هفدهم میلادی هستند و Albrecht von Saebisch معمار و سازنده آنهاست. سازمان دنیای یونسکو این دو کلیسا را جز میراث دنیای معرفی نموده و کلیسایی که در Jawor قرار گرفته است، 5/43 متر طول دارد و با عرضی برابر 14 متر، دارای ارتفاعی معادل 7/15 متر است.

چستوهووا (Częstochowa)

جستوهووا که در جنوب کشور لهستان قرار گرفته است، با بلندترین تندیس پاپ خود شناخته می شود؛ تندیسی که می تواند علت مناسبی برای سفر به این شهر زیبا باشد. این تندیس 8/13 متر طول دارد و از روی پاپ ژان پل دوم ساخته شد. این پاپ دارای ملیت لهستانی بوده و برای مردم این کشور ارزش فراوانی دارد.

تونل های زیر زمینی شچچین (Szczecin)

شاید روزی که مردم در سال 1940 میلادی به تونل های بتنی زیر شهر پناه می بردند تا از حملات هوایی در امان باشند، حتی به مخیله شان هم خطور نمی کرد که روزی این تونل های بتنی تبدیل به بخشی از تاریخ کشور لهستان شوند. امروزه، توریستان بسیاری به صورت فردی یا در غالب تورهای جنگ دنیای یا جنگ سرد راهی شهر شچچین می شوند تا از این تونل های بتنی بازدید کنند. البته، این شهر لهستانی تماشای های دیگر هم دارد که از جمله آنها میتوان به قلعه دوکال (Ducal)، تالار شهر، کاخ جونسکی (Joński)، فواره عقاب سفید و بخش قدیمی شهر اشاره نمود.

لوبلین (Lublin)

لوبلین در قرون وسطی یکی از مراکز بسیار مهم نظامی و تجاری بود. این شهر واقع در شرق کشور لهستان دارای سبک معماری مخصوص خود است و همین امر باعث شده تا زیبایی آن دوچندان شود. آنقدر این نوع معماری خاص مورد توجه علاقمندان واقع شده که به آن نام رنسانس لوبلین داده اند.

پارک های ملی کشور لهستان

بیست و سه پارک ملی لهستان تقریبا یک درصد مساحت این کشور تاریخی را در بر گرفته اند. برای نمونه به توصیف کوچکترین پارک ملی لهستان می پردازیم. نام این پارک 21 کیلومتر مربعی Ojcowski بوده که دارای صخره و دره های طبیعی زیبا است و چهارصد غار در میان آن قرار دارند. بزرگترین غار پارک Ojcowski با 320 متر عمق به نام غار لوکیتک (Łokietek) مشهور است. در این پارک ملی کشور لهستان بیش از 5500 گونه مختلف از جانداران زندگی می کنند.

صومعه ای از قرن هفدهم میلادی

منطقه Kalwaria Zebrzydowska در درون خود حافظ یکی از میراث های دنیای یونسکو است؛ صومعه ای با قدمت تاریخی طولانی که متعلق به قرن هفدهم میلادی است و یکی از مهمترین ابنیه های مذهبی کشور لهستان محسوب می شود. تور های بازدید از این صومعه بی نظیر رایگان هستند، اما باید از قبل نسبت به رزرو اقدام کنید. این صومعه تاریخی به برترین شکل ممکن نگهداری شده و سبک معماری آن منریسم است.

قلعه واول (Wawel)

طبق آمار رسمی، تنها در سال 2015 در حدود و یک و نیم ملیون نفر از این قلعه 7040 متر مربعی بازدید نموده اند. بدون اغراق، یکی از برترین نمونه های به جا مانده از قلعه های قرون وسطی، همین قلعه واول در شهر کراکوف است. براساس راهنمای سفر به کشور لهستان باید بدانید که موزه تاریخی کنار آن نیز با داشتن پرده های نقش دار قرون وسطایی و جواهرات خانواده سلطنتی در کنار میراث عثمانی در زمان امپراطوری بخشی است برای علاقمندان به تاریخ و موزه. قلعه واول که یکی از بزرگترین قلعه های کشور تاریخی لهستان است، در خود مجموعه ای از سبک های معماری در قرون وسطی، باروک و رنسانس را جای داد. این مقر که قرنهای متمادی محل زندگی خاندان سلطنتی بود، طی قرن سیزدهم و چهاردهم میلادی ساخته شد.

گدانسک (Gdansk)

در اسناد تاریخی از این شهر زیبا با نام دانتسیگ (Danzig) یاد شده است. هر چند جنگ ویرانگر دنیای تقریبا این شهر تاریخی را ویران کرد، اما بازسازی های بعدی با رعایت بافت قدیمی و تاریخی از گدانسک همچنان یک مکان تماشا و تاریخی ساختند.

کلیساهای چوبی

شش کلیسای کاتولیک رومی با به نمایش گذاشتن معماری مذهبی در دوره های تاریخی متفاوت، مجموعه ای را در بخش جنوبی کشور لهستان بنا نموده اند که یونیسف آنها را جزئی از میراث فرهنگی دنیا می داند. صلیب های یونانی و گنبدهای پیازی در کنار معماری های متفاوتی از سبکهای گوتیک، باروک، روکوکو محلی مناسب را برای توریستان عاشق سبک های معماری و بناهای تاریخی فراهم آورد. این مجموعه کلیساهای چوبی امروزه به یک موزه روباز بی نظیر تبدیل شد.

غذاهای لهستانی

هر چند آشپزی و رژیم غذایی در لهستان از کشورهای اطراف و وقایع تاریخی ادوار مختلف تاثیرات فراوانی پذیرفت، اما غذاهای این کشور در نوع خود بی نظیر هستند. براساس راهنمای سفر به کشور لهستان باید بدانید که ادویه و سبزیجات فراوان این سرزمین در کنار انواع گوشت باعث شده تا غذاهای سنتی کشور لهستان پر کالری باشند و پخت آنها زمانبر. امکان ندارد یکبار غذای بومی لهستانی را امتحان کنید و دوباره آن را برای مزه کردن سفارش ندهید.

دامپلینگ (Pierogi)

دامپلینگ ها در حقیقت تکه های خمیری کوچکی هستند که با مواد مختلف پر می شوند. دامپلینگ های کشور لهستان با قارچ، کلم ترش و گوشت پر شده و با میوه های فصل، مانند توت فرنگی، گیلاس و بلوبری طعم هایی متفاوت می گیرند و همراه گندم سیاه، سیب زمینی پخته، پیاز سرخ شده و سرو می شوند. برای خوردن یک دامپلینگ واقعی، بهتر است کریسمس در لهستان باشید، زیرا معمولا این خوراکی بومی در کریسمس طبخ می شود.

کوکی کرواسان لهستانی (Polish croissant cookies)

وقتی خمیر پایه شیرینی را با مرباهایی از میوه های طبیعت کشور لهستان پر کنند، تبدیل به یکی از لذیذترین دسرهایی می شود که تا به امروز مزه نموده اید. کوکی کرواسان مخصوص لهستان از آن دست خوردنی هایی است که باید از طریق یک لهستانی آماده و سرو شود.

سوپ مرغ (Rosół)

گوشت مرغ، آب، پیاز، کلم، کرفس، جعفری و تره فرنگی به همراه نمک و فلفل مواد لازم برای تهیه این سوپ رایج در روزهای سرد زمستانی کشور لهستان هستند. برای طبخ آن معمولا از نودل خانگی استفاده می کنند.

گولاش (Gulasz)

گولاش از آن دست غذاهایی است که از کشورهای مجاور وارد لهستان شده و با ذائقه مردم لهستان بومی گشته است. این غذا اصالتا مجارستانی است، اما اهالی کشور لهستان کمی در آن تغییر ایجاد نموده اند. گوشت و سیب زمینی به همراه سبزیجات تازه و فلفل و پیاز موادی هستند که برای پخت گولاش لهستانی به آنها احتیاج دارید.

رول کلم (Gołąbki)

اگر در سفر خود به کشور تاریخی و تماشای لهستان، در منوی کافه یا رستورانی Gołąbki را دیدید، به هیچ عنوان از آن نگذرید؛ کلم رول هایی که سرخ شده یا آب پز هستند و داخل آنها با قارچ، پیاز، برنج و گوشت خرد شده پر شده اند.

کتلت لهستانی (Kotlet schabowy)

قدیمی ترین و لذیذترین غذای کشور لهستان همین کتلت لهستانی است. این کتلت با گوشت خوک طبخ می شود و آن را همراه با سالاد کلم و پوره سیب زمینی سرو می کنند. البته، همین کتلت با همین دستور پخت برای کسانی که گوشت خوک نمی خورند هم طبخ می شود، منتهی با گوشت مرغ.

پنکیک لهستانی (Polskie naleśniki)

همچون بیشتر پنکیک های موجود، این غذا هم طعم خوبی دارد. اهالی کشور لهستان این پنکیک ها را بسیار نازک طبخ می کنند و برای پخت آن از انواع پنیر، گوشت، سبزیجات، میوه جات، مربا و شکر استفاده می کنند.

بیگس (Bigos)

کلم، انواع مختلف گوشت و سوسیس، آلو، ادویه جات و قارچ مواد تشکیل دهنده یکی از قدیمی ترین و معروف ترین غذاهای کشور لهستان هستند. این غذای مشهور مورد علاقه بیشتر مردم کشور تاریخی لهستان بوده و توریستان هم از چشیدن طعم آن لذت می برند.

Łazanki z kapustą i grzybami

این غذا که برخلاف تلفظ سختی که در زبان فارسی دارد، غذایی ساده است و البته بسیار خوش طعم. گوشت، نودل، پاستای خانگی، کلم، هویج، سبزیجات و پیاز سرخ نموده مواد تشکیل دهنده این غذای لذیذ هستند.

شاه ماهی سرخ شده با پیاز (Śledź w oleju z cebulą)

در آبهای کم عمق و معتدل اقیانوس اطلس شمالی و اقیانوس آرام و دریای بالتیک نوعی ماهی روغنی زندگی می نماید که به شاه ماهی معروفی است. در کشور لهستان این ماهی را با ترشی پیاز و خامه ترش سرو می کنند. در برخی منطقه ها لهستان هم شاه ماهی را به شکل سرخ نموده همراه با سیر و پیاز طبخ می کنند. اگر اهل خوردن غذاهای دریایی هستید، Śledź w oleju z cebulą را از قلم نیاندازید.

منبع: همگردی

به "راهنمای سفر به کشور لهستان؛ کشوری با تاریخ کهن و طبیعتی زیبا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به کشور لهستان؛ کشوری با تاریخ کهن و طبیعتی زیبا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید