ساختمان قدیمی راه آهن گرمدره قدمت تاریخی ندارد
به گزارش وبلاگ ساختمان، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، ساختمان قدیمی راه آهن گرمدره قدمت تاریخی ندارد.
فرزان احمدنژاد (سرپرست کاوش اضطراری بافت تاریخی گرمدره) گفت: به منظور کاوش اضطراری در بافت تاریخی گرمدره با مجوز صادره پژوهشگاه از محل یاد شده بازدید و در آنالیز اولیه معین شد که حفاران غیرمجاز در 2 اتاق بخش شرقی بنای قدیمی راه آهن گرمدره اقدام به حفاری نموده اند و در 2 اتاق گودال هایی کنده شده که در اتاق شرقی این بنا گودال حفاری غیرمجاز به دیواره بتنی در زیر زمین برخورد نموده است.
او با بیان اینکه ساختمان مذکور دارای قدمت تاریخی و باستانی نبود و هیچگونه لایه تاریخی و نهشته باستان شناختی در محل و اطراف ساختمان قدیمی راه آهن دیده نشد، اضافه کرد: معهذا طی مأموریت محوله سازمانی عملیات کاوش آغاز شد.
سرپرست کاوش اضطراری بافت تاریخی گرمدره اظهار کرد: ساختمان راه آهن گرمدره با توجه به نوع مصالح بین 60 تا 70 سال قدمت دارد و پلان بنا مستطیلی سفید و مصالح آن آجر ملات سیمان و تیرهای چوبی در سقف است.
این باستان شناس با بیان اینکه بنا دارای 5 اتاق و طبق آنالیز های میدانی آخرین کاربری آن سوزن بانی بوده، توضیح داد: طی آنالیز های اولیه خواناسازی محل حفاری غیرمجاز در دستور کار نهاده شد.
احمدنژاد گفت: گودال شماره 1 در اتاق شرقی مورد آنالیز نهاده شد و دیواری بتنی به قطر حدود 60 سانتیمتر که اطراف آن پر از خاک است نمایان شد و با توجه به مشاهده بتن و میلگرد در کف این اتاق وجود یک اتاق در زیر ساختمان محتمل و عملیات پاکسازی سازه احتمالی بتنی آغاز و با رعایت نکات ایمنی خاکهای موجود در 2 اتاق بتنی زیر ساختمان تخلیه شد و هیچ اثری از لایه تاریخی و نهشته های باستان شناختی مشاهده نشد.
او اظهار کرد: در مرحله بعد خواناسازی گودال دوم در اتاق کناری در دستور کار نهاده شد و با توجه به نبود وجود لایه های تاریخی و نهشته های باستان شناختی برای سهولت پاکسازی کف تخریب شد تا خاکبردای راحت تر و بی خطر پیش برود.
سرپرست کاوش اضطراری بافت تاریخی گرمدره اضافه کرد: در طی عملیات پاکسازی گودال شماره 2 لایه های تاریخی و نهشته های باستان شناختی مشاهده نشد و عملیات پاکسازی در این گودال انتها یافت.
احمدنژاد در سرانجام توضیح داد: با توجه به نبود لایه های تاریخی و نهشته های باستان شناختی در محدوده مورد آنالیز و معین شدن این موضوع که سازه بتنی و ساختمان قدیمی راه آهن گرمدره قدمت تاریخی نداشته ولی یکی از ساختمان های قدیمی راه آهن تهران تبریز است و فاقد ارزشهای لازم برای ثبت در لیست میراث ملی یا دارای ارزش تاریخی است، انتها پروژه اعلام شد.
منبع: همگردی