مردمی که ارابه آهنینی برای سلامتشان کمین نموده است

به گزارش وبلاگ ساختمان، محرومیت منطقه ها روستایی از لوله کشی و پایداری آب شرب حکایت غم انگیزی است که سال های زیادی مسئولان آن را به کرات شنیده اند.

مردمی که ارابه آهنینی برای سلامتشان کمین نموده است

به گزارش وبلاگ ساختمان از یاسوج، می گویند آب مایه حیات است برای هر جانداری که روی این کره خاکی زندگی می نماید، یعنی بدون آب هیچ موجودی نمی تواند زنده بماند، شاید بدون خوردن غذا ها و میوه ها بتوان چندروزی دوام آورد، ولی بدون آب هرگز...

اهمیت آب را همه خوب می دانند، اما هنوز هم در دل کوهستان، در نزدیکی چشمه ها و رودخانه ها، مردمانی زندگی می نمایند و هنوز هم پس از طلوع آفتاب و شروع یک روز دیگر، دبه ها بر دست و بر دوش یا بسته بر خورجین چهارسرانجام از دل کوه می گذرند، پا بر روی سنگ ها می گذارند و خطرات گوناگون را به جان می خرند تا از منبع آب که تحفه آن سهم 5 روستا است، بیاورند.

اهالی روستای بید انجیر، زندگی غریبانه ای دارند، نگهبانان دشت و کوه هستند، ولی از لوله کشی آب و آب شرب سالم که از ضروریات و امکانات اولیه محسوب می شوند، محروم هستند، تنها امیدشان منبع آبی است که در آن دوردست ها جا خشک نموده و شبانه روز شاهد تجمع مردم در اطراف است، این منبع ذخیره آب که بی منت می بخشد، همان لحظه ای که دبه های آب تا خرخره پر می شوند و پس از رسیدن به خانه ها، لب های تشنه کوچک و بزرگ را تر نمایند.

ماجرای مذکور حکایت روز های زندگی شایان و علی نوجوانان ساکن این روستا هستند که هر روز با طی کردن راستای طولانی و سخت گذر و پس از پر کردن دبه ها، آب همان مایه حیات را به خانه می برند، این در حالی است که آب رودخانه مارون بی توقف از آنجا عبور می نماید.

سختی رعایت کردن نکات بهداشتی با توجه به شیوع بیماری کرونا و سخت بودن دسترسی به آب گلایه مشترک اهالی بید انجیر است، اما مسئولان می گویند مسائل زیادی برای اجرای عملیات آبرسانی به روستا های این منطقه وجود دارد.

مرادی، معاون مهندسی و توسعه آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای تامین آب آشامیدنی روستا های تل سیاه، چال باغ، اندرون، آبریز و آبچنار 5 میلیارد تومان اعتبار احتیاج است که امیدواریم با تامین بودجه اهالی روستا های مذکور از نعمت آب شرب سالم و پایدار بهره مند شوند.

او اضافه کرد: در کوشش هستیم عملیات اجرایی پروژه آبرسانی به بید انجیر را در سال 1400 شروع کنیم، ولی برای تکمیل پروژه به اعتبار احتیاج داریم که از اعتبارات و بودجه سال 1401 استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم هرچه سریع تر به مسائل مردم در زمینه تامین آب سرانجام دهیم.

مسائل اهالی بید انجیر یکی و دوتا نیست، از طرفی آب شرب سالم و پایدار از آن ها دریغ می گردد و از سویی دیگر برای حفظ خود از خطر غرق شدگی از آب های خروشان که بر خلاف سخاوت و بخشندگی، گاهی نامهربان می شوند، فرار می نمایند، گویی کابوس استفاده از ارابه آهنین در روستای بیدانجیر در بخش سرفاریاب بار ها و بار ها در حال تکرار است که استفاده از آن سرانجام نامعلومی دارد، یا جان سالم به در می بری، یا در رودخانه سقوط می کنی، شاید هم به جرم زندگی در منطقه ای محروم که انگار حق بهره مندی از امکانات اولیه و ضروری مثل پل را ندارد، انگشتان دست را از دست دهی و تا سرانجام عمر غم معلولیت را به دوش بکشی.

اگرچه شاید وقوع این اتفاقات دور از فکر باشد، ولی حدود 30 تن از اهالی روستای بیدانجیر سال هاست که به علت قطع یک یا چند انگشت دست، هر روز خاطره تلخ استفاده از این ارابه آهنین را مرور می نمایند و تا سرانجام عمر باید آن را تداعی نمایند، ولی نمی توانند گریبان مسئول یا مسئولانی که در احداث پل کمکاری نموده اند را بگیرند.

البته نباید بازگو کردن سایر مسائل نظیر ترک تحصیل دانش آموزانی که شاید روز هایی رویای زیبای تحصیل در رشته های مختلف تحصیلی را می دیدند و برنامه ریزی نموده بودند که دکتر، مهندس، معلم و... شوند را فراموش کرد، زیرا مدرسه در محل زندگی نیست و وحشت سقوط در رودخانه مارون یا قطع انگشتان بخاطر نامهربانی ارابه آهنین آن ها را وادار به عقب نشینی نموده است.

اگر افراد بخواهند با خودرو به این روستا بروند، باید از شهر سرفاریاب خطر طی کردن راستای کوهستانی؛ خاکی و سنگلاخی که از یک طرف کوه های سر به فلک کشیده آن ها را محاصره نموده و در سویی دیگر دره ها دهان باز نموده اند تا هر جنبده ای را ببلعند را حدود یک ساعت و30 دقیقه آن هم در فصولی که خبری از بارندگی و برف نیست، به جان بخرند.

جانی پور مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد بیان داشت: براساس برآورد های صورت گرفته از راستا روستای بید انجیر در بخش سرفاریاب، حدود 30 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل جاده احتیاج دارد، این در حالی است که مجموع اعتبار ها موجود در حوزه راه ها در این بخش کمتر از 10 میلیارد تومان است.

او اضافه کرد: مسئولان در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای در کوشش هستیم تا سرانجام سه ماهه اول سال 1401 نسبت به احداث و نصب پل عابر پیاده جهت سهولت تردد اهالی بید انجیر اقدام کنیم

منطقه بید انجیر سرفاریاب حدود 400 تن جمعیت دارد که شب ها را به امید رسیدن به روز های بهتر زندگی و بهره مندی از امکانات به صبح می رسانند.

س

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "مردمی که ارابه آهنینی برای سلامتشان کمین نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردمی که ارابه آهنینی برای سلامتشان کمین نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید