پژو پارس XU7P؛ آنچه باید قبل خرید پژو پارس با موتور تازه بدانید

به گزارش وبلاگ ساختمان، پژو پارس با موتور XU7P در فروش فوق العاده شهریورماه با قیمت 165 میلیون و 800 هزار تومان عرضه شد. ایرانخوردو بعلاوه یک مدل دیگر از پژو پارس با موتور TU5 را تقریبا 11 میلیون تومان گران تر فروخت. آنالیز آمار ثبت نام نشان می دهد هر دو خودرو بین شرکت کنندگان در قرعه کشی از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. در سومین مرحله فروش سامانه یکپارچه خودرو، دو میلیون و 285 هزار و 161 نفر برای خرید پژو پارس با موتور TU5 ثبت نام نموده اند که حدود 34 درصد از کل شرکت کنندگان را شامل می گردد. پژو پارس با موتور XU7P با نام پژو پارس سال هم با مجموع یک میلیون و 183 هزار و 398 نفر که 17 درصد کل متقاضیان را تشکیل می دهد در جایگاه سوم قرار گرفته است. اما جز اختلاف 11 میلیونی، چه تفاوت هایی فنی بین این دو خودرو وجود دارد و کدام یک از آن ها را می توان خودرو بهتری دانست؟

پژو پارس XU7P؛ آنچه باید قبل خرید پژو پارس با موتور تازه بدانید

پژو پارس XU7P از نظر فنی چگونه عمل می نماید؟

پژو پارس XU7P در بازار به نام پارس با موتور تازه شناخته می گردد، اما XU7P نسبت به TU5 از تکنولوژی ساخت قدیمی استفاده می نماید. ایرانخودرو تقریبا سه دهه از XU7 با هشت سوپاپ استفاده نموده و ابتدا آن را روی پژو 405 نصب می کرد. سمند نیز برای اولین بار با چنین موتوری به بازار آمد. به تازگی روی این موتور تغییرات فنی انجام گرفته و نام آن را XU7P یا XU7 پلاس گذاشته اند. حجم موتور XU7 پلاس در قیاس با TU5 تقریبا 200 سی سی بیشتر است. ایرانخودرو میل بادامک، پوسته یاتاقان، میل لنگ، سرسیلندر، مجموعه شاتون، رینگ و پیستون، راستا گاز های خروجی از محفظه لنگ و کلاچ را از نو طراحی نموده و در کنارش شمع و تسمه مورد استفاده را ارتقا داده تا عمر بالاتری داشته باشند. بعلاوه منیفولد ورودی هوا و قالپاق سوپاپ دستخوش تغییر شده اند.

مهمترین ایراد موتور XU7 قدیمی، سوختن واشر سرسیلندر بود که کوشش نموده اند در XU7 پلاس با استفاده از واشر سرسیلندر مشابه موتور XU7 دوگانه سوز آن را رفع نمایند. کاربرد سیستم خنک کاری تازه و اضافه شدن منبع انبساط مجزا، هواگیری اتومات سیستم خنک کاری مشابه آنچه در موتور های TU7 و EF7 انجام می گردد، قدم های بعدی در راستای بهبود عملکرد فنی XU7 پلاس نسبت به XU7 قدیمی هستند. به این ترتیب توان و گشتاور XU7P حدود 10 درصد افزایش پیدا نموده است. ایرانخودرو می گوید دیسک و صفحه کلاچ در پژو پارس XU7P بزرگ تر شده و بعلاوه شاهد کاهش استهلاک موتور و افت صدای موتور در کابین هستیم. لابد تا الان متوجه شده اید که تمام این تغییرات و بهبود ها را باید در مقایسه با موتور XU7 قدیمی لحاظ کرد که از نظر تکنولوژی به 30 سال پیش تعلق دارد. پس پژو پارس TU5 با موتور 16 سوپاپه، همچنان قادر است فزونی خود را بر پژو پارس با موتور XU7P حفظ کند؟ احتمالا می توان بدون عذاب وجدان به این سوال جواب مثبت داد.

موتور XU7 هشت سوپاپه است و TU5 یک موتور 16 سوپاپ به شمار میرود. ایرانخودرو ادعا می نماید میانگین مصرف سوخت پژو پارس مجهز به موتور XU7P حدود 7.7 لیتر در هر 100 کیلومتر است و می تواند استاندارد یورو 5 را به سادگی پاس کند. آن ها بعلاوه می گویند 95 درصد قطعات موتور در داخل کشور فراوری می گردد. دریچه گاز در موتور XU7P فعلا مکانیکی است و تا وقتی روی آن دریچه هوای برقی کار گذاشته نشوند، نمی توان از کروز کنترل استفاده کرد.

پژو پارس XU7P تنها خودرویی نیست که از این موتور استفاده می نماید. ایرانخودرو قرار است آن را روی پژو 405 و سمند هم نصب کند. نسخه تک سوز موتور XU7 پلاس، روی پژو پارس و سمند نصب می گردد و از نسخه دوگانه سوز روی پژو 405 و پژو پارس استفاده خواهد شد. پژو 405 با موتور موتور XU7P روی تنها کاربری تاکسی دارد. اگر عملکرد ها را مقایسه کنیم، از لحاظ توانایی، پژو پارس با موتور XU7P به خاطر سبک تر بودن می تواند شتاب بیشتری داشته باشد ولی از لحاظ ایرودینامیکی عملکرد سمند بهتر است.

پارس XU7P معمولی با ترمز عقب کاسه ای، رینگ فولادی، رادیو پخش معمولی، و تنظیمات دستی صندلی عرضه می گردد

بیشتر بدانید | تفاوت عملکرد پژو پارس با موتور XU7P و TU5

پژو پارس با موتور XU7P از شتاب صفر تا 100 معادل 12 ثانیه برخوردار است. شتاب صفر تا 100 در پژو پارس با موتور TU5 معادل 13.2 ثانیه خواهد بود. با این حال پارس با موتور TU5 می تواند به حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت می رسد در حالی که حداکثر سرعت پارس XU7P به 185 کیلومتر بر ساعت است. به این ترتیب شاید پژو پارس با موتور XU7P برای شتاب گیری خودرو مناسبی نباشد ولی در دور موتور پایین کشش بیشتری خواهد داشت

پژو پارس XU7P در بازار چه وضعیتی دارد؟

پژو پارس با موتور XU7P در فروش فوق العاده شهریورماه با قیمت 165 میلیون و 800 هزار تومان عرضه شد در حالی که قیمت پژو پارس با موتور TU5 تقریبا 11 میلیون تومان گران تر بود و به 176 میلیون و 780 هزار تومان می رسید. روی هم رفته سه میلیون و 468 هزار و 559 نفر برای این دو خودرو ثبت نام نموده اند که 51 درصد متقاضیان را تشکیل می دهند. از این جمعیت پس از قرعه کشی تنها هزار نفر به عنوان برنده پارس TU5 و چهار هزار نفر برنده پارس XU7P معرفی می شوند. برای اینکه متوجه دلیل مالی و فنی محبوبیت پژو پارس TU5 و XU7P شوید، آن ها را باید با کوییک R عرضه شده به وسیله سایپا با قیمت 178 میلیون و 20 هزار تومان یا ساینا S با قیمت 169 میلیون و 800 هزار تومان مقایسه کرد.

برندگان قرعه کشی سامانه یکپارچه فروش خودرو شهریور که یکی از چهار هزار دستگاه پارس XU7P را دریافت می نمایند، باید 165 میلیون و 800 هزار تومان به ایرانخودرو بپردازند. قیمت همین خودرو در بازار معادل 310 میلیون است. یعنی با فروش خودرو می توان 144 میلیون و 200 هزار تومان (معادل حدود 87 درصد) سود دریافت کرد.

پژو پارس XU7P را فعلا در بازار آزاد بین 297 تا 320 میلیون می فروشند. شانس پیدا کردن خریدار برای آن هایی که روی 310 میلیون تومان حساب می نمایند بیشتر است. آنالیز آگهی ها نشان می دهد پژو پارس XU7P را 314 و 316 میلیون تومان هم قیمت گذاری نموده اند. بعلاوه برخی نمایشگاه ها حاضر هستند آن را با دریافت 111 میلیون تومان به عنوان پیش پرداخت و 24 قسط ماهانه 13 میلیون و 800 هزار تومان واگذار نمایند. در این حالت پس از دو سال پژو پارس XU7P برای خریدار 442 میلیون و 200 هزار تومان تمام می گردد. پژو پارس با موتور XU7P، به وسیله ایرانخودرو در سه نسخه عرضه می گردد؛ نسخه معمولی، نسخه سفارشی و نسخه سفارشی ELX. هر سه سیستم تهویه اتوماتیک، تریم دورنگ، موبایل هندزفری، کلید های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، بازکن در صندوق از داخل، هشداردهنده موانع عقب، دور ایربگ و ترمز ABS دارند.

پژو پارس XU7P معمولی ترمز چرخ های عقب کاسه ای دارد. با رینگ فولادی، رادیو پخش معمولی، آینه های جانبی برقی راهنما دار و تنظیمات دستی صندلی جلو عرضه می گردد. در پژو پارس XU7P سفارشی، ترمز چرخ های عقب دیسکی است. رنگ ها از نوع 15 اینچ آلومینیومی انتخاب شده اند و فقط تنظیم پشت سری صندلی های جلو را باید به شکل دستی انجام داد. شیشه جانبی عقب و شیشه عقب هم دودی شده اند.

پژو پارس XU7P سفارشی ELX علاوه بر ترمز عقب دیسکی و رینگ 15 اینچ آلومینیومی، به تنظیم برقی پشتی صندلی، سیستم صوتی مالتی مدیا، آینه های جانبی برقی تاشو، دوربین دید عقب، سنسور نور و باران، هشدار کاهش باد لاستیک، دسته راهنمای تازه و جلو آمپر دیجیتال مجهز است.

منبع: فرارو

به "پژو پارس XU7P؛ آنچه باید قبل خرید پژو پارس با موتور تازه بدانید" امتیاز دهید

2 کاربر به "پژو پارس XU7P؛ آنچه باید قبل خرید پژو پارس با موتور تازه بدانید" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژو پارس XU7P؛ آنچه باید قبل خرید پژو پارس با موتور تازه بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید