مزایای استفاده از پروفیل زد در ساختمان سازی

به گزارش وبلاگ ساختمان، پروفیل زد از پرکاربردترین مصالح فلزی مورد استفاده در پروژه های عمرانی و ساختمان سازی به شمار می رود. آشنایی با مزایای استفاده از پروفیل زد در ساختمان سازی می تواند به شما در انتخاب و خرید گزینه مناسب یاری کند. شرکت فولاد مهر سهند سال هاست که به عنوان یکی از پیشگامان فراوری انواع پروفیل درب و پنجره در کشور فعالیت دارد. این شرکت می تواند به شما در مقایسه قیمت پروفیل و انتخاب برترین گزینه برای ساختمان سازی یاری کند.

مزایای استفاده از پروفیل زد در ساختمان سازی

کاربرد و قیمت پروفیل زد در صنعت ساخت وساز

پروفیل های زد در بازار با قیمت های مختلفی به فروش می رسند. از عوامل موثر بر قیمت میلگرد و پروفیل زد می توان به ضخامت و وزن اشاره نمود.

پروفیل زد از انواع پروفیل های مقاطع باز به شمار میرود که به طور گسترده در پروژه های عمرانی کوچک و بزرگ بکار می رود. با توجه به پیشرفت های قابل توجه در صنعت مقاوم سازی سازه در کشور، عرضه و تقاضا برای پروفیل های زد نیز افزایش یافته است.

ساخت سقف مرغداری ها، باشگاه های ورزشی و انبارها با استفاده از انواع پروفیل های مقاطع باز مانند پروفیل زد انجام می گردد.

البته، از این مصالح می توان برای اجرای سقف سوله های کوچک و بزرگ نیز استفاده کرد. از دیگر کاربردهای مهم پروفیل های زد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ساخت ستون و سقف های کاذب
  • ایستگاه های سوخت رسانی
  • سقف سالن ها یا کارگاه های بزرگ
  • بهبود استحکام و مقاومت ساختمان های چند طبقه
  • ساخت سقف های شیب دار
  • آشیانه هواپیما
  • فریم های فلزی (چارچوب های فلزی) و کابینت
  • فراوری داربست و قالب های فولادی
  • ساخت مبلمان و قاب گلخانه ها

به طور کلی، برای افزایش استحکام اسکلت های فلزی مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی از پروفیل های زد استفاده می گردد.

با این وجود، کاربرد پروفیل های زد تنها به صنعت ساختمان سازی محدود نمی گردد. از آن ها می توان در کشتی سازی، سازه های فراساحلی، صنعت خودروسازی، ساخت ریل و سازه های فولادی بزرگ نیز استفاده کرد.

آشنایی با انواع پروفیل زد موجود در بازار

پروفیل های زد در انواع مختلفی ساخته می شوند. البته، تفاوت اصلی در ضخامت ورق و سایز پروفیل است. به عبارت دیگر، پروفیل های زد موجود در بازار ازنظر طراحی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. به طور کلی، بعضی از پرکاربردترین انواع پروفیل های زد عبارتند از:

  • پروفیل z16
  • z18
  • z20
  • z22

هر چهار نوع از پروفیل های زد را می توان در ضخامت های 2، 5/2 و 3 میلی متر خریداری کرد. البته، پروفیل های z20 و z22 در ضخامت های 5/3 میلی متری نیز به فروش می رسند.

به این نکته توجه داشته باشید که عدد قرار گرفته در کنار حرف z نشان دهنده ارتفاع پروفیل است. از سوی دیگر، وزن پروفیل ها نیز با توجه به ضخامتی که دارند، تغییر می نماید. توجه به این نکات هنگام خرید انواع پروفیل های زد بسیار اهمیت دارد.

پروفیل های زد را می توان ازنظر شکل ظاهری نیز به سه گروه مختلف تقسیم بندی کرد:

  • پروفیل ساده بدون لبه
  • پانچ لبه دار
  • پروفیل زد ساده لبه دار

مزایای استفاده از پروفیل زد در ساختمان سازی

مزایای متعدد پروفیل های زد باعث شده اند تا کاربرد آن ها روز به روز افزایش یابد. استفاده از پروفیل های زد در صنعت ساخت وساز موجب کاهش 40 درصدی هزینه ها می گردد.

علاوه بر این، وزن ساختما ن هایی که از پروفیل زد برای استحکام اسکلت فلزی استفاده می نمایند، از سایر ساختمان ها کمتر خواهد بود. از مهم ترین مزایای استفاده از پروفیل زد در صنعت ساخت وساز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تحمل بارهای کششی
  • بهبود استحکام اسکلت های فلزی
  • سازگار با محیط زیست
  • مقاومت بالا در برابر زلزله
  • حمل و نقل و جابجایی آسان
  • سهولت در تعویض با باز کردن پیچ و مهره ها

در ادامه، بیشتر با مزایای اصلی استفاده از پروفیل های در ساختمان سازی آشنا خواهیم شد.

تحمل بارهای کششی

یکی از اصلی ترین و مهم ترین مزایای انواع پروفیل های زد، قابلیت تحمل بارهای کششی است. همانطور که گفته شد، پروفیل های زد به عنوان برترین گزینه برای افزایش استحکام سازه ها به شمار می روند.

البته، از پروفیل های زد می توان در مکان های مختلف برای ساخت سازه ای مستحکم استفاده کرد. به عبارت دیگر، تحمل بالا پروفیل های زد در برابر بارهای کششی باعث اطمینان خاطر مهندسان عمران از استحکام سازه های خود می گردد.

بهبود مقاومت اسکلت های فلزی

روش های بسیار زیادی به منظور بهبود استحکام و مقاومت چارچوب های فلزی (اسکلت های فلزی) وجود دارند. استفاده از پروفیل های زد به عنوان یک روش کارآمد در بهبود مقاومت انواع اسکلت های فلزی شناخته می گردد.

اسکلت های فلزی که به یاری پروفیل های زد ساخته می شوند، در برابر طوفان های ناگهانی و شدید بسیار مقاوم هستند.

به طور کلی، این پروفیل ها برترین روش برای محافظت از سازه ها در برابر حوادث غیر قابل پیش بینی به شمار می روند. به این نکته توجه داشته باشید که پروفیل های زد از آسیب رسیدن به چارچوب های فلزی در اثر فرسایش خاک نیز جلوگیری می نمایند.

بهبود کیفیت محصول نهایی

یکی از اصلی ترین دلایل استفاده گسترده از پروفیل های زد در صنعت ساختمان سازی، بهبود کیفیت محصول نهایی است. به منظور درک نحوه بهبود کیفیت محصول نهایی با استفاده از پروفیل های زد حتماً باید با سازوکار آن ها آشنا شد.

پروفیل های زد به یاری پیچ و مهره های مخصوص در سازه های مختلف بکار می روند. استفاده از این تجهیزات باعث سهولت در عیب یابی و تعویض قطعات در صورت بروز مشکل می شوند.

به طور کلی، نظارت و برطرف عیب در سازه های که به یاری پروفیل های زد ساخته می شوند، بسیار راحت تر از سازه های دیگر انجام می گردد.

به همین علت است که مهندسان و تکنسین ها می توانند به راحتی از کیفیت محصول نهایی و سازه ها مطمئن شوند و قطعات مشکل دار را تعویض نمایند.

سازگار با محیط زیست

پروفیل های زد، یکی از مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست به شمار می رود. این یک ویژگی بسیار مهم محسوب می گردد چراکه توجه به مسائل زیست محیطی در سال های اخیر افزایش یافته است.

این پروفیل ها را می توان به راحتی بازیافت کرد. در نتیجه، امکان استفاده از آن ها در ساخت تجهیزات مختلف وجود دارد. پروفیل های زد از ترکیباتی ساخته می شوند که هیچ آسیبی به محیط زیست نمی زنند و به راحتی به چرخه فراوری بازمی گردند.

افزایش مقاومت سازه در برابر زلزله

همانطور که گفته شد، پروفیل های زد موجب بهبود استحکام کلی سازه های مختلف می شوند. این موضوع به خصوص در هنگام زمین لرزه بسیار اهمیت دارد چراکه بسیاری از خسارت های جانی و مالی به علت عدم استحکام کافی سازه ها رخ می دهند.

به همین علت، استفاده از پروفیل های زد در ضخامت های مختلف در منطقه ها جغرافیایی زلزله خیز بسیار افزایش یافته است.

قیمت و خرید انواع پروفیل زد

پروفیل های زد در انواع مختلفی ساخته می شوند و هر یک از آن ها دارای مشخصات خاصی هستند. در نتیجه، خرید باید با اطلاعات کامل انجام گردد.

این پروفیل ها با تحمل بارهای اضافی مانع از شکم دادن سقف ها می شوند. علاوه بر این، پروفیل زد به عنوان یکی از اصلی ترین اجزا در استحکام ستون های فولادی به شمار می روند. یکی از مهم ترین فاکتورها در خرید انواع پروفیل های زد، قیمت است.

امروزه، کارخانه های بسیار زیادی در داخل کشور در زمینه فراوری این نوع پروفیل ها فعالیت دارند. در نتیجه، نیازی به واردات پروفیل های زد نیست.

استفاده از تکنولوژی های روز جهان و مواد اولیه مناسب باعث بهبود کیفیت پروفیل های زد فراوری داخلی شده اند. شرکت فولاد مهر سهند از اصلی ترین فراورینمایندگان انواع پروفیل ها در ایران به شمار می رود.

این شرکت همیشه کوشش نموده است تا با رعایت قوانین مختلف در زمینه ایمنی، بهداشت و محیط زیست، محصولات باکیفیتی را عرضه کند. پروفیل های زد فولاد مهر سهند با راندمان بالا، کیفیت رقابتی و قیمت ارزان در اختیار صنعتگران قرار داده می شوند. با خرید پروفیل با برترین قیمت از فولاد مهر سهند می توانید از استحکام سازه های خود مطمئن باشید.

منبع: اتاق

به "مزایای استفاده از پروفیل زد در ساختمان سازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایای استفاده از پروفیل زد در ساختمان سازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید