3 طرح فناورانه دانشگاه صنعتی شریف رونمایی شد

به گزارش وبلاگ ساختمان، با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف، از 3 طرح فناورانه ارتباط با صنعت رونمایی شد.

3 طرح فناورانه دانشگاه صنعتی شریف رونمایی شد

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ ساختمان، آیین رونمایی از طرح های ملی پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف روز یکشنبه 22 اسفندماه 1400 با حضور ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهور، جلیلی رئیس دانشگاه، حدادپور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، افشین رئیس پژوهشکده علوم و فناوری انرژی و جمعی و از صنعتگران، استادان و مدیران برگزار گردید.

جلیلی رئیس دانشگاه با تاکید بر مبحث امیدآفرینی و کارآفرینی در کشور گفت: ما باید در کنار نوآوری امیدآفرینی کنیم و امیدآفرینی با کار و کارآفرینی اتفاق می افتد.

وی گفت: پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف ترکیبی از نوآوری، پژوهش و کارآفرینی است و ادغام این سه مورد در این ساختمان فصل خوبی است برای رسیدن به آنچه که من به عنوان رئیس دانشگاه در ابتدای قرن پانزدهم در پی آن هستم. رسیدن به اهداف ما در دانشگاه صنعتی شریف بی شک احتیاجمند حمایت های ستاری به عنوان معاون علمی فناوری رئیس جمهور، صنعتگران، استادان و دانشجویان جوان است.

جلیلی اعلام کرد: بودجه دانشگاه صنعتی شریف در امسال 430 میلیارد تومان است و با این مبلغ چرخ دانشگاه نخواهد چرخید. می خواهیم شیب استقلال از بودجه عمومی را تا می توانیم مثبت تر کنیم و برای رسیدن به این اتفاق باید 4300 میلیارد تومان پروژه داشته باشیم تا با برداشت ده درصد از این مبلغ، هزینه های جاری دانشگاه را تامین کنیم.

ستاری با اشاره به این نکته کاربردی شدن پژوهش ها و برطرف احتیاجی از اقتصاد، احتیاج به اصلاح فرهنگ دارد، اضافه کرد: توسعه یک مفهوم فرهنگی است و اگر فرهنگ توسعه اصلاح گردد، بخش های سخت افزار و نرم افزار نیز در پی آن اصلاح می گردد. روز های نخست، فرهنگ همکاری یک عضو هیئت علمی دانشگاه با صنعت پژوهش های ارتباط با صنعت در دانشگاه های برجسته نیز کم رنگ بود، اما اکنون نقش دانشگاه در صنعت پررنگ است. در تمامی دانشگاه های معتبر و شناخته شد جهان نیز عدد قابل توجهی از رودجه دانشگاه ها، از محل ارتباط با صنعت تامین می گردد.

ستاری ادامه داد: فرهنگ امروز دانشگاه ها با روز های گذشته متفاوت شده؛ در حالی که محیط پیرامونی دانشگاه در روز های نخست، ارتباطی با محتوای دانشگاه نداشت، امروز بیش از 600 شرکت دانش بنیان و خلاق در اطراف دانشگاه صنعتی شریف شکل گرفته است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، یکی از اشتباهات سال های قبل را تکیه به بودجه دولتی برای توسعه پژوهش های کاربردی و مساله محور دانست و گفت: از آن جایی که ساختار دولت، برای پژوهش کاربردی مناسب نیست، مجری گری دولت در پژوهش کاربردی و تجاری، نتیجه مطلوبی ندارد و این امر با سرمایه گذاری بخش خصوصی ممکن می گردد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، توسعه مشارکت بخش خصوصی در دانشگاه و پژوهش ها را حاصل مشارکت دولت در تامین زیرساخت ها و تسهیل گری برای بخش خصوصی دانست و گفت: نخستین پروژه خودم را در حوزه نفت در شرکت نارگان شروع کردم و از این فعالیت، بسیار آموختم. این دانشگاه تصمیم گرفته است در تعامل با شرکت نارگان، در جهت توسعه پژوهش ها حرکت کند، نمودی از فرهنگ تازه توسعه ای است.

وی با اشاره به شکل گیری اکوسیستم فناوری و نوآوری ابراز امیدواری کرد: بالندگی این اکوسیستم با بیش از 6500 شرکت دانش بنیان، 1500 شرکت خلاق و شتابدهنده ها، کارخانه های نوآوری و خانه های خلاق، ادامه یابد و به کشور یاری کند.

رونمایی از 3 پژوهش فناورانه

در این مراسم از لایسنس یا بسته های دانش فنی شامل مدارک و محاسبات راه اندازی واحد های پروپیلن و پلی اتیلن رونمایی شد. این بسته ها با همکاری متخصصان داخلی طراحی شده است که با یاری آن ها می توان واحد های یادشده را در کشور به صورت خودکفا راه اندازی کرد.

بعلاوه واحد کاندیشن مانیتورینگ تجهیزات رفت و برگشتی نفت و گاز، طرح فناورانه دیگری بود که رونمایی شد. این مجموعه شامل یک سخت افزار و دو نرم افزار صنعتی است که سخت افزار، داده را از حسگر نصب شده در کمپرسور دریافت و برای تحلیل های لازم به نرم افزار ارسال می نماید.

سومین طرح فناورانه، پایلوت واحد تصفیه پساب به روش الکترواکسیداسیون است که پایلوت آن، قابلیت تصفیه 20 مترمکعب پساب در ساعت را دارد.

در تصفیه پساب های صنعتی سه روش فیزیکی شیمیایی و بیولوژیکی کاربرد دارد، اما در پساب های صنعتی از تلفیق روش های الکتریکی و شیمیایی استفاده می گردد تا ترکیب شیمیایی پساب هایی که با میکروارگانیسم ها امکان تجزیه شان وجود ندارد بشکند و به ترکیبات قابل دفع شکسته گردد.

این طرح در صنایع شیمیایی، رنگرزی، کاغذ، پلیمر و پتروشیمی قابلیت استفاده دارد و با انجام حمایت ها پایلوت نیمه صنعتی آن به اجرا می رسد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بعلاوه با حضور در شرکت طراحی شبیه سازی هوشمند شریف با فعالان فناور این شرکت دانش بنیان به مصاحبه نشست و از نزدیک با فعالیت های این شرکت آشنا شد.

لازم به ذکر است این شرکت دانش بنیان در حوزه تجهیزات هوشمند، رصد و تحلیل بازار های اقتصادی و پایش فعالیت می نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "3 طرح فناورانه دانشگاه صنعتی شریف رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 طرح فناورانه دانشگاه صنعتی شریف رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید