آشنایی با پل خاتون خوی و نمای از این پل تاریخی

به گزارش وبلاگ ساختمان، پل خاتون خوی که در این شهرستان مشتاقان زیادی برای بازدید دارد بسیاری از ایران شناسان و دنیاگردان از سراسر دنیا برای تماشا این شهرستان آمده اند و از منطقه ها تماشای و این پل تاریخی خوی آن بازدید کرده اند این شهرستان که در شمال غرب ایران واقع شده است از کهن ترین مراکز تمدن ایران به شمار میرود و از آن جهت که حوادث تاریخی فراوانی بر ان گذشته اهمیت و این پل خاتون ارزش خاصی بین گردشگران پیدا کرده است . بعلاوه شهرستان خوی در مسیر جاده تجارتی شرق و غرب و جاده ابریشم واقع شده است .

آشنایی با پل خاتون خوی و نمای از این پل تاریخی

نمای پل خاتون خوی

این پل تاریخی خوی دارای هفت دهانه طاق نما و تزئین شده است که از میان آن ها آب جریان دارد در ساخت قسمت فوقانی این پل از آجر استفاده شده است. امروزه دیگر از این پل استفاده نمی گردد ولی در عوض از پلی که در راستای آن ساخته اند مردم عبور و مرور می نمایند. این پل در راستای جاده خوی به ارومیه بر روی رودخانه قطور و در 5 کیلومتری جنوب شهرستان خوی واقع شده است. پل تریخی خوی در زمان های قدیم محل عبور کاروان های عثمانی بوده است و تا چند سال پیش نیز مردم برای رفت و آمد از این پل استفاده می کردند. .در دوره سلجوقیان واژه خاتون رایج بوده است و پژوهشگران از آن جهت که در دوره سلجوقیان از واژه خاتون برای زنان بزرگان نظام استفاده می شده است ساخت این پل را منتسب به دوران سلجوقیان می دانند . این واژه به معنی زن بزرگ منش می باشد و زنان و دختران خان و خاقان را خاتون می نامیدند که معنی آن ملکه و بانوی عالی نسب می باشد. بعلاوه در شاهنامه این کلمه در مقابل خاقان عنوان شده است. پاریزی استاد بزرگ باستانی مقاله ای دارد به نام خاتون هفت قلعه که در این مقاله او مکان هایی که دارای نام های قیز ، خاتون و دختر می باشند را به الهه آناهیتا منتسب می داند و نام روستای قزقلعه خوی نیز در آن مقاله آورده شده است.

دسترسی

این پل تاریخی خوی در جنگ بین سلطان یعقوب آق قویونلو با برادرش سلطان خلیل در سال 883 ق مورد استفاده قرار گرفته است در ساخت این پل از سنگ های تقریبا بزرگ و منظم و ترکیب ملاط آهک و ماسه استفاده شده و دارای موج شکن هایی به شکل پشت ماهی و پایه های ساخته شده از سنگ و ملاط ماسه وآهک می باشد . وخوشبختانه امروزه این پل از طریق میراث فرهنگی محافظت می گردد. تا این یادگار گذشتگان به دست آیندگان این سرزمین برسد و جزو میراث ملی کشور ما است

ویژگیهای معماری پل خاتون خوی

این پل تاریخی خوی دارای هفت طاق کوچک می باشدکه طول آن 59/40 متر و عرض آن 8/70 متر می باشد و ارتفاع از پایه ها 6/48 متر می باشد و در ساختمان این پل هیچ گونه تزئین خاصی به غیر از آن هفت طاق کوچک به کار برده نشده است.این پل که طاق های آن با آجر گچ و ملاط و از طریق طاق های جناغی ساخته شده اند تعداد طاق های این پل 14 طاق می باشد که در واقع شامل 7 چشمه طاق بزرگ و 7 چشمه طاق کوچک می باشد و در جهت موافق آب رودخانه پایه های پل خاتون به میزان 2 متر ایجاد آب شکن مثلثی نموده اند . مصالح اصلی که در ساخت بنای این پل استفاده شده است شامل سنگ های تراشیده و منظم ، سنگ لاشه ،قلوه سنگ ، و آجر می باشد که ابعاد این آجر ها 25 در 5 می باشد. سطح این پل به سمت شمال و جنوب دارای شیب ملایمی می باشد و علتش این است که طاق میانی پل نسبت به سایر طاق ها بزرگتر می باشد . و بعلاوه دیوار هایی که در طرفین پل خاتون است از سنگ و آجر پر شده است .

دیگر مکان های گردشگری خوی

شهرستان خوی دارای نواحی گردشگری بی شماری است که بعضی از آن ها عبارتند از مزار شمس تبریزی و برج شمس ، مسجد مطلب خان، کاروانسراهای خوی، بقعه شیخ نوایی ، دروازه سنگی ، بازار خوی ، مسجد ملاحسن، مسجد شاه ، امامزاده سید بهلول ، غار علی شیخ ، آبشار بدلان و بعلاوه آرامگاه پوریای ولی پهلوان نامدار ایران در این شهرستان واقع شده است .

آدرس دقیق پل خاتون

پل خاتون که از پل های تاریخی به جای مانده از زمان سلجوقیان می باشد همچنان بر روی ستون های خود با اقتدار ایستاده است و در سمت چپ جاده خوی - سلماس و در40 کیلومتری آن و در 5 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان خوی در استان آذربایجان و برروی رودخانه ای پر آب قرار گرفته است .

منبع: همگردی

به "آشنایی با پل خاتون خوی و نمای از این پل تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با پل خاتون خوی و نمای از این پل تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید