آیا اوپک پلاس هفته جاری سیگنال روشنی به بازار نفت خواهد داد؟

به گزارش وبلاگ ساختمان، برای معامله گران نفت بزرگترین سوال در بازار این است که اوپک و متحدانش در ادامه سال میلادی جاری با چه سرعتی تولیدشان را احیا خواهند کرد و ممکن است در نشست هفته جاری وزیران این گروه به نشانه هایی برسند.

آیا اوپک پلاس هفته جاری سیگنال روشنی به بازار نفت خواهد داد؟

به گزارش وبلاگ ساختمان، نمایندگان اوپک پلاس اظهار کردند: وزیران این گروه در نشست سه شنبه هفته جاری به نهایی کردن افزایش فراوری برنامه ریزی در دو ماه آینده خواهند پرداخت. اما مهمتر از همه ریاض و مسکو ممکن است به مرحله بعدی استراتژی خود که احیای فراوری روزانه میلیونها بشکه نفت خواهد بود، اشاره نمایند.

از نظر تئوری شکافی بین عرضه و تقاضا وجود دارد که با گشایش اقتصادها و افزایش تقاضا برای سوخت در نیمه دوم سال میلادی جاری باید از سوی اوپک و متحدانش پر گردد. با این حال این گروه همچنان باید ریسکهای مربوط به موجهای جدید شیوع ویروس کرونا در هند و کشورهای دیگر و چشم انداز عرضه بالاتر نفت ایران را سبک و سنگین کند.

فرایند احیای فراوری روزانه میلیونها بشکه نفتی که بیش از یک سال است فریز شده، برای بازارهای نفت و درآمد فراورینمایندگان سراسر دنیا حائز اهمیت است. مداخله اوپک بود که به ریزش قیمت نفت در سال میلادی گذشته سرانجام داد و یاری کرد قیمتها امروز به مرز 70 دلار در هر بشکه صعود نمایند.

بیل فارن پرایس، مدیر شرکت تحقیقاتی انوروس و ناظر باسابقه اوپک اظهار کرد: انتظار می رود اوپک تصمیمی که اول آوریل برای افزایش فراوری تا خاتمه ژوییه اعلام نموده بود را دنبال کند. پس از آن عمل متوازن نگه داشتن بازار بسیار ظریف و حساس خواهد بود و حس احتیاط اوپک قطعی است.

بهبود تقاضا برای سوخت

با توجه به افزایش مصرف سوخت در آمریکا و چین و احیای آن در اروپا، نمایندگان اوپک پلاس می گویند مطمئن هستند که می توانند حدود 840 هزار بشکه در روز در ژوییه به عرضه نفت اضافه نمایند. در نتیجه افزایش فراوری در مدت سه ماه از مه تا ژوییه به بیش از دو میلیون بشکه در روز می رسد. طبق نظرسنجی بلومبرگ، بازار به شکل گسترده روی این اقدام حساب نموده است.

منابع مطلع می گویند عربستان سعودی اذعان دارد که در حال حاضر کمبود عرضه ای وجود دارد که باید تامین گردد. الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه هم برآورد نموده که در حال حاضر میزان تقاضا یک میلیون بشکه در روز بالاتر از فراوری است.

اگرچه اوپک پلاس سال جاری با تصمیماتی که گرفته بازار را غافلگیر نموده است - زمانی که بازار انتظار حفظ محدودیت عرضه را داشته است فراوریش را افزایش داده است و بالعکس - یک تصمیم سرراست در روز سه شنبه توجهات را به حرکت بعدی این گروه معطوف خواهد نمود.

هنگامی که این افزایش فراوری برنامه ریزی شده در ژوییه کامل گردد، کشورهای اوپک پلاس همچنان ظرفیت مازاد فراوری قابل توجهی دارند که به شش میلیون بشکه در روز معادل شش درصد از عرضه دنیای بالغ می گردد.

تحت نقشه راهی که یک سال پیش تهیه شد، اوپک پلاس متعهد شده است این میزان فراوری را تا آوریل 2022 فریز کند. با این حال این توافق با عجله در اوج بحران ویروس کرونا منعقد شد و با شروع درخواست مشتریان برای نفت بیشتر به محک گذاشته خواهد شد.

معامله گران برای پی بردن به این که اوپک پلاس در برنامه فعلی خود تا چه حد انعطاف پذیری نشان خواهد داد، منتظر شنیدن اظهارات هفته جاری شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی و همتای روسی وی هستند. انتظار نمی رود برای تغییر سیاست فراوری پس از ژوییه در این نشست تصمیمی گرفته گردد اما اشاراتی که وزیران مطرح می نمایند به دقت تجزیه و تحلیل خواهد شد.

تداوم فرایند فعلی محدودیت عرضه

آژانس بین المللی انرژی که به اقتصادهای عظیم مشاوره می دهد بر این باور است که اوپک پلاس باید شیرهای نفت خود را در نیمه دوم سال باز کند زیرا پیشرفت برنامه های واکسیناسیون به بهبود مصرف سوخت منجر می گردد.

طبق برآورد آژانس، مازاد ذخایر که در دوران پاندمی ایجاد شده بود تقریبا از میان رفته است. بدون عرضه بیشتر از سوی اوپک پلاس، سطح ذخایر نفت در نیمه دوم سال به میزان چشمگیر و با نرخ 1.6 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد نمود.

آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماه مه خود اظهار داشت عرضه به سرعت کافی افزایش پیدا نمی کند تا جوابگوی تقاضای رو به بهبود باشد.

برخی از شرکتهای بازرگانی نفت انتظار دارند کمبود عرضه به میزان قابل توجهی بالاتر باشد و قیمتها را صعودی کند. گروه گلدمن ساکس بر این باور است که قیمت نفت به 80 دلار در هر بشکه صعود خواهد نمود. اگر بازار دچار کمبود عرضه گردد، جهش قیمتها فرایند احیای اقتصاد دنیای را به خطر خواهد انداخت.

باب مک نالی، رییس شرکت مشاوره راپیدان انرژی و مقام سابق کاخ سفید در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ گفت: عرضه در نیمه دوم کاملا محدود به نظر می رسد.

حرکت محتاطانه

به گفته منابع مطلع، ریاض از کمبود عرضه ای که از سوی منابع متعددی پیش بینی شده است مطلع است. اما به اهمیت حرکت محتاطانه تاکید دارد و نمایندگان می گویند ابهامات مربوط به پاندمی و ایران باید در نظر گرفته شوند.

مذاکرات میان ایران و قدرتهای دنیای برای احیای برجام ادامه دارد و به نتیجه رسیدن آن به برطرف تحریمهای آمریکا علیه صادرات نفت ایران منتهی خواهد شد. تحلیلگران پیش بینی می نمایند در صورت توافق، ایران می تواند صادراتش را پیش از خاتمه سال جاری به میزان 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش دهد و ضرورت عرضه بیشتر از سوی کشورهای اوپک پلاس را محدود کند.

به عقیده تحلیلگران شرکت انرژی اسپکتس، برای احتیاط در برابر چنین موقعیتی احتمالا سعودیها از اعضای دیگر اوپک پلاس خواهند خواست تا روشن شدن بیشتر مذاکرات ایران صبر نمایند. با این حال صبر کردن طولانی برای این موضوع ممکن است اختلافات قدیمی این گروه را زنده کند.

ریاض و مسکو اغلب درباره فرایند احیای فراوری اختلاف نظر دارند و در حالی که عربستان سعودی خواستار خویشتن داری است، روسیه برای افزایش حجم فروش بی صبری نشان می دهد. امارات متحده عربی که یکی دیگر از بازیگران کلیدی این گروه است، برای ازسرگیری صادراتش اشتیاق نشان داده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، هلیما کرافت، استراتژیست ارشد کالا در شرکت آر بی سی کپیتال مارکتس در این باره گفت: این که بازگشت تهران به چالشی برای اوپک پلاس تبدیل گردد به قوی بودن احیای تقاضا بستگی خواهد داشت. تا زمانی که مصرف قوی بماند، بعید است اختلاف چندانی وجود داشته باشد. با این حال اگر دورنمای بازار تیره گردد، می توانیم انتظار صحبتهای پرمجادله ای را داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آیا اوپک پلاس هفته جاری سیگنال روشنی به بازار نفت خواهد داد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا اوپک پلاس هفته جاری سیگنال روشنی به بازار نفت خواهد داد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید