اعلام ترمیم زخمی که زلزله به فلک الافلاک زد

به گزارش وبلاگ ساختمان، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، ترمیم زخمی که زلزله به فلک الافلاک زد، انجام شده است.

اعلام ترمیم زخمی که زلزله به فلک الافلاک زد

داستان چیست؟

قلعه تاریخی فلک الافلاک که بر روی تپه ای باستانی نهاده شده، به عنوان یکی از شاهکارهای معماری تاریخی دوره ساسانیان بشمار می رود و توجه باستان شناسان بزرگی را به خود جلب کرد. فلک الافلاک بدلیل موقعیت استراتژیک خود بر فراز تپه ای در قرن چهارم هجری قمری به عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل بویه درآمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته شدن شهر جدید خرم آباد، این قلعه نیز به نام خرم آباد معروف شد و احتمال می رود نام فلک الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شد.

این بنای کم نظیر مربوط به دوره ساسانی است و در سال 1348به شماره 883 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

ثبت جهانی فلک الافلاک و بازسازی این بنای تاریخی در سالیان گذشته همیشه دغدغه باستان شناسان و کارشناسان این امر بوده و این در حالی است که این اثر تاریخی همچنان در فهرست ثبت موقت جهانی نهاده شده است.

بیشتر بخوانیدقلعه فلک الافلاک ، یادگاری از دوره ساسانیان در خرم آباد

از طرفی، در طی سال های گذشته اقداماتی جهت بازسازی و استحکام سازی این بنای تاریخی انجام شد که متاسفانه، طرح استحکام بخشی این اثر با موفقیت چندانی همراه نبوده و در زمین لرزه ماه گذشته نیز بدلیل خسارت هایی که به این اثر تاریخی وارد گشت، طرح بازسازی اضطراری آن انجام شد.

به گفته کارشناسان سایت هایی که در این فهرست میراث جهانی یونسکو قرار می گیرند براساس کنوانسیون حفاظت از میراث جهانی فرهنگی و طبیعی متعلق به تمام انسان های زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص، محسوب می شوند و دولتها موظف به حفظ و نگهداری این آثار هستند.

حفاظت از این آثار پس از ثبت در عین باقی ماندن در حیطه حاکمیت کشور مربوطه، به عهده تمام کشورهای عضو خواهد بود که به همین دلیل ثبت فلک الافلاک در این فهرست، بسیار ارزشمند است.

اگرچه بازسازی و استحکام بخشی این اثر بسیار مهم و گام مهمی در نگهداری و سالم ماندن آن است اما، آزاد سازی حریم این شاهکار معماری نقش مهمی در ایجاد شرایط لازم برای ثبت جهانی این اثر است.

این در حالی است که در سال های اخیر اقداماتی جهت آزاد سازی حریم این قلعه تاریخی نیز انجام شد اما، این راستا پر پیچ و خم اکنون با کندی چشمگیری روبرو شده است.

خاتمه بازسازی اضطراری قلعه فلک الافلاک خرم آباد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان پیرامون ترمیم زخمی که زلزله به فلک الافلاک زد، گفت: بازسازی اضطراری برج ها و دندانه های قلعه تاریخی فلک الافلاک خرم آباد به خاتمه رسید.

سید امین قاسمی با اشاره به اتمام بازسازی اضطراری قلعه تاریخی فلک الافلاک اعلام کرد: متاسفانه، بر اثر زلزله 5.1 ریشتری اردیبشهت ماه امسال قلعه فلک الافلاک خرم آباد دچار آسیب شد که با حمایت های استاندار کار بازسازی اضطراری این بنای ارزشمند و تاریخی در دستور کار نهاده شد.

وی با بیان اینکه 350 میلیون تومان بصورت نقدی و امانی برای بازسازی اضطراری قلعه اختصاص یافت، اضافه نمود: در این راستا یک شرکت تخصصی بازسازی بناهای تاریخی که تنها نمایندگی استاتیکال اروپا در ایران است را شناسایی و بلافاصله کار بازسازی و بازسازی ترک های قلعه را آغاز کردیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: کار بازسازی اضطراری و دوخت و دوز ترک های ناشی از زلزله در این بنا اردیبهشت ماه اتمام یافته و تنها بخش نماسازی باقی مانده که روی سازه بازسازی شده، اعمال خواهد شد.

قاسمی با بیان اینکه شرکت مذکور با استفاده از مصالح خاصی که در برابر کشش و خمش مقاومت زیادی نشان می دهد کار بازسازی قلعه را انجام داد، اعلام کرد: در این عملیات برج های شماره 7 و 8 و ترک های داخل برج ها و طاق های داخل موزه بازسازی و 33 دندانه مربوط به کنگره های برج های قلعه که دچار آسیب شده بود، بطور کامل بازسازی و بازسازی شد.

به گفته وی بازسازی آسیب های قلعه فلک الافلاک با استفاده از تکنولوژی نوین یک شرکت خارجی انجام شد.

قاسمی همچنین گفت: ترمیم آسیبهای وارده این بنای ارزشمند را باید جدی گرفت چرا که اگر بازسازی نشوند، در صورت تکرار پس لرزه های بعدی ترک خوردگی ها عمیق تر و خطر بیشتری قلعه را تهدید خواهد نمود.

وی با بیان اینکه شرکت نمایندگی استاتیکال به صورت تخصصی پروژه بازسازی قلعه فلک الافلاک را برعهده داشت، اضافه نمود: این عملیات به نحوی انجام شد که ترمیم ترک خوردگی ها با کمترین دخل و تصرف در سازه بنا انجام گردد، اجرای این پروژه هیچگونه آسیب جانبی و تغییری برای بنا ایجاد نمی کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اعلام کرد: در پی وقوع این زلزله قسمتی از موزه نیز آسیب دیده، وسایل آن جمع آوری و به گنجینه انتقال داده شده و بازسازی و بازسازی این موزه، راهرو و دو سالن و همچنین نمازخانه در این فصل از بازسازی اضطراری قلعه فلک الافلاک انجام شد.

ترمیم ترک های قلعه فلک الافلاک با ملاتی مخصوص به نام گروت

مدیر فنی نمایندگی شرکت استاتیکال جهانی کشور جمهوری چک در ایران نیز گفت: سازه بنای تاریخی فلک الافلاک بدلایل ناشی از قدمت، رانش تپه و در نهایت زلزله اخیرا ترک هایی دارد که با استفاده از میله های فولادی که خواص شاخص آن ضد زنگ و با فرم خاص مارپیچی می باشد و با ملاتی مخصوص به نام گروت در نقاط آسیب دیده ترمیم می گردد.

حسین جعفر بکلو مطرح نمود: شرکت مهام بنای افق که به صورت انحصاری، نمایندگی استاتیکال جهانی کشور چک در ایران را دارد به صورت تخصصی کار مقام سازی بناهای تاریخی را انجام می دهد.

بازسازی 33 کنگره ضلع غربی فلک الافلاک

مدیر قلعه تاریخی فلک الافلاک نیز گفت: پس از زلزله اردیبهشت ماه گذشته چند کنگره از این بنای تاریخی دچار آسیب شد و تعدادی از ترک های قبلی این اثر فعال شدند که با تامین اعتبار بازسازی اضطراری این اثر به سرعت آنجام و بازسازی 33 کنگره از ضلع غربی این اثر مطابق الگوهای اولیه انجام شد.

رامین ابراهیمی اضافه نمود: این بازسازی براساس روش های نوین دوخت و دوز به منظور مقاومت هرچه بیشتر، کمترین تخریب و بازدهی بسیار خوب این اثر تاریخی در 285 متر طول مصالح انجام شد.

وی ادامه داد: همچنین، دوخت و دوز برج های هفت و هشت و 2 نقطه از داخل قلعه در راهروی بین حیاط اول و دوم و ورودی موزه مردم شناسی انجام شد.

ابراهیمی مطرح نمود: در صورت تامین اعتبار بیشتر بازسازی های لازم در برای این اثر ادامه خواهد داشت و در این راستا با مشاور قراردادی منعقد شده و طرح استحکام بخشی یا ادامه ویا اصلاح خواهد شد.

وی در مورد فرایند مراحل ثبت جهانی این اثر فاخر ادامه داد: یک اثر تاریخی برای ثبت جهانی باید دارای چندین آیتم باشد که قطعا سلامت و معماری آثار در این مراحل بی تاثیر نیست و هر اقدامی که فرایند ثبت جهانی این اثر را تسریع بخشد، لازم و لازم است.

وی گفت: با همکاری وزارت میراث فرهنگی، استانداری و سپاه موانع آزادسازی حریم فلک الافلاک در حال رفع شدن است و بخشی از مطالبات سپاه پرداخت شده و مابقی نیز بزودی پرداخت خواهد شد.

استحکام بخشی فلک الافلاک خرم آباد نیازمند اعتبارات ملی است

استاندار لرستان گفت: برای استحکام بخشی اساسی قلعه فلک الافلاک، اعتبارات استانی محدود بوده و قطعا نیازمند تخصیص اعتبارات ملی هستیم.

سید موسی خادمی با اشاره به استقرار سازه این بنای تاریخی فرهنگی بر روی صخره مطرح نمود: استحکام بخشی این بنا امری تخصصی و سخت بوده که هم اکنون به همت اداره کل میراث فرهنگی استان کار مطالعاتی آن در حال اجرا است به نحوی که با آغاز عملیات آن اتصال، استحکام و استقامت بنای قلعه فلک الافلاک بر روی صخره محقق گردد.

استاندار لرستان به قدمت قلعه فلک الافلاک و اینکه از گذشته دارای ترکهای جزیی بوده اشاره نمود و یادآور شد: متاسفانه بر اثر زلزله 1/ 5 ریشتری اردیبهشت ماه امسال بعضی از آثار تاریخی استان از جمله دو مورد از کنگره های این اثر دچار آسیب شد و ترک های دیواره قلعه نیز عمق بیشتری پیدا کرد که با پیگیری های به عمل آمده بلافاصله کار بازسازی اضطراری این سازه ارزشمند توسط یک شرکت خارجی در دستور کار نهاده شد.

خادمی اضافه نمود: از سوی استانداری لرستان به منظور بازسازی اضطراری این بنای تاریخی 350 میلیون تومان تخصیص داده شد و با ارائه گزارش و پیگیری کارشناسانه، یک شرکت تخصصی بازسازی بناهای تاریخی عهده دار بازسازی اضطراری و بازسازی ترکهای ناشی از زلزله شد.

وی اضافه نمود: با پیگیری های اجرا شده و پس از خاتمه مطالعات طرح استحکام بخشی اساسی قلعه، عملیات اجرایی آن نیز آغاز خواهد شد.

منبع: همگردی

به "اعلام ترمیم زخمی که زلزله به فلک الافلاک زد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام ترمیم زخمی که زلزله به فلک الافلاک زد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید