روزهای جنگ، روزهای بزرگ شدن!

به گزارش وبلاگ ساختمان، فاطمه فروتن اصفهانی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران (ایبنا) درباره انتخاب سوژه این کتاب گفت: جنگ و دفاع بخشی از تاریخ کشور ماست که بدون جبهه گیری، همه ما تجربه اش نموده ایم. آدم هایی در دور و نزدیک ما بوده اند که صادقانه از این آب و خاک دفاع و جان شان را فدا نموده یا بخشی از سلامتی شان را در این راه از دست داده اند. بنابراین من هم به عنوان نویسنده ای که جنگ بخشی از نوجوانی ام بوده، دوست داشتم به این موضوع نزدیک شوم و از آن بنویسم تا همان طور که گفتم بچه های این سرزمین با این بخش از تاریخ کشورشان در قالب داستان آشنا شوند.

روزهای جنگ، روزهای بزرگ شدن!

وی اضافه نمود: رمان وقتی در آغوش کوه بودیم از نظر من یک روزشمار از شرایط شهر شیراز و تغییرات تدریجی اش در زمان جنگ است. این رمان کوشش مردم در آن زمان برای حمایت و دفاع را به تصویر می کشد. ساختن جان پناه و سنگر در حیاط خانه ها، حملات شبانه به شهر، یاری زن ها به عنوان نیروی پشت جبهه که مایحتاج جبهه را تأمین می کردند، رفتن جوانان به جنگ، مسئله بلوغ و خواستگاری و تفکرات متفاوت مردم درباره شرایط پیش آمده در داستان نشان داده شده است.

این نویسنده درباره نزدیک کردن زبان و فضای قدیمی داستان به مخاطب امروز اعلام کرد: به عنوان نویسنده حوزه کودک و نوجوان، اعتقادم این است که باید از چشم مخاطبان مان یعنی بچه ها و نوجوانان ماجراها را دید و از زبان آنها نوشت تا مخاطب داستان را بپذیرد.

فروتن درباره استفاده از تجربیات خود در نگارش این داستان گفت: دقیقا این رمان بخشی از نوجوانی خودم است که با داستان آمیخته شده.

نویسنده کتاب وقتی در آغوش کوه بودیم ضمن اشاره به فضای نوجوانانه داستان که شخصیت های اصلی آن دختران هم هستند گفت: فضای شهر شیراز که آن زمان مکانی توریستی و گردشگری محسوب می شد، با آغاز جنگ و آمدن و اسکان جنگ زده ها کم کم تغییر می نماید و ما به این شکل با اثرات مخرب جنگ آشنا می شویم. ظاهر دنیا روزبه روز تغییر می نماید و شخصیت های داستان هم که دخترانی در آستانه بلوغ هستند با این تغییرات بیرونی به بلوغ نزدیک می شوند.

کتاب وقتی در آغوش کوه بودیم به قلم فاطمه فروتن اصفهانی از مجموعه روزهای جنگ است که انتشارات به نشر آن را برای نوجوانان منتشر نموده است. این اثر، روایت گر داستان دختری است که در جریان جنگ تحمیلی، دوران بلوغ و نوجوانی اش را می گذراند. او در این دوران از نزدیک شاهد اتفاقات تلخ جنگ است و به گونه ای این رویدادها را از نگاه خود ترسیم می نماید. او با یاری دوستان هم سالش سعی می نماید به امدادرسانی رزمنده ها بپردازد و درواقع در گیرودار سال های جنگ، شخصیت او نیز شکل می گیرد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "روزهای جنگ، روزهای بزرگ شدن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزهای جنگ، روزهای بزرگ شدن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید