زنان سکوریتی در غزه

به گزارش وبلاگ ساختمان، موسسات دولتی و خصوصی بیش تری در نوار غزه، ناحیه ای که از نظر اجتماعی محافظه کار محسوب می گردد، نیروهای محافظ را در بخش های خدماتی استخدام می نمایند.

زنان سکوریتی در غزه

به گزارش وبلاگ ساختمان به نقل از المانیتور، ریم عونی سکر که درمرکز خرید کارفور در شهر غزه کار می نماید یکی از اولین محافظان زن استخدام شده در آن منطقه است. سکر به المانیتور می گوید: رویای من این است که یک شرکت امنیتی با تمام اعضای زن در نوار غزه افتتاح کنم. شوهرم نیز به عنوان نگهبان امنیتی کار می نماید. کتاب های زیادی در خصوص کارهای امنیتی داشت که من دائما آن را می خواندم. من عاشق اسرار جنایی و هر آن چیزی هستم که به امنیت مربوط می گردد.

یک بار در بانک بودم و زنی را دیدم که با یک مامور امنیتی مرد دعوا می کرد. او نمی توانست مشکل را حل نماید، چون زن بود و نمی توانست به او دست بزند، زیرا ما در یک جامعه محافظه کار اسلامی زندگی می کنیم. این اتفاق را در سال 2015 میلادی مشاهده کردم و آن زمانی بود که ایده تحصیل در علوم امنیتی در یک کالج در غزه به فکر ام خطور کرد.

زنان بیشتری در غزه به مشاغلی می پردازند که زمانی در انحصار مردان بودند. چندین پروژه با بودجه بین المللی مشارکت زنان در نیروی کار غزه را تشویق نموده اند. رشد سریع جمعیت چالش ها و فرصت هایی را به همراه داشته و بعضی از موسسات اکنون از کارکنان زن امنیتی درخواست همکاری می نمایند.

سکر می گوید: من دوره های آموزشی فشرده را به مدت سه ماه گذراندم. اولین دوره آموزشی ام در وزارت کشور بود و شامل چندین دوره از جمله دفاع شخصی، براقراری ارتباط با مردم و هم چنین موضوعات پیشرفته تر مانند آشنایی با انواع تسلیحات و چگونگی حل و فصل منازعات می شد. سپس به وسیله شرکت امنیتی G-Unit که اکنون با آن کار می کنم آموزش دیدم که شامل دوره های تکمیلی برای همه آن چیزهایی بود که در دانشگاه خوانده بودم. من شش سال است که به عنوان نگهبان امنیتی در بانک ها، شرکت های خصوصی و مراکز خرید بزرگ کار می کنم.

او می افزاید: بسیاری از مردم به ویژه مردان از من به خاطر کار کردن به عنوان نگهبان انتقاد نموده اند. هر زمانی که مسئله ای بین دو مرد رخ می دهد آنان از یک نگهبان مرد می خواهند که موضوع را به جای آنان حل و فصل کند. با این وجود، او می گوید که در ادامه راه خود و جلب حمایت از سوی جامعه مصمم است.

سه شرکت امنیتی خصوصی در غزه به نام های G-Unit، Secure Land و Royal Security حضور دارند. این شرکت ها همگی دارای مجوز از وزارت کشور غزه هستند. آنان نگهبانان امنیتی در بانک ها، مراکز خرید و فروشگاه ها آموزش داده و مستقر می نمایند.

ایمان ابو حمد یکی دیگر از محافظان و نگهبانان امنیتی زن است. او برخلاف سکر در علوم امنیتی تخصص نداشت، اما عاشق کارش است.

او به المانیتور می گوید: من از دانشگاه در رشته عربی فارغ التحصیل شدم، اما فرصت های شغلی زیادی در رشته من وجود ندارد. آگهی ای دیدم که در آن نوشته شده بود، سکوریتی لند در پی نگهبان زن است. بنابراین، موضوع را آنالیز کردم و معین شد که باید یک دور آموزشی فشرده 45 روزه را در وزارت کشور بگذرانم. ابتدا می ترسیدم، اما فرصت دیگری وجود نداشت. تمرینات بسیار شدید بود و شامل آمادگی جسمانی، مواد منفجره و خیلی چیزهای دیگر می شد.

او می افزاید: پس از آن که تمرینات را به اتمام رساندم و آغاز به کار کردم. متوجه شدم که تا چه میزان این کار قدرت و شجاعت به من بخشید. من مشوق زنان دیگر نیز برای پیوستن به این شغل بودم. بسیاری از موقعیت ها و مناصب شغلی به یاری کارکنان زن احتیاج دارند. من به عنوان نگهبان در بانک ها، مراسم ازدواج و رویدادها و مکان های دیگر از جمله نمایشگاه ها و فروشگاه هایی مانند شعبه LC Waikiki کار نموده ام. من مجبور شدم شرایط و جو پر تنش را خنثی کنم، اما این کار تنها من را قوی تر نموده و من عاشق استقلال اقتصادی ام هستم.

ابو حمد اضافه کرد: سخت ترین کار این است که در جامعه بسته و محافظه کار ما با مردان سروکار داشته باشیم. بسیاری از آنان از کار من انتقاد نموده اند یا به من نگاه عجیبی دارند. همیشه از من می پرسند که چرا به عنوان یک زن در حوزه امنیتی کار می کنم. من هرگز اجازه ندادم این سخنان روی کارم تاثیر بگذارند. من عاشق شغل ام هستم و خانواده و شرکت ام از من حمایت می نمایند.

بلال العربید مدیر شرکت سکوریتی لند به المانیتور می گوید: ما اولین شرکتی در نوار غزه بودیم که نگهبانان زن را استخدام کردیم. در سال 2015 میلادی احساس کردیم که احتیاج است این بازار کار به روی زنان باز گردد و یک برنامه آموزشی ایجاد کردیم. مربیان اکثرا از افسران بازنشسته هستند و دارای تجربه در آموزش های امنیتی و نظامی می باشند.

او می افزاید: پس از آن آغاز به انتشار آگهی درباره فرصت های شغلی کردیم و بسیاری از زنان درخواست ارائه دادند. اگرچه بسیاری از مشتریان به نگهبانان امنیتی احتیاج داشتند، اما با توجه به جامعه محافظه کاری که در آن زندگی می کنیم در متقاعد کردن آنان برای استخدام نگهبانان زن علیرغم آن که ایده خوبی بود دچار مشکل بودیم.

هانی النجار مدیر G-Unit به المانیتور می گوید: به لطف مدرنیزاسیون تغییر فرهنگی در غزه آغاز شده است. در نتیجه، تقاضای فزاینده ای برای نگهبانان زن در مراکز خرید، بانک ها و موسسات وجود دارد.

او می گوید شرکت تحت راهنمایی اش آگهی های استخدامی برای زنان را ارائه نموده و بیش از 500 نفر درخواست استخدام را ارائه نموده اند. او می افزاید: کارکنان ما برای کار در حوزه امنیتی تحت آموزش های فشرده ای قرار دارند. وجود نگهبانان زن برای ارتباط و تعامل با زنان و بچه ها بسیار مهم است، زیرا مردان به سختی می توانند موقعیت هایی که در آن زنان در حال درگیری هستند و یا دچار مشکل شده اند را حل و فصل نمایند.

منبع: فرارو

به "زنان سکوریتی در غزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنان سکوریتی در غزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید