طبع میخک چیست و مصلحات و خواص آن کدامند؟

به گزارش وبلاگ ساختمان، از گیاه دارویی میخک به صورت خشک شده در بسیاری از غذاها و نوشیدنی های گرم، کوکی ها و کیک ها استفاده می نمایند. طبع میخک به شکلی است که عطر و طعم تند و مزاج گرم به انواع غذاها می دهد. به همین علت مانند زنجبیل، یکی از اصلی ترین ادویه های غذاهای هندی است. میخک علاوه بر عطر و طعم خاصی که دارد، از نظر خاصیت های دارویی بسیار غنی است.

طبع میخک چیست و مصلحات و خواص آن کدامند؟

در این مقاله ابتدا طبع میخک از نظر طب سنتی را بیان خواهیم کرد و پس از آن به آنالیز خاصیت های بی نظیر دارویی این گیاه معطر می پردازیم.

طبع میخک سرد است یا گرم؟

طبع میخک از نظر طب سنتی گرم و خشک بوده و مصلح آن صمغ عربی (صمغ درخت اقاقیا) معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
گرم و خشکصمغ عربی(صمغ درخت اقاقیا)

خواص باورنکردنی و کاربردی میخک

1. منبعی از مواد مغذی مورد احتیاج بدن

میخک یک منبع غنی از فیبر، انواع ویتامین ها و مواد معدنی است. بنابراین اضافه کردن میخک به غذا علاوه بر عطر و طعم خاصی که ایجاد می نماید، بعضی از مواد مغذی مهم بدن را نیز تامین می نماید. یک قاشق چایخوری (حدود 2 گرم) میخک دارای 1 گرم فیبر، 1 گرم کربوهیدارت، 30% منگنز، 4% پتاسم و 3% ویتامین C است.

فیبر موجود در میخک از یبوست جلوگیری می نماید و منگنز عملکرد مغز را بهبود می بخشد.

2. دمنوش میخک یا قاتل سلول های سرطانی؟!

بعضی از تحقیقات صورت گرفته نشان می دهند که ترکیبات موجود در میخک، از بدن در برابر ایجاد سرطان محافظت می نمایند. بر اساس یک آزمایش دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که مصرف منظم دمنوش میخک می تواند تا 80 درصد از سلول های سرطان مری را از بین ببرد.

3. از بین بردن باکتری ها با اسانس میخک

میخک دارای خواص ضد میکروبی است. به همین علت از رشد میکروارگانیسم هایی مانند انواع باکتری ها جلوگیری می نماید. نتایج یک آزمایش نشان داد که استفاده از یک قطره اسانس میخک در طبخ غذاها، به خصوص غذاهای گوشتی در کشتن سه نوع باکتری که می تواند عوارضی مانند گرفتگی عضلات، اسهال و خستگی را ایجاد کند، موثر است. علاوه بر این، خواص ضد باکتریایی میخک به سلامت دهان و دندان نیز یاری می نماید.

4. تنظیم قند خون

ترکیبات موجود در میخک به کنترل قند خون یاری میکند. میخک باعث افزایش ترشح انسولین و بهبود عملکرد سلولهای فراوری انسولین میشود. انسولین هورمونی است که وظیفه انتقال قند از خون به سلولهای شما را برعهده دارد؛ درنتیجه عملکرد مناسب انسولین برای حفظ سطح قند خون لازم است.

5. روغن میخک و درمان کبد چرب

مطالعات صورت گرفته نشان میدهد که ترکیبات مفید موجود در میخک به افزایش سلامت کبد یاری مینمایند. افرادی که کبد چرب دارند، می توانند از روغن میخک برای بهبود کبد خود استفاده نمایند.

البته دقت کنید ماده ای که برای درمان کبد در میخک وجو دارد، اوژنول نام دارد و مصرف اندازه زیاد آن کبد را سمی میکند.

6. افزایش تراکم و استحکام استخوان ها

تحقیقات نشان دادهاند که بعضی از ترکیبات موجود در میخک به حفظ تراکم استخوانی یاری میکند. در نتیجه خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش میدهد. بعلاوه میخک سرشار از منگنز است که مانند کلسیم یکی از مواد معدنی تشکیل دهنده استخوان است.

7. درمان زخم معده با روغن میخک

ترکیبات موجود در میخک به درمان زخم معده یاری میکند. این زخم ها بیشتر در اثر عواملی مانند استرس، عفونت یا ژنتیک ایجاد میشوند. روغن میخک برای افزایش سطح مخاط معده و در نتیجه التیام زخم معده بسیار موثر است.

8. جوان نماینده پوست

میخک علاوه بر داشتن چندین ویتامین و مواد معدنی مهم، سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که استرس را کاهش می دهند و از ایجاد بیماری های مزمن جلوگیری می نمایند. آنتی اکسیدان ها علاوه بر کاهش استرس، با رادیکال های آزاد ایجاد شده در پوست مبارزه نموده و آن ها را از بین می برند. رادیکال های آزاد بخاطر اکسید شدن سلول های پوستی با اسیدهای چرب محیطی ایجاد می شوند و در صورت زیاد شدن پوست را دچار چروک و پیری زودرس می نمایند.

سخن آخر

همانطور که گفتیم میخک دارای طبع گرم و خشک است. استفاده کمی از آن در انواع غذاها، دسرها یا شیرینی جات تمامی فواید گفته شده را برای شما به ارمغان می آورد. اما استفاده بیش از حد آن عوارضی مثل آفت دهان، اسهال و برای افراد گرم مزاج سردرد ایجاد می نماید. بنابراین مصرف میخک باید در حد تعادل باشد. بعلاوه خانم های باردار قبل از مصرف باید با پزشک خود مشورت نمایند. در پایین همین صفحه برای ما بنویسید شما از میخک چه استفاده هایی می کنید؟ منتظر خواندن نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

در آخر به شما پیشنهاد می کنیم که در وبلاگ ساختمان، با طبع انیسون و مصلحات آن و طبع زنجبیل و مصلحات آن از نظر طب سنتی نیز آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه

به "طبع میخک چیست و مصلحات و خواص آن کدامند؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "طبع میخک چیست و مصلحات و خواص آن کدامند؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع میخک چیست و مصلحات و خواص آن کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید