علل و درمان کیست آراکنوئید

به گزارش وبلاگ ساختمان، کیست آراکنوئید (Arachnoid cyst) یکی از شایع ترین کیست های مغزی است که به دلیل تجمع مایع نخاعی به وجود می آیند. این کیست ها جزو تومورهای مغزی به حساب نمی آیند.اگر می خواهید بیشتر با علائم کیست آراکنوئید و دلیل های بروز آن آشنا شوید، با ما در این مطلب همراه باشید.

علل و درمان کیست آراکنوئید کیست آراکنوئید معمولا در سر ایجاد می گردد اما در بعضی موارد در اطراف نخاع نیز شکل می گیرد. این کیست در مغز، ستون فقرات و یا غشای آراکنوئید شکل می گیرد و به همین خاطر نامش کیست آراکنوئید است. آراکنوئید یکی از سه لایه غشایی است که مغز و ستون فقرات شما را احاطه نموده است. کیست آراکنوئید معمولا در سر و بین مغز و جمجمه یا بطن های مغز رشد می نماید.

کیست های آراکنوئید معمولاً با مایع مغزی نخاعی (CSF) پر می شوند. این مایع نوعی محافظ طبیعی است که مغز و ستون فقرات شما را احاطه نموده است. کیست آراکنوئید اجازه نمی دهد که این مایع درون سیستم مایع نخاع مغزی تخلیه گردد و باعث تجمع آن در داخل کیست می گردد.

در بچه ها، کیست های آراکنوئید معمولاً مادرزادی هستند و یا در بدو تولد وجود دارند. به این کیست ها کیست اولیه آراکنوئید گفته می گردد و به کیست های آراکنوئیدی که در طول زندگی ایجاد می شوند کیست های ثانویه گفته می گردد. کیست های آراکنوئید اولیه نسبت به کیست های آراکنوئید ثانویه شایع تر هستند.

علائم کیست آراکنوئید چیست؟کیست های آراکنوئید معمولاً علائمی ندارند. در نتیجه بیشتر افرادی که به این کیست مبتلا هستند تا زمانی که سر، برای سایر موارد مانند آسیب دیدگی معاینه نگردد، متوجه آن نمی شوند.

در بعضی مواقع کیست آراکنوئید، با علائمی همراه است. علائم بستگی به محل و مقدار کیست دارند. به عنوان مثال اگر کیست روی اعصاب یا نواحی حساس مغز یا نخاع شما شکل بگیرد، علائمی را در پی خواهد داشت. اگر کیست در مغز شکل بگیرد، ممکن است یک یا چند مورد از علائم زیر را ایجاد کند.

سردرد

سرگیجه

حالت تهوع

استفراغ

بی حالی

تشنج

به وجود آمدن مشکلاتی در قدرت شنوایی، بینایی یا راه رفتن

مشکل در حفظ تعادل

تأخیر در رشد

زوال عقل 1

علائم وجود کیست آراکنوئید در نخاعبروز درد در ناحیه کمر

اسکولیوز (کژپشتی)

ضعف در ناحیه عضله و یا اسپاسم عضلانی

بی حس شدن دست ها یا پاها و کمبود احساس

اختلال در کنترل ادرار و مدفوع

در صورت بروز هر یک از علائم بالا باید برای معاینه به برترین جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه کنید.

دلیل های بروز کیست آراکنوئیدکیست های آراکنوئید معمولاً به دلیل رشد غیرطبیعی مغز و ستون فقرات جنین در داخل رحم رخ می دهند. هنوز دلیل دقیقی برای این رشد غیرطبیعی یافت نشده است اما گمان بر آن است که دلیل آن بیشتر ارثی و ژنتیکی باشد. با این حال، گاهی کیست به دلایل غیرمادرزادی بروز می نماید و دلیل های گوناگونی دارد که از میان آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ترومای سر (آسیب به سر)

عوارض ناشی از جراحی مغز یا نخاع

مننژیت

تومورهای مغزی

کیست های آراکنوئید در بچه ها بیشتر مشاهده می گردد. 2

تشخیص کیست آراکنوئیدسی تی اسکن و ام آر آی به پزشک جراح در تعیین کردن محل کیست و ویژگی های آن یاری می نمایند. در نهایت برترین روش درمانی برای کودک بر اساس نتایج آزمایشات تعیین می گردد.

روش های درمانبیشتر کیست های آراکنوئید به شکل اتفاقی تشخیص داده می شوند و مقدار آن ها تغییری نمی نماید. به همین خاطر بیشتر پزشکان همواره درمان معمولی و متعادل را پیشنهاد می نمایند.

زمانی که خبری از علائم نباشد احتیاجی به درمان نیست و افراد هر چند وقت یک بار تحت نظر قرار گرفته می شوند. اگر علائم خاصی پدیدار شوند، شرایط کیست در آن ها دوباره ارزیابی می گردد.

زمانی که به درمان احتیاج باشد، فرایند درمانی مورد نظر بر اساس حاضر بودن علائم، مقدار کیست و محل دقیق آن در جمجمه تعیین می گردد.

در مواردی که درمان شدن کیست به بیماران پیشنهاد می گردد، درمان می تواند یکی از دو مورد فوق باشد:

فنس کرانیوتومی باز (روزنه گذاری بر روی کیست ها)

عمل جراحی شنتینگ بطن

در روش درمانی اول بخشی از استخوان جمجمه فرد خارج می گردد تا پزشک جراح به ناحیه مربوط به کیست دسترسی پیدا کند. سپس بر روی دیواره کیست چندین سوراخ ایجاد می گردد و بدین ترتیب مایع درون آن تخلیه خواهد شد. در نهایت این مایع به شکل اتوماتیک به وسیله بافت های اطراف مغز جذب خواهد شد.

به شکل جایگزین می توان در بعضی از موارد، عمل جراحی را با وارد کردن دستگاه شانت به داخل کیست و تخلیه مایع آن به داخل سیستم بطنی یا حفره شکمی مغز دنبال کرد. بدین ترتیب مایع درون کیست تخلیه می گردد و جهت مناسب جهت به گردش درآمدن آن فراهم خواهد شد.

اخیرا، پیشرفت های انجام شده در عمل جراحی مغز و جمجمه با تهاجم کم توانسته است روش های سنتی و تهاجمی را کنار بزند و حالا می توان از روش های کاملا مبتنی بر اندوسکوپی استفاده کرد.

این روش ها مدت زمان کمتری را برای جراحی احتیاج دارند، عوارض جانبی آن ها کمتر است، خروجی های عالی داشته و مدت زمان بهبود پس از آن ها کوتاه است. به یاری این روش های تازه و کمتر تهاجمی، شرایط کلی بیمار پس از درمان به نسبت روش های سنتی و تهاجمی بهتر خواهد بود.

با این که روش درمان با توجه به مقدار و محل کیست های آراکنوئید متغیر است، روش های جراحی کاملا اندوسکوپیک به پزشکان جراح دسترسی بسیار خوبی برای انجام کارهای مورد نظرشان می دهند و تخلیه مایع کیست های درون مغز به شکل دقیق و سریعی انجام می گردد.

در این روش ها عوارض جانبی و ریسک های سنتی کاهش یافته اند و امکان واکنش نشان دادن مغز و خروجی های خطرناک پایین است.

تنها بعضی از مراکز درمانی می توانند اندوسکوپی با تهاجم پایین را جهت روزنه گذاری بر روی کیست ها و شانتینگ ارائه نمایند. بعضی از این مراکز نیز از روش های کاملا مبتنی بر اندوسکوپی استفاده می نمایند تا به درمان کیست های آراکنوئید بپردازند.

کیست های فقراتی آراکنوئید را می توان به یاری عمل جراحی و برداشتن کامل آن ها درمان کرد. البته در شرایطی که این کار امکان پذیر باشد. انجام عمل جراحی عموما منجر به ایجاد علائم خاصی می گردد.

در بعضی از موارد، عمل جراحی و برداشتن کامل کیست های آراکنوئید امکان پذیر نیست. در این شرایط، روزنه گذاری کیست یا شانتینگ آن احتیاج خواهد بود. 3

پی نوشت:

1.www.rastineh.com

2.www.drghorbanimoghadam.com

3.www.drabdolhoseinpour.com

منبع: راسخون

به "علل و درمان کیست آراکنوئید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل و درمان کیست آراکنوئید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید