محک طلا چگونه است؟

به گزارش وبلاگ ساختمان، خبرنگاران : محک طلا و تشخیص طلای اصل به روش های مختلفی انجام می گردد.

محک طلا چگونه است؟

طلا از فلزات باارزش است. ارزش طلا را به عیار آن می سنجند. سرقت طلا از شایع ترین سرقت هاست. بعضی کلاهبرداران در فروش طلا تقلب می نمایند. در ادامه راحت ترین روش های محک و تشخیص طلا را به شما می گوییم.

سنگ محک چیست و چگونه محک طلا انجام می شود؟

به گزارش وبلاگ ساختمان، محک سنگی است سیاه رنگ از جنس سیلیسیوم و کوارتز و در هنگام استفاده باید دمای آن حدوداً به میزان دمای بدن باشد، یعنی 37 درجه.س باشد.برای شناسایی طلا بودن یک فلز ابتدا چندین بار آن را روی سنگ می کشیم و یک قطره تیزآب روی آن می ریزیم در صورتی که هیچ واکنشی نشان نداد فلز طلا بوده و عیار آن با تیزآب برابری می نماید، اگر رنگ اثر روی سنگ کمرنگ تر شود عیار طلا از تیزآب کمتر است، در صورتی که اثر روی سنگ از بین برود فلز مربوطه یا طلا نیست و یا دارای اندازه کمی طلاست که باید با آزمایشات دیگری (ری گیری) اندازه آن تعیین شود، در صورتی که سنگ محک پر شد با کمی تیزآب و نمک می توان آن را تمیز کرد.

در این مقاله سعی داریم تا روش های تشخیص طلا از بدل در خانه را به طور کامل توضیح دهیم.

تشخیص طلا با سرکه

برای آنکه بفهمیم طلای شما اصل است یا قلابی، آن را درون سرکه قرار دهید!

اگر بعد از 30 دقیقه سیاه شد یعنی تقلبی و بدل می باشد، در غیر این صورت طلای اصل است. سرکه به علت آن که خاصیت اسیدی دارد، با تخریب آبکاری در طلا قلابی باعث می شود تا رنگ طلای تقلبی تیره شود و به راحتی شما متوجه شوید که قطعه طلا اصل است یا قلابی؟

گفتنی است که در این روش میتوان از سرکه سیب یا انگور هم استفاده کرد.

تشخیص طلا با وایتکس

برای اینکه بتوانید طلای اصل از فیک را در خانه تشخیص دهید، یکی از برترین روش ها، تست آن با وایتکس است!

برای این کار یک قطره وایتکس را روی طلا بریزیم در صورتی که طلا اصل باشد پس از واکنش، آن قسمت به رنگ سبز قهوه ای و یا قرمز در می آید، اما در صورتی که آن طلا قلابی و بدل باشد رنگ آن سیاه می شود و باعث آسیب به آن می شود. این روش علی رغم آسان و سریع بودن، خیلی توصیه نمی شود، چرا که به خود طلا آسیب می زند.

تشخیص طلا با آمونیاک

یکی از قابلیت هایی که آمونیاک دارد این می باشد که سطح همه فلزات به جز پلاتین این می تواند سیاه کند، در این صورت می توانید با آغشته کردن قطعه طلای خود به آمونیاک متوجه شوید که طلای شما اصل یا بدل است.

تشخیص طلا با ید

برای این کار کافی است اندازهی ید روی سطح طلا بکشید، در صورتی که رد آن روی طلا باقی بماند، آن طلا فکر می باشد اما اگر رد آن از روی طلا پاک شود، آن طلا اصل است.

تشخیص طلا با نیتریک اسید

نیتریک اسید به نسبت وایتکس گزینه مناسب تری می باشد، روش تشخیص طلا با نیتریک اکسید به مانند روش تشخیص طلا با وایتکس است، با این تفاوت که در این روش به طلا آسیب جدی وارد نمی شود.

تشخیص طلا با خش انداختن سکه

یک سکه مسی بردارید و با قطعه طلای خود روی آن خش بی اندازید. اگر طلای شما روی سکه خط انداخت یعنی طلای شما قلابی است اما اگر روی سکه خش نینداخت، یعنی طلای شما اصل می باشد، چرا که طلای اصل بسیار نرم است.

تشخیص طلا با کشیدن روی سرامیک

در این روش ساده کافیست طلای خود را بر روی یک ظرف سرامیکی یا کاشی سرامیکی بکشید، اگر خطی سیاه از خود به جای گذاشت یعنی طلایی شما قلابی است اما اگر ردی زرد رنگ از خود بر روی سرامیک به جای گذاشت، یعنی طلای شما اصل است.

تشخیص طلا با آب

یکی از روش های بسیار ساده برای تشخیص طلا از بدل در خانه، تشخیص طلای اصل با آب است!

برای این کار کافی است یک ظرف آب به عمق 10 سانتی متر و دمای بین 15 الی 40 درجه سانتی گراد انتخاب کنید.

سپس طلای خود را در آن رها کنیم اگر طلا مستقیم به ته ظرف رفت، یعنی طلا اصل می باشد، اما در صورتی که طلا در آب غوطه ور و شناور شد، یعنی طلا قلابی است، بعلاوه طلای اصل در آب زنگ نمی زند و حتی تغییر رنگ هم نمی دهد، در صورتی که تغییر رنگ مشاهده کردید مطمئن باشید که طلای شما بدلی است.

تشخیص طلا با گاز گرفتن

در روش تشخیص طلا با خش اندازی سکه، عنوان کردیم که طلای اصل بسیار نرم است، شاید برایتان جالب باشد که بدانید تست طلا با گاز گرفتن آن امکان پذیر است! شاید در رویدادهای ورزشی قهرمان های را دیده اید که مدال طلای خود را گاز می گیرند، این موضوع کاملاً درست می باشد و گاز گرفتن قطعه طلایی که اصل باشد، رد دندان های شما بر روی آن باقی می ماند!

منبع: رکنا

به "محک طلا چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محک طلا چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید