هفته تربیت بدنی و خطرات پیش روی ورزش، در انتظار یک سونامی وحشتناک

به گزارش وبلاگ ساختمان، رضا شجیع استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه سیاستگذاری و توسعه ورزش در یادداشتی برای گروه ورزشی خبرنگاران به مناسبت هفته تربیت بدنی نوشت: هفته تربیت بدنی و ورزش فرصتی برای بازبینی عادت ها، روش ها و فرایندهایی است که انسان معاصر را در گیر و دار زندگی ماشینی، ایستا و پرشتاب امروزی گرفتار نموده است.

هفته تربیت بدنی و خطرات پیش روی ورزش، در انتظار یک سونامی وحشتناک

بر اساس شواهد موجود، کم تحرکی شهروندان جهانی و بویژه ایران به مقدار قابل توجهی افزایش یافته و نگرانی ها در زمینه چاقی بچه ها نیز به مرز هشدار رسیده است.

بر اساس پیش بینی ها، سونامی بیماری های غیرواگیر، آینده بسیاری از کشورها را تهدید کرده و افزایش روزافزون هزینه های درمان، امیدواری ها برای توجه کشورها به امر پیشگیری به وسیله ورزش را با چالش روبرو کرده است.

در صورت تداوم وضع موجود، هزینه های سرسام آور درمان، تمامی سیاست های سلامت محور کشورها را تحت تأثیر قرار خواهد داد. علی رغم این شرایط مأیوس نماینده، هنوز هم فرصت برای اصلاح سیاست ها و تغییر شیب درمان به سمت پیشگیری وجود دارد.

در کنار این شرایط، همه گیری کووید، سنگین ترین ضربات خود را به بخش ورزش وارد کرده است، از تعطیلی زنگ ورزش گرفته تا تعطیلی باشگاه های ورزشی و بیکاری مربیان، همه و همه صندلی نازل ورزش در سلسله مراتب حمایت های اقتصادی دولت ها را نشان می دهد.

شرایط معیشت معلمان تربیت بدنی هنوز متناسب با صندلی واقعی و در شأن آنها نیست و مربیان ورزشی در سراسر کشور فاقد یک بسته حمایتی بیمه ای متناسب با شرایط کاری خود هستند. باشگاه های ورزشی بخش خصوصی که تماماً با سرمایه های مردمی ایجاد شده اند؛ از حمایت های کافی برخوردار نیستند و تعطیلی های ناشی از شیوع کرونا، کاربری آنها را به سمت کاربری های غیرورزشی سوق داده است.

شرایطی نگران نماینده که نشانگر صندلی میانه تربیت بدنی و ورزش در جامعه ای است که این مهم؛ همیشه از سوی رهبر معظم انقلاب و سیاستگذاران ارشد نظام اسلامی مورد تأکید قرار گرفته است.

تقلیل تربیت بدنی و ورزش به مدال آوری در میادین بین المللی، محصول گفتمانی است که می خواهد شانه های خود را از زیر بار توجه به ورزش همگانی و ترویج ورزش سلامت محور با موضوع سبک زندگی فعال آحاد مختلف مردم خالی کند. نهادینه سازی ورزش در سبک زندگی بچه ها و دانش آموزان؛ صرفاً هدفی با موضوع ارتقای سلامت جسمانی محسوب نمی گردد؛ بلکه هدفی است که تعییناً تربیت همه ابعاد وجودی انسان به وسیله ورزش و فعالیت بدنی را دنبال می نماید. بسیاری از صاحب نظران علم ورزش بر این باورند که تربیت بدنی هدفی متعالی است که به حرکت و فعالیت انسان روح بخشیده و تحقق معنای ورزش را صرفاً در بعد بدنی آن دنبال نمی نماید.

به همین دلیل صدها دانشکده و گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی در سراسر کشور در پی پرورش منابع انسانی کارآمد و اثربخش برای ورزش کشور هستند تا صندلی تربیت بدنی و ورزش را به سطحی والا و متناسب با شأن و منزلت ملت ایران برسانند؛ و البته بسیار مایه تأسف است که صندلی این مراکز علمی، هنوز در فرایند توسعه ورزش کشور شفاف و تعیین نشده و هنوز پس از چهار دهه کوشش مستمر برای توسعه علمی ورزش در ایران، بسترهای لازم برای استفاده مستمر و مؤثر دستگاه متولی ورزش از ظرفیت نخبگان علمی ورزش کشور فراهم نشده است. امری که به تدریج این نخبگان و مراکز علمی را به سمت انزوا و فراوری پژوهش هایی نامتناسب با نیازهای روز ورزش کشور سوق می دهد.

مجموعه این عوامل نشان می دهند راستا پیش رو طولانی است و صاحبان اصلی هفته تربیت بدنی و ورزش یعنی ورزشکاران، مربیان، معلمان، استادان و همه تحصیل کردگان این حوزه، می بایست برای اعتلای نام این رشته انسان ساز و سلامت بخش بیش از پیش کوشش نمایند.

هفته تربیت بدنی و ورزش؛ فرصتی برای یادآوری این مهم است که تحقق ایران قوی و جامعه سالم بدون انسان فعال و ورزشکار غیرممکن است.

رضا شجیع استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه سیاستگذاری و توسعه ورزش

منبع: خبرگزاری مهر

به "هفته تربیت بدنی و خطرات پیش روی ورزش، در انتظار یک سونامی وحشتناک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفته تربیت بدنی و خطرات پیش روی ورزش، در انتظار یک سونامی وحشتناک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید