واکنش سازمان سنجش به خبری درباره بی اطلاعی از شرایط داوطلبان

به گزارش وبلاگ ساختمان، در پی انتشار خبری درباره بی اطلاعی از شرایط داوطلبان، سازمان سنجش توضیحاتی ارایه داد.

واکنش سازمان سنجش به خبری درباره بی اطلاعی از شرایط داوطلبان

به گزارش وبلاگ ساختمان، در روز 31 مرداد ماه خبری با عنوان بی خبری سازمان سنجش از سوابق شرکت افراد در کنکور سراسری در خبرگزاری مهر منتشر شد که سازمان سنجش نسبت به آن واکنش نشان داد.

در پاسخ سازمان سنجش آمده است:

به استناد ماده 29 آئین نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون های سراسری چنانچه دو مورد از موارد مقرر در آئین نامه احراز گردد داوطلب مشمول شرکت در آزمون مجدد می گردد؛ در مورد داوطلب مذکور نیز در سوابق تحصیلی در دروس تخصصی نمرات 3 (سه) در ریاضی، 6 (شش) در فیزیک و 7 (هفت) در شیمی در کارنامه درج شده است در صورتی که در آزمون سال 1401 به ترتیب در ریاضی 53/4 درصد، در فیزیک 58/9 درصد و در شیمی 467 درصد کسب شده است.

علاوه بر مغایرت فاحش سوابق تحصیلی با رتبه مورد ادعا مشابهت غیر متعارف پاسخنامه وی با 11 نفر از سایر داوطلبان موجب لزوم آزمون مجدد برای این داوطلب بوده است و این داوطلب در آزمون مجدد در سه درس امتحانی منفی 2/2، منفی 4 و 6/7 درصد نمره کسب کرده و صلاحیت علمی وی تأیید نشده است.

در ضمنً در متن رأی بدوی مغایرت سوابق تحصیلی با آزمون های قبلی که متن قانون است قید شده که متأسفانه در گزارش منتشر شده با تغییر عمدی واژه یا به با تبدیل شده است.

از رسانه های کشور انتظار می رود با توجه به حساسیت سلامت آزمون سراسری برای داوطلبان و خانواده های آنها در انتشار بعضی مطالب که اعتماد داوطلبان به رعایت عدالت آموزشی را هدف قرار می دهد دقت بیشتری کرده و از انتشار مطالب و ادعاهای غیر واقعی و کذب خودداری نمایند.

پاسخ مهر

در پاسخ به این نامه باید گفت روی صحبت گزارش این خبرگزاری مفاد دادنامه تجدیدنظر صادر شده است که به امضای 4 مقام مسؤول رسیده است که در آن به سوابق آزمون داوطلب در سال 1400 اشاره شده است در صورتی که این فرد در سال 1400 و به اتکا به اسناد و مدارک موجود دانش آموز سال یازدهم مبه وسیلهه بوده و در آزمون سراسری شرکت نکرده است.

در دادنامه تجدید نظر این فرد، به اختلاف قابل توجه یا به عبارتی به جهش رتبه سال 1401 نسبت به سال 1400 استناد شده است در صورتی که این فرد به دلیل دانش آموز بودن در آزمونی شرکت نکرده و بالطبع نمی توانسته رتبه ای کسب کند که این رتبه با سال 1401 متفاوت باشد بلکه این داوطلب در سال 1401 برای اولین بار در کنکور شرکت کرده است.

نکته ای که صحت مطلب خبرگزاری مهر را تأیید کرده و بر بی خبری سازمان سنجش تاکید می نماید استناد هیأت تجدید نظر به مواردی در مورد داوطلب است که وجود خارجی ندارد.

موضوع مطلبی که در خبرگزاری مهر منتشر شده نیز ناظر بر این سوال است که سازمان سنجش به چه دلیل از سوابق داوطلب بی اطلاع بوده و برای فردی که در آزمون سال 1400 شرکت نکرده خلق رتبه و خلق درصد و ضرایب امتحانی کرده است.

براساس اطلاعات به دست آمده از آموزش و پرورش که تصویر این اطلاعات در زیر قرار داده شده است دانش آموز تینا در سال 1399-1400 دانش آموز پایه یازدهم بوده و حتی اگر به فرض در آزمونی هم شرکت کرده باشد جنبه خودآزمایی داشته است.

این موضوع به وسیله آموزش و پرورش هم تأیید شده است به بیان دیگر این داوطلب که متولد سال 83 است و در سال 1401 در کنکور شرکت کرده و کنکور اولی بوده است.

به نظر می رسد سازمان سنجش و آموزش کشور زمانی که میخواهد تا نسبت به داوطلبی متعرض شده و رتبه کنکور وی را دچار خدشه کند باید به سوابق تحصیلی وی به طور کامل اشراف داشته باشد.

سوالی که باید از سازمان سنجش و مدیران و کارشناسان آن که به طور مستقیم با سرنوشت و آینده دانش آموزان سر و کار دارند پرسید این است که چگونه برای دانش آموزی که در پایه یازدهم تحصیل می کرده است در سالی که کنکور نداده خلق رتبه 21 هزار داشته و سپس در سال بعد همین رتبه را ملاک تخلف دانش آموز قلمداد نمایند.

منبع: همشهری آنلاین

به "واکنش سازمان سنجش به خبری درباره بی اطلاعی از شرایط داوطلبان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش سازمان سنجش به خبری درباره بی اطلاعی از شرایط داوطلبان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید