گوگل بر روی نسل دوم تراشه اختصاصی تنسور کار می نماید

به گزارش وبلاگ ساختمان، گزارشات اخیر حاکی از آن است که گوگل میخواهد از نسل دوم چیپست تنسور به عنوان قلب تپنده گوشی های سری پیکسل 7 استفاده کند. به تازگی اطلاعات جدیدی در کد منبع پیکسل سری 6 مشاهده شده که به نسل بعدی تراشه های تنسور گوگل اشاره دارد و با نام رمز Cloudripper دیده می گردد.

گوگل بر روی نسل دوم تراشه اختصاصی تنسور کار می نماید

براساس این اطلاعات، Cloudripper با شماره مدل GS201 نام رمز پلتفرمی است که نسل دوم پردازنده تنسور روی آن آزمایش شده است. اولین نسل تراشه تنسور گوگل که در برترین گوشی های اندرویدی استفاده می گردد، دارای شماره مدل GS101 است که این شباهت بین 2 شماره مدل نشان می دهد که احتمالا دومین نسل از پردازنده اختصاصی تنسور گوگل در راه خواهد بود. گوگل با استفاده از تراشه تنسور در سری گوشی های پیکسل 6، خودکفایی خود را در ساخت چیپست اختصاصی اعلام نموده است. به همین علت ما احتمالا شاهد به کارگیری دومین تراشه تنسور گوگل در گوشی های سری پیکسل 7 خواهیم بود.

با این حال، جزئیات دیگری در خصوص چیپست نو گوگل تا به امروز فاش نشده است. همانطور که گفته شد، انتظار می رود نسل دوم پردازنده تنسور عملکرد سریع تر و حتی قابلیت های هوش مصنوعی چشمگیرتری را نسبت به نسل قبلی ارائه دهد. تراشه اختصاصی گوگل برای اولین بار در سری پیکسل 6 این شرکت به کار گرفته شد و گوگل را به یکی از کمپانی هایی بدل ساخت که از تراشه های اختصاصی در محصولات خود استفاده می نماید. چیپ اختصاصی تنسور با لیتوگرافی 5 نانومتری همانند اسنپدراگون 888 کوالکام و اگزینوس 2100 سامسونگ و با تمرکز بر امنیت معرفی شده بود. این چیپست از یک پیکربندی 3 شاخه ای با دو هسته Arm Cortex X1، دو هسته Cortex A76 و چهار هسته Cortex A55 استفاده می نماید.

بعلاوه این چیپست از پردازنده گرافیکی GPU Mali G78MP20 بهره می برد که به کاربران تجربه بهتری از اجرای بازی های سنگین را نسبت به اگزینوس 2100 سامسونگ می دهد. با این حال، آنچه این پردازنده را از سایر تراشه های گوشی های پرچم دار متمایز می نماید، عملکرد هوش مصنوعی آن است. از آن جایی که نام رمز Cloudripper در اپلیکیشن های مرتبط گوگل پیکسل مشاهده شده، جای تعجب نیست که گوگل در حال توسعه نسل دوم Tensor باشد. احتمالا می رود این چیپست به عنوان قلب تپنده گوشی سری پیکسل 7 گوگل مورد استفاده قرار بگیرد.

همانطور که می دانید بعد از تراشه های سری A اپل و اگزینوس سامسونگ، گوگل با پردازنده تنسور وارد بازی تراشه های اختصاصی شد. واحد پردازشی تنسور (Tensor Processing Unit یا TPU) در واقع نوعی مدار مجتمع با کاربرد خاص (ASIC) شتاب یافته با هوش مصنوعی است که سال 2016 گوگل به صورت اختصاصی برای شبکه های عصبی یادگیری ماشین معرفی کرد. این واحد پردازشی از نرم افزار اختصاصی گوگل با نام تنسورفلو (TensorFlow) استفاده می نماید که در واقع کتابخانه ای ریاضی برای کاربردهای یادگیری ماشین (همانند شبکه های عصبی) است. به طور خلاصه، شاید بتوان گفت TPU تراشه ای کامپیوتری است که برای پلتفرم متن باز یادگیری ماشین گوگل، یعنی تنسورفلو ساخته شده است.

این شرکت پیش تر از TPU در گوگل کلاد و هسته عصبی گوشی های پیکسل 4 استفاده نموده است. در کاربردش به عنوان هسته عصبی، TPU پردازش تصویر را به میزان زیادی سریع تر می نماید که به قابلیت هایی همانند Live HDR و تشخیص گفتار در نسل نو گوگل اسیستنت یاری شایانی می کرد. گوگل پیش از اینکه این واحد پردازشی را در سال 2016 معرفی کند، آن را به مدت یک سال در دیتا سرورهای خود استفاده نموده بود.

به همین دلیل گوگل اعلام نموده که تنسور تجربه عکاسی و تشخیص گفت وگو را برای کاربران گوشی های پیکسل بهبود می بخشد و عناصر پردازش در عکاسی با هوش مصنوعی و یادگیری ماشین تقویت شده اند. علاوه بر این، گفته شده که پیکسل 6 با استفاده از تنسور می تواند روی هر فریم یک ویدئو به صورت جداگانه HDR را اعمال کند و در این زمینه از اپل هم پیشی بگیرد. تنسور این امکان را فراهم می نماید تا همان پردازش HDRNet که روی عکس های ثابت اعمال می گردد، روی تک تک فریم های یک ویدئو هم پیاده سازی کرد.

گوگل اعلام نموده از هسته امنیتی نوی با نام تایتان ام2 (Titan M2) در تنسور استفاده می نماید که باعث می گردد پیکسل 6 و احتمالا گوشی های آینده بیشترین حد امنیت سخت افزاری را در بین گوشی های موجود داشته باشند. این نوترین نسخه از سری پردازنده های یاریی امنیتی تایتان ام است و سری تایتان اولین بار در سال 2018 و برای گوشی های پیکسل 3 معرفی شده بود. پردازنده مرکزی تنسور از هشت هسته پردازشی، شامل دو هسته پرقدرت، دو هسته نیمه قدرتمند و 4 هسته کم مصرف تشکیل شده است.

بعلاوه تراشه تنسور گوگل از قابلیت Context Hub استفاده می نماید که پیکسل 6 را به ارائه ویژگی هایی همانند یادگیری ماشینی و ویژگی های فراگیر، نظیر حالت همواره روشن بودن صفحه نمایش و قابلیت Now Playing (که آهنگ هایی که در پس زمینه در حال پخش هستند را شناسایی می نماید) با حفظ مصرف کم باتری قادر می سازد.

به لطف تراشه تنسور، دستیار گوگل از دقیق ترین سیستم تشخیص اتوماتیک گفتار (ASR) گوگل بهره می برد و گوگل به قابلیت هایی از جمله زیرنویس زنده یا ضبط زنده، امکان دسترسی به ASR بدون مصرف زیاد باتری را ارائه می دهد. تراشه تنسور گوگل با هدف ارائه یک سیستم روی چیپ (SoC) برتر ساخته شده که هرآنچه از یک SoC موبایل انتظار می رود و فراتر از آن را ارائه دهد.

منبع: Androidcentral

منبع: دیجیکالا مگ

به "گوگل بر روی نسل دوم تراشه اختصاصی تنسور کار می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوگل بر روی نسل دوم تراشه اختصاصی تنسور کار می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید