15 مورد از کاربردهای فویل در خارج از آشپزخانه

به گزارش وبلاگ ساختمان، یکی از اقلامی که در بیشتر آشپزخانه ها می توان آن را پیدا کرد فویل است اما شاید همه افراد نمی دانند که فویل تا چه اندازه همه کاره است. بیشتر افراد وقتی می خواهند چیزی را در فر بپزند از فویل استفاده می کنند اما فویل خارج از آشپزخانه هم کاربردهای بسیار زیادی دارد.

15 مورد از کاربردهای فویل در خارج از آشپزخانه

می توانید از فویل برای تمیز کردن تابه های چدنی استفاده کنید بدون اینکه پوشش کف این تابه ها آسیب ببیند، در زمان موج گرما با استفاده از فویل گرما را منعکس کنید و برای اینکه سریع تر اتو کنید از فویل کمک بگیرید. اگر علاقه دارید با کاربردهای مختلف فویل آشنا شوید، با وبلاگ ساختمان مگ در این مقاله همراه شوید.

1. تیز کردن قیچی

معمولاً قیچی های کُند به وسایلی بی فایده تبدیل می شوند و افراد در پی تیز کردن آن ها نیستند. اما یک روش بی دردسر برای تیز کردن این قیچی ها وجود دارد و آن هم استفاده از فویل است. ابتدا یک ورقه فویل ضخیم به طول 30 سانتی متر تهیه کنید و آن را به 6 لایه تا کنید. قبل از اینکه بخواهید از قیچی استفاده کنید، سعی کنید این فویل شش لایه را در یک نوبت با قیچی برش دهید. بعد از این کار خواهید دید که قیچی شما چقدر تیزتر شده است.

2. اتوکشی سریع تر

فویل می تواند گرما را انتقال دهد، بنابراین می توان از آن برای اتوکشی سریع تر استفاده کرد. پارچه ی روکش را از روی میز اتو بردارید، روی میز اتو را با فویل بپوشانید و بعد پارچه روکش را روی میز بکشید. حالا مانند همیشه کار اتوکشی را انجام دهید. احتمالاً دیگر لازم نباشد لباس هایتان را به اندازه قبل از هر دو طرف اتو کنید. وقتی لباس را از یک طرف اتو می کنید، فویل حرارت را به طرف دیگر لباس انتقال می دهد.

3. برق انداختن نقره

آلومینیوم می تواند از طریق ایجاد تبادل یونی، لکه های روی سرویس غذاخوری را از بین ببرد. ابتدا داخل یک قابلمه را با لایه ای از فویل بپوشانید و یک لیتر آب درون این ظرف بریزید. سپس یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را به آب اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت بگذارید تا آب بجوشد.

تعدادی از کارد، چنگال و قاشق هایی را که از جنس نقره هستند داخل آب جوش بریزید و 10 ثانیه صبر کنید. البته با توجه به اندازه قابلمه، باید ظروف را به تعداد کافی داخل آن بریزید به گونه ای که با یکدیگر تماس نداشته باشند. بعد از 10 ثانیه، ظروف را با استفاده از یک انبر از آب جوش خارج کنید. اگر ظروف نقره ای به شدت کدر شده اند، مدت بیشتری آن ها را در آب جوش نگه دارید.

4. تمیز کردن زیورآلات

فرایند تبادل یونی که در قسمت قبلی به آن اشاره شد، روی زیورآلات هم معجزه می کند. داخل یک کاسه کوچک را با فویل بپوشانید و اندازهی آب جوش درون آن بریزید. نمک، جوش شیرین و مایع ظرف شویی را به آب جوش اضافه کنید. زیورآلات را داخل کاسه بریزید و 10 دقیقه صبر کنید. بعد از اینکه زیورآلات را از کاسه خارج کردید، آن ها را ابتدا با آب سرد بشویید و سپس آن ها را خشک کنید. زیورآلات شما مانند روز اولشان براق خواهند شد.

5. جلوگیری از زنگ زدن سیم ظرف شویی

معمولاً وقتی از سیم ظرف شویی استفاده می کنیم، آن را در کابینت زیر سینک قرار می دهیم و تا نوبت بعدی که به سیم ظرف شویی نیاز پیدا کنیم، آن را فراموش می کنیم. در این مدت، معمولاً سیم ظرف شویی زنگ می زند و از هم می پاشد. برای محافظت از استیل در برابر اکسیداسیون، نوبت بعدی که کارتان با سیم ظرف شویی تمام شد، آن را روی تکه ای فویل بگذارید تا کاملاً خشک شود و سپس آن را داخل فویل بپیچید.

6. تمیز کردن سوختگی های کف قابلمه و تابه

اگر سیم ظرف شویی ندارید یا به خوبی از آن نگهداری نکرده اید و دیگر قابل استفاده نیست، نگران نباشید. اگر ظروف شما از نوع نچسب نیستند، می توانید از فویل برای تمیز کردن آن ها استفاده کنید. برای از بین بردن مواد غذایی سوخته ای که به کف تابه یا قابلمه چسبیده اند، اندازهی آب به همراه اندازهی مایع ظرف شویی را داخل این ظروف بریزید. سپس به جای استفاده از اسکاچ، اندازهی فویل را به شکل یک توپ مچاله کنید و مواد چسبیده به کف ظرف را با آن تمیز کنید.

7. تمیز کردن ظروف چدنی

نمی توانید ظروف چدنی را مانند ظروف معمولی تمیز کنید چرا که استفاده از مایع ظرف شویی باعث می شود ظروف چدنی به مرور زمان کیفیت خودشان را از دست بدهند و خراب بشوند. برای از بین بردن جرم های سرسخت و مواد غذایی سوخته ای که به کف ظروف چدنی چسبیده اند، می توانید اندازهی فویل را به شکل یک توپ مچاله کنید و از آن به جای اسکاچ استفاده کنید. اگرچه آب داغ به تنهایی برای تمیز کردن ظروف چدنی کافی است، اما می توانید به جای مایع ظرف شویی از اندازهی نمک استفاده کنید.

8. عایق حرارتی برای رادیاتور

اگر در خانه ای زندگی می کنید که در و پنجره ها مانع گرم شدن خانه می شوند و می خواهید بازدهی رادیاتورها را افزایش دهید، می توانید مانند راهکاری که برای کمک به اتوکشی بیان شد، از فویل استفاده کنید. پشت رادیاتورها را با فویل بپوشانید. باید سمت براق فویل به طرف رادیاتور باشد. این فویل باعث می شود که هوای گرم به جای خروج از پنجره یا دیوار، به داخل اتاق منعکس شود.

9. جلوگیری از ورود هوای گرم از پنجره ها

برای خنک تر ماندن خانه، می توانید در تابستان پنجره ها را از بیرون با فویل بپوشانید. باید همه پنجره ها را از بالا تا پایین با فویل بپوشانید و سمت براق آن به طرف بیرون باشد. فویل باعث می شود که گرما از طریق پنجره وارد خانه نشود و از این طریق به خنک تر ماندن خانه و افزایش بازدهی وسایل سرمایشی کمک می کند. برای اینکه راحت تر بتوانید فویل را نصب کنید یا آن را بردارید، فویل را روی یک مقوا بگذارید و آن را دقیقاً هم اندازه پنجره برش بزنید.

10. تهیه یک جعبه آفتاب گیر برای رشد گیاهان

بعضی از گیاهان برای اینکه بتوانند بیشترین اندازه ممکن از نور خورشید را دریافت کنند به کمی کمک نیاز دارند. به ویژه گیاهان آپارتمانی در طول زمستان به کمک بیشتری برای دریافت نور کافی نیاز دارند.

ساختن یک جعبه آفتاب گیر با استفاده از فویل، راهکاری است که خودتان می توانید آن را انجام دهید و با آن به گیاهانتان کمک کنید تا نور بیشتری را دریافت کنند. یک جعبه میانه انتخاب کنید، یک طرف آن را جدا کنید و سه طرف آن را نگه دارید. جعبه کفش می تواند گزینه مناسبی باشد. داخل جعبه را با فویل بپوشانید به گونه ای که سمت براق فویل به طرف بیرون باشد. گلدان گیاه آپارتمانی خود را درون این جعبه بگذارید. باید جعبه را در جایی قرار دهید که به طرف آفتاب باشد تا بتواند نور را دریافت کرده و آن را به سمت گیاه منعکس کند.

11. کمک به جوانه زنی بذرها برای تکثیر گیاهان

می توان از فویل به عنوان یک عایق برای پوشاندن بذرها استفاده کرد. با این کار محیط بهتری برای جوانه زنی بذرها ایجاد می شود. بر خلاف قسمت قبلی که لازم بود یک طرف جعبه را جدا کنید، داخل یک جعبه کامل را با فویل بپوشانید. سمت براق فویل باید به طرف بیرون باشد. کف جعبه سوراخ هایی برای زهکشی ایجاد کنید، سپس تقریباً نصف جعبه را با خاک گلدان پر کنید و بذرها را بکارید.

جعبه را نزدیک پنجره آفتاب گیر قرار دهید و اگر لازم شد بذرهای کاشته شده را آبکمک کنید. فویل به حفظ گرما و رطوبت خاک کمک می کند و شرایط ایدئالی را برای جوانه زنی بذرها فراهم خواهد کرد.

12. کمک به خشک نگه داشتن کیسه خواب

آیا تا به حال به کمپینگ رفته اید؟ بعد از اینکه مدتی در کیسه خواب گرم و خشک خوابیده اید، ناگهان از خواب بیدار می شوید و از اینکه لباس هایتان مرطوب شده اند تعجب می کنید. میعان، شبنم و چادر بی کیفیت عواملی هستند که باعث می شوند صبح در حالی بیدار شوید که لباس هایتان خیس شده اند. اگر کف چادر و زیر کیسه خواب را با فویل بپوشانید، علاوه بر اینکه عایق بندی بهتری در برابر سرما خواهید داشت، به شما کمک می کند خشک بمانید.

13. دوباره چسباندن کف پوش های وینیل (PVC)

در کف پوش های وینیل معمولاً مشاهده می شود که گوشه ها یا حتی یک قسمت کامل بعد از اینکه چسب زیر آن ها خاصیت چسبندگی خود را از دست می دهد جدا می شوند. یک راهکار موقت و سریع برای دوباره چسباندن آن ها، استفاده از اتو و فویل است. اندازهی فویل روی کف پوش جداشده قرار دهید به گونه ای که قسمت براق آن به طرف کف پوش باشد. اتو را روی حرارت زیاد تنظیم کنید و روی فویل را اتوکشی کنید.

حرارت باعث می شود چسب زیر کف پوش دوباره چسبندگی پیدا کند اما اگر مستقیماً اتو را روی کف پوش بگذارید، کف پوش آسیب می بیند و فویل از آسیب دیدن کف پوش جلوگیری می کند. اتوکشی را به مدت یک دقیقه ادامه دهید و سپس یک چیز صاف و سنگین را روی کف پوش بگذارید چرا که کمی فشار هم لازم است. یک ساعت صبر کنید و بعد وزنه را بردارید.

14. استفاده مجدد از سینی های رنگ آمیزی با غلتک

می توان بارها از سینی های رنگ آمیزی با غلتک استفاده کرد اما معمولاً مشکل رنگ های قدیمی خشک شده هستند. می توانید هر بار که می خواهید از این سینی ها استفاده کنید، کاور پلاستیکی بخرید، اما اگر به بعضی مسائل اهمیت می دهید باید بدانید که فویل به همان اندازه قابل استفاده است. از فویل ضخیم استفاده کنید و داخل سینی رنگ آمیزی را با آن بپوشانید. بعد از سرانجام رنگ آمیزی، رنگ اضافی را تخلیه کنید و فویل را از سینی جدا کنید تا بتوانید به راحتی آن را تمیز کنید.

15. پوشاندن دستگیره در ها قبل از رنگ آمیزی

وقتی می خواهند درها را رنگ آمیزی کنند، باید دستگیره ها را بپوشانند و معمولاً از نوارهای نقاشی یا چسب های کاغذی برای این کار استفاده می کنند. استفاده از فویل سریع تر و راحت تر است. برای محافظت از برخورد غلتک یا قلم مو یا چکیدن رنگ، دستگیره ها را کاملاً با فویل بپوشانید.

منبع: Lifehacker

منبع: دیجیکالا مگ

به "15 مورد از کاربردهای فویل در خارج از آشپزخانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 مورد از کاربردهای فویل در خارج از آشپزخانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید