آتشکده بازه هور یکی از جاذبه های تاریخی خراسان رضوی به شمار می رود

به گزارش وبلاگ ساختمان، سیری در ایران/ براساس آخرین گزارش های بدست آمده، آتشکده بازه هور یکی از جاذبه های تاریخی خراسان رضوی به شمار می رود.

آتشکده بازه هور یکی از جاذبه های تاریخی خراسان رضوی به شمار می رود

یکی از کهن ترین نمونه های آتشکده گنبد داری بوده که احتمالا متعلق به زمان پارتیان است. زمینه بنای سنگی موسوم به بازه هور به فاصله هفتاد کیلومتری از جنوب شهر مشهد در ضلع شرقی روستایی به نام رباط سفید در ابتدای تنگه ای بازه هور واقع است. از نظر لغوی بازه در فارسی دری به قسمتی از دیواره کوه گفته می گردد که خورشید از میانه باز آن به طرز باشکوه و زیبایی طلوع نماید و شاید نام بازه هور از همین جا باشد. به لحاظ ویژگی های معماری این بنا نمایانگر بخشی از اجزا و عناصر ساسانی است که آندره گدار آن را به قرن سوم میلادی نسبت داد. بعلاوه، عده ای بر این باورند بنای سنگی بازه هور آتشکده ای از دوره ساسانی است.

بطور کلی معماری این بنا چهار طاقی است که از چهار طرف باز بوده و عناصری گنبدی بر فراز آن قرار گرفته است. فضای ورودی نیز دارای سه درگاهی بلند و عریض بوده که احتمالا در حکم تالار ورودی به فضاهای معماری طرفین بشمار می آید. اما ورودی اصلی بنا از ضلع غربی ایجاد شده که درگاهی های همسان در اطراف، حاکی از الحاقات پیرامون آن است. در سطح فوقانی پلان مربع بنا چوب هایی بر کنج آن نصب شده که احتمالا گام های اولیه برای ایجاد گوشوار جهت ایجاد گنبد در بناها بوده است. این بنا در واقع هسته مرکزی یک مجموعه معماری هست به فاصله نزدیکی از این بنا. ویرانه هایی در قلعه تاریخی به نام دختر و پسر برفراز بلندی مشاهده می شوند.

منبع: همگردی

به "آتشکده بازه هور یکی از جاذبه های تاریخی خراسان رضوی به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتشکده بازه هور یکی از جاذبه های تاریخی خراسان رضوی به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید