آلوده ترین قسمت های خانه را بشناسید

به گزارش وبلاگ ساختمان، گروه خبرنگاران زندگی - ما معمولاً دستشویی را آلوده ترین قسمت خانه می دانیم. با این حال، بر اساس برخی تحقیقات، آلودگی ها ممکن است در نقاطی پنهان شده باشند که اصلاً انتظارش را نداریم. اگر در نظافت دقت کافی را نداشته باشیم، برخی قسمت های خانه ممکن است به محل رشد انواع میکروب ها، باکتری ها و قارچ ها بدل شوند. در ادامه با آلوده ترین قسمت های خانه آشنا خواهیم شد.

آلوده ترین قسمت های خانه را بشناسید

1- لاستیک دور در ماشین لباسشویی

آلودگی ها گاهی در مکان هایی پنهان می شوند که اصلاً فکرش را نمی کنید. ماشین لباسشویی تان، به خصوص لاستیک دور در آن، اگر تمیز نگردد، به پناهگاه قارچ ها تبدیل می گردد. صرفاً به این خاطر که کار ماشین لباسشویی شستشوی لباس ها است، معنی اش آن نیست که توانایی تمیز کردن خود را هم دارد. قارچ ها از رطوبت ماشین لباسشویی و بقایای شوینده ها استفاده می نمایند. آلودگی درون ماشین لباسشویی یکی از مسائل رایج خانگی است که به علت فراموش کردن تمیز کردن ماشین لباسشویی و یا استفاده نادرست از آن رخ می دهد.

2- دستگاه قهوه ساز

هر کسی سلیقه خودش را در خصوص قهوه دارد: تلخ، با خامه، اسپرسو، سرد و غیره. اما چیزی که اصلاً انتظارش را نداریم، نوشیدن قهوه ای مملوء از باکتری است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که دستگاه قهوه ساز خود را تمیز نمی کنید یا دیر به دیر این کار را انجام می دهید. بر اساس تحقیقات، بیشتر قهوه سازهای خانگی حاوی قارچ و کپکی هستند که بر اثر آب به جامانده درون دستگاه به وجود می آیند، امری که محیط مناسبی برای رشد باکتری ها ایجاد می نماید. با این حال، این امر به اندازه استفاده روزانه شما از دستگاه قهوه سازتان بستگی دارد.

3- کنترل تلویزیون

حتی اگر وسواس زیادی هم در نظافت خانه داشته باشید، احتمالش هست که برخی قسمت های خانه را به تصور تمیز بودن، نادیده بگیرید. یکی از آن ها کنترل تلویزیون است. به گفته کارشناسان، این وسیله 20 برابر آلوده تر از کاسه دستشویی است، چون باکتری ها و قارچ های زیادی روی آن وجود دارد. کنترل تلویزیون یکی از وسایل خانه است که عمدتاً مورد غفلت قرار می گیرد اما روزانه صدها بار دستمالی می گردد. کنترل تلویزیون تان ممکن است روی زمین بیفتد، روی آن عطسه یا سرفه کنید، یا پوشیده از چیزهای چسبناک باشد. تمیز و ضدعفونی کردن آن کار ساده ای است. تنها کافی است روزی یکبار سطح کنترل را تمیز کنید.

4- اسکاچ آشپزخانه

اگر ظرف ها و سطوح آشپزخانه را با اسکاچ تمیز می کنید و ماهی یک بار آن را عوض می کنید، با خواندن این متن احتمالاً عادات خود را فوراً تغییر خواهید داد. ما دائماً از اسکاچ استفاده می کنیم و انتظار داریم ظرف ها را تمیز کند اما در واقع میکروب ها را در همه جای آشپزخانه پخش می نماید. اسکاچ به این علت آلوده است که از آن برای تمیز کردن استفاده می گردد. اسکاچ آشپزخانه به طور حتم بالاترین اندازه باکتری را در میان تقریباً همه قسمت های خانه دارد.

اسکاچ آلوده را گرچه می توان به دور انداخت اما بسیاری از افراد برای به حداقل رساندن زباله سعی می نمایند اسکاچ را با حرارت دادن آن در مایکروفر تمیز نمایند و با این کار میکروب های آن را از بین ببرند. با این روش شاید بتوان باکتری ها را از میان برد، اما نه همه آن ها را. در نتیجه، به جای از بین بردن میکروب ها، فرصت تکثیر آن ها فراهم می گردد. هر 2 تا 3 هفته یک بار اسکاچ آشپزخانه را دور بیاندازید تا به طور کامل از باکتری ها خلاص شوید.

5- جا حوله ای

بیشتر افراد به طور مرتب دستشویی خانه خود را تمیز می نمایند که عمده تمرکز آن ها هم بر روی روشویی، کف دستشویی و کاسه دستشویی است. اما بسیاری از نظرسنجی ها و تحققیات نشان می دهد ما به ندرت جا حوله ای دستشویی را تمیز می کنیم. به همین علت عجیب نیست که جزء یکی از آلوده ترین قسمت های خانه است.

6- سردوش

اگر تصور می کنید که حمام خانه تان تمیزترین قسمت آن است، حتماً متعجب می شوید که اگر بدانید ممکن است محل رشد میکروب های خطرناکی باشد که شما بی خبر باشید. ما تصور می کنیم سردوش به طور اتوماتیک تمیز می گردد اما اینگونه نیست. بسیاری از دانشمندان پی برده اند که سردوش محل ایده آلی برای رشد میکرو ارگانیسم هایی ایجاد می نماید که می توانند کشنده باشند، مانند مایکوباکتریوم که ممکن است باعث بیماری های ریوی گردد. سردوش مملوء از باکتری است و آبی که از آن عبور می نماید، مملوء از مواد معدنی.

7- جامسواکی

به گفته دندانپزشکان، مسواک های ما باید ضدعفونی شوند و دست کم ماهی یک بار تعویض شوند. با این حال، آن ها به ما نمی گویند که باید جامسواکی خود را هم تمیز کنیم. این وسیله معمولاً از قلم می افتد و این در حالی است که باکتری های مسواک و دیگر بخش های دستشویی به جامسواکی می چسبند.

منبع: ایرنا زندگی

به "آلوده ترین قسمت های خانه را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلوده ترین قسمت های خانه را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید