ارزش غذایی حلوای کنجدی

به گزارش وبلاگ ساختمان، وقتی از متخصصان تغذیه می پرسیم بهتر است روزه مان را با چه غذاهایی باز کنیم، معمولا در پاسخ می گویند خرما و یک استکان چای کمرنگ یا یک لیوان شیر ولرم. ولی خرما را می شود به روش های مختلفی تهیه کرد. حلوای کنجدی یکی از این روش هاست که می تواند ارزش غذایی خرمایتان بالا ببرد و طعم لذتبخشی را هم به وجود آورد. در این مقاله به تحلیل ارزش غذایی حلوای کنجدی می پردازیم.

ارزش غذایی حلوای کنجدی

ارزش غذایی حلوای کنجدی

نویسنده:سارا حسنلو

وقتی از متخصصان تغذیه می پرسیم بهتر است روزه مان را با چه غذاهایی باز کنیم، معمولا در پاسخ می گویند خرما و یک استکان چای کمرنگ یا یک لیوان شیر ولرم. ولی خرما را می شود به روش های مختلفی تهیه کرد. حلوای کنجدی یکی از این روش هاست که می تواند ارزش غذایی خرمایتان بالا ببرد و طعم لذتبخشی را هم به وجود آورد. در این مقاله به تحلیل ارزش غذایی حلوای کنجدی می پردازیم.

طرز تهیه

ابتدا خرما را هسته گیری کرده و کاملا له کنید. در تابه، روغن بریزید و آرد را به آن بیفزایید. هل، دارچین، خرما و شیره انجیر را هم اضافه کرده و پس از مخلوط کردن روی حرارت، مایه حاصل را از روی اجاق بردارید. بعد از خنک شدن، از مخلوط به اندازه یک قاشق غذاخوری برداشته و آن را به صورت گلوله درآورید و در ظرفی که پر از کنجد است، غلتانده و برای سرو در سفره افطاری تان بگذارید.این شیرینی ها در کل دارای 1200 کیلوکالری انرژی هستند اما در صورتی که از آن 20 گلوله تهیه کنید، هر یک از آنها دارای 60 کیلوکالری انرژی (معادل مصرف 3 عدد خرما) خواهد بود.

خواص خرما

این میوه شیرین بهترین انتخاب برای باز کردن روزه است؛ البته به همراه چای یا آب جوش. همه تصور می کنند که کالری زیادی دارد؛ در حالی که هر 3 عدد خرما معادل یک واحد میوه به تعداد میرود و دارای 60 کیلوکالری انرژی است اما این به آن معنا نیست که می توانید هرقدر که دوست دارید از آن بخورید، بلکه باید به اندازه از آن میل کنید. یادتان باشد که این میوه هم دارای فیبر است و خاصیت ملین دارد. بنابراین مصرف آن برای کسانی که به یبوست دچار هستند، یک عادت غذایی مناسب به تعداد میرود. علاوه بر این، خرما به خنثی کردن اسیدمعده هم کمک می کند بنابراین مصرف آن به کسانی که ترش می کنند یا زیاد معده درد می گیرند، هم توصیه می شود.

خواص کنجد

کنجد در دسته دانه های روغنی جای می گیرد و خوردن هریک قاشق مرباخوری از آن معادل یک واحد چربی به حساب آمده و دارای 45 کیلوکالری انرژی است. این دانه علاوه بر انرژی دارای کلسیم هم هست. به این ترتیب که در هر 100 گرم آن 670 میلی گرم از این ماده معدنی موجود است و با خوردن هر قاشق غذاخوری کنجد، 14 درصد از نیاز روزانه خانم ها به کلسیم برطرف می شود. از سوی دیگر، با خوردن 50 گرم از این ماده غذایی 25 درصد از نیاز خانم ها به اسید فولیک هم تامین می شود. از این رو خوردن محاسبه شده کنجد می تواند زمینه بیماری های قلبی را به شدت کاهش دهد. علاوه بر تمامی نکات یادشده، کنجد آهن بالایی هم دارد. با خوردن 100 گرم از این دانه های روغنی 10 میلی گرم آهن تامین می شود و مصرف مرتب این ماده غذایی به کسانی که گوشت و شیر کمتری می خورند، توصیه می شود. در غیر این صورت نوشیدن شیر هم انرژی کمتری دارد و هم کلسیم بیشتری.

خواص آرد گندم سبوس دار

آرد گندم منبع کربوهیدرات (قند) است و 3 قاشق غذاخوری از آن معادل یک واحد غلات به تعداد میرود و دارای 80 کیلوکالری انرژی است. اما اگر به طور کامل، یعنی به همراه سبوس، میل شود؛ ارزش غذایی بیشتری خواهد داشت؛ زیرا دارای فیبر است، یعنی در هر 100 گرم از آن 2 گرم فیبر موجود است. به این ترتیب، با خوردن 100 گرم از آن نصف نیاز بزرگسالان به فیبر تامین خواهد شد. جالب است بدانید که همین فیبر بالا به دلیل محلول بودن از بروز سرطان کولون هم جلوگیری می کند بنابراین خوردن آرد گندم به صورت سبوس نگرفته توصیه می شود. یادتان باشد که سبوس گندم مملو از ویتامین E هم هست بنابراین بهتر است که در آرد موجود باشد تا این ماده غذایی هم نیاز مصرف کننده را تامین کند. جالب است بدانید که سبوس گندم از گرفتگی عروق هم جلوگیری می کند زیرا مانع از افزایش LDL یا همان کلسترول بد خون می شود.

با این شیرینی بخورید

علاوه بر کنجد، می توانید پودر نارگیل یا سایر مغزها مانند پسته یا بادام را هم استفاده کرده و گلوله هایتان را در آنها بغلتانید. در ضمنً، برای تغییر طعم می توانید به جای روغن مایع از روغن کنجد استفاده کنید. به این ترتیب، ارزش غذایی شیرینی هایتان افزایش خواهد یافت.

ماندگی و کهنگی

حتما گلوله های شما برای افطاری بعدی اضافه خواهد ماند. بنابراین آنها را در ظرفی که درشان محکم بسته می شود، قرار دهید. البته بهتر است در کنجد یا پودر سایر مغزها نغلتانید زیرا اسیدهای چرب اشباع موجود بر اثر ماندگی تحت تاثیر اکسیژن هوا اکسید شده و ترکیباتی حاصل می شود که برای سلامت مصرف کننده زیانبار خواهند بود.

اگر چربی خون دارید

بهتر است آردتان از نوع سبوس دار باشد و آن را با جو هم مخلوط کنید. یادتان نرود هر چه سبوس بیشتر باشد، به فرو نشاندن چربی تان کمک بیشتری خواهد کرد. در ضمنً، برای غلتاندن آن بهتر است گردو را خرد کرده و گلوله هایتان را به آن آغشته کنید؛ زیرا به کنترل چربی تان کمک خواهد کرد.

اگرلاغر هستید

این شیرینی ها گزینه مناسبی برای آنهایی است که کمبود وزن دارند. اگر لاغرید، بهتر است آن را با پودر انواع مغزها آغشته کنید؛ زیرا به این ترتیب، مواد مغذی مختلف و در عین حال، کالری بیشتری را در یک لقمه به دست خواهید آورد.

اگر گیاه خوارید

امکان دارد کمبود کلسیم و آهن در شما به وجود آمده باشد. از این رو، توصیه می شود بادام خردشده، پسته، فندق و کنجد را به گلوله هایتان آغشته کنید. از قلم نیاندازید که بادام و کنجد منبع گیاهی کلسیم اند و پسته و فندق هم منبع آهن.

منبع: www.salamat.com

منبع: راسخون

به "ارزش غذایی حلوای کنجدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزش غذایی حلوای کنجدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید