از قورباغه های شبیه مدفوع تا لاک پشت های گازگیر تمساحی؛ اساتید فریبکاری!

به گزارش وبلاگ ساختمان، بیشتر مردم فاخته (پرنده ای از راسته کوکوسانان) را می شناسند. این پرنده با فریب کاری به بقا و فراوری مثل ادامه داده است بدین گونه که تخم خود را در آشیانه پرندگان دیگر می گذارد تا پرنده صاحب لانه جوجه را بزرگ کند کاری که جوجه گذاری انگلی نامیده می گردد. این فریب کاری نمونه ای از یک مسابقه تکاملی است این گونه ها در حال تکامل هستند تا در جنگ پیروز شوند.

از قورباغه های شبیه مدفوع تا لاک پشت های گازگیر تمساحی؛ اساتید فریبکاری!

به گزارش وبلاگ ساختمان به نقل از کانورسیشن، در حال حاضر فاخته برنده این نبرد خاص است. با این وجود، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد سایر پرندگان به خصوص چکاوک ها نیز در حال مبارزه هستند و روش هایی را توسعه می دهند تا تخم فاخته را تشخیص داده و ان را از لانه خود بیرون برانند.

در دنیای طبیعی فریب در بسیاری از گونه ها به عنوان راهی برای افزایش موفقیت آنان تکامل یافته است و در ادامه به پنج گونه که در حال حاضر برنده مسابقه تکاملی خود هستند اشاره می کنیم:

1-گونه ای از قورباغه

قورباغه Litoria naispela قورباغه ای درختی است که اخیرت در پاپوآ گینه نو کشف شده است. این گونه با پاشش سفید رنگی که شبیه مدفوع پرندگان است شناخته می گردد. بر خلاف استتار جایی که موجودات زنده به رنگ پس زمینه شان در می آیند در به لباس مبدل درآمدن گونه هایی مانند این قورباغه تکامل یافته اند تا شبیه چیز دیگری به نظر برسند.

این نوع قورباغه برای محافظت از خود در برابر شکارچیان قادر به ایجاد ظاهری شبیه مدفوع پرندگان است. بسیاری از قورباغه ها و حتی عنکبوت ها نیز همین تاکتیک را برای اجتناب از خورده شدن اتخاذ می نمایند. این نوع از قورباغه ها هنگام فراوری مثل تخم های خود را به تنه درختان بالای گودال درختان پر از آب می چسبانند و قورباغه ها پس از جوجه ریزی به داخل گودال ها شسته می شوند.

هنگامی که قورباغه های نابالغ برای اولین بار از گودال درخت بیرون می آیند ظاهرشان شبیه مدفوع پرندگان است عاملی که برای محافظت از آنان در برابر شکار پرندگان می باشد.

2-پراتینکول شرقی (مرغ چمن)

بعضی از گونه ها مانند مار هوگنوس اغلب مرگ را جعل نموده و خود را به مردن می زنند تا توجه شکارچیان را از خود دور نمایند. اختاپوس مقلد می تواند بدن اش را به رنگ موجودات سمی درآورد و حرکات پهن ماهیان و مار ماهیان را تقلید می نمایند تا شکارچیان را از خود دور نگه دارد.

در مقابل، بعضی از حیوانات از خود به عنوان عامل حواس پرتی استفاده می نمایند تا شکارچیان را از بچه ها آسیب پذیرشان دور نمایند. پراتینکول های شرقی (یک گونه پرنده بومی منطقه ها گرم تر جنوب و جنوب شرق آسیا) اغلب تظاهر به شکستگی بال شان می نمایند و خود را به عنوان اهدافی آسان برای وسوسه شکارچیان مانند پرندگان شکاری پیش از پرواز به مکان امن در آخرین لحظه نشان می دهند.

پیش تر تصور می شد که این رفتار فریبنده به پرندگان ساحلی که روی زمین لانه می نمایند محدود می گردد. با این وجود، نتیجه تحقیقات تازه نشان می دهند که شیوع آن رفتار بیش تر است و تقریبا در 300 گونه پرنده رخ می دهد.

3-عنکبوت

مانند بسیاری از بی مهرگان گونه ای از عنکبوت ماده (Pisauridae) اغلب پس از جفت گیری برای به دست آوردن تغذیه حیاتی به منظور فراوری تخم سعی می کند گونه نر خود که با آن جفت گیری نموده را بخورد. با این وجود، اگر گونه نر بتواند پس از جفت گیری زنده بماند به طور بالقوه می تواند بچه ها بیش تری با سایر ماده ها به دنیا بیاورد. بنابراین، گونه نر این نوع از عنکبوت اغلب با هدایایی از حشرات پیچیده شده در ابریشم وارد می شوند. در حالی که حواس ماده با باز کردن و خوردن هدیه خوشمزه پرت می گردد عنکبوت نر می تواند به سمت نقطه ای امن فرار کند و این یک موقعیت برد - برد برای آن خواهد بود.

با این وجود، کسب این هدایا به زمان و کوشش احتیاج دارد. بنابراین، بعضی از عنکبوت های نر تکامل یافته اند تا هدایای تقلبی بدون ارزش غذایی مانند دانه های گیاهان غیرخوراکی یا اسکلت بیرونی حشرات خالی را به عنکبوت ماده هدیه دهند و تا زمانی که عنکبوت ماده متوجه این فریب کاری گردد عنکبوت نر رفته است.

4-ارکیده زنبورعسل

بعضی از گونه ها حتی تا فریب گونه های دیگر پیش می روند تا برای آنان جفتی بیابند. اگرچه بعضی از ارکیده های زنبور عسل قادر به خود بارور شدن هستند فراوری مثل با گیاه دیگری باعث رشد و تنوع ژنتیکی آنان می گردد که برای سازگاری با محیط های متغیر بسیار مهم است. با این وجود، از آنجایی که ارکیده های زنبور عسل قادر به حرکت در خشکی نیستند تاکتیکی را ایجاد نموده اند که به موجب آن یکی از گلبرگ های آنان شبیه به گونه ماده زنبور به نظر می رسد.

هنگامی که زنبور نر با این تصور که ارکیده یک زنبور ماده است روی آن فرود می آید سعی می کند با آن جفت گیری نماید. طی این فرایند گرده ارکیده به زنبور نر منتقل می گردد. هنگامی که زنبور عسل می رود و دوباره به وسیله ارکیده دیگری فریب می خورد گرده افشانی گیاه اول را انجام می دهد.

5-لاک پشت گازگیر تمساحی

این لاک پشت یک گونه از تیره گازگیران است. این لاک پشت گازگیر تمساحی ماقبل تاریخ بزرگترین لاک پشت آب های شیرین آمریکای شمالی و هم چنین یکی از بزرگترین لاک پشت های دنیا است. لاک پشت گازگیر تمساحی در روش شکار خود از یک طعمه طبیعی منحصر به خود استفاده می کند.

اگر شما یک شکارچی بزرگ و کُند هستید نشستن و انتظار طعمه استراتژی خوبی است، اما اغلب می تواند بی فایده باشد. بنابراین، بعضی از بدیع ترین حیله ها شامل تکامل یک طعمه ماهیگیری است.

این نوع از لاک پشت در حالی که بی حرکت در انتهای رودخانه می نشیند با تکان دادن زبان اش که شکل یک کرم در حال چرخش را تقلید می کند به عنوان طعمه ای برای جذب ماهی های کوچک عمل می کند. زمانی که ماهی های کوچک وارد دهان اش شدند دهان را بسته و سپس آنان را می خورد.

لاک پشت های گازگیر تمساحی بالغ غیر از انسان هایی که آنان را بخاطر گوشت و لاک شان شکار می نمایند و در تجارت حیوانات عجیب و غریب به فروش می رسانند هیچ شکارچی طبیعی دیگری ندارند.

انسان ها فریب را محکوم می نمایند و آن را منفی می دانند. مردم می خواهند از فریب خوردن جلوگیری نمایند. با این وجود، در طبیعت فریب دادن دیگران دیگر یک استراتژی ضروری برای موجودات است تا از محیط خود بهره برداری نمایند و بقا و فراوری مثل شان را تضمین نمایند. این مثال ها از تقلید هوشمندانه نوعی از قورباغه ها و ارکیده های زنبور عسل گرفته تا تظاهر تاکتیکی آسیب تماشا به وسیله پراتینکول شرقی اقدامات خارق العاده ای را نشان می دهند که بعضی از گونه ها برای تضمین موفقیت خود به آن مبادرت می ورزند.

منبع: فرارو

به "از قورباغه های شبیه مدفوع تا لاک پشت های گازگیر تمساحی؛ اساتید فریبکاری!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از قورباغه های شبیه مدفوع تا لاک پشت های گازگیر تمساحی؛ اساتید فریبکاری!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید