امضای تفاهم نامه همکاری های مشترک بین مجمع شهرداران کلان شهرهای ایران و معاونت صنایع دستی

به گزارش وبلاگ ساختمان، تفاهم نامه همکاری های مشترک بین مجمع شهرداران کلان شهرهای ایران و معاونت صنایع دستی کشور در راستای دستیابی به اهداف سند چشم انداز و برنامه های توسعه کشور و تحقق اهداف حمایتی، آموزشی، ترویجی و بازرگانی صنایع دستی، ایجاد اشتغال پایدار، اعتمادسازی و فرهنگ سازی هدفمند ظهر امروز یکشنبه 25 خرداد 99 در دفتر این معاونت به امضا رسید.

امضای تفاهم نامه همکاری های مشترک بین مجمع شهرداران کلان شهرهای ایران و معاونت صنایع دستی

به گزارش خبرنگار وبلاگ ساختمان، پویا محمودیان معاون صنایع دستی کشور گفت: با توجه به اینکه 11 شهر و سه روستای جهانی صنایع دستی داریم و فضاهای شهری نیز برای ما اهمیت دارد، امضای این تفاهم نامه می تواند نقطه آغازی برای جهت دهی همکاری های ما به نفع صنعتگران در تهران، کلان شهرها و شهرهای جهانی باشد.

او اضافه نمود: این تفاهم نامه موجب هم افزایی با سایر دستگاه ها می گردد، اعتقاد داریم به اندازه کافی فرصت ها را از دست دادیم باید به فعالیت هایمان سرعت دهیم. نگاه هم افزایی به شهرداری داریم، امیدواریم در طول راه، سایر دستگاه ها به ما در این زمینه یاری نمایند و بتوانیم از ظرفیت آن ها نیز استفاده کنیم.

محمودیان توضیح داد: در بسیاری از رشته های صنایع دستی فاخر کشورمان بدون رقیب هستیم این مزیت صنایع دستی بوده و ما نگاه ملی به این هنر داریم.

از نبود فروشگاه های زنجیره ای صنایع دستی زجر می کشیم

او گفت: از نبود فروشگاه های زنجیره ای صنایع دستی زجر می کشیم باید در 31 استان، این فروشگاه ها راه اندازی گردد. قرار است با تمام فروشگاه ها نشست برگزار کنیم تا در صندلی صنایع دستی بازنگری گردد.

معاون صنایع دستی کشور اضافه نمود: معتقدیم چون هم وطنان ما صنایع دستی را نمی بینند، نمی خرند. بحث کیوسک های صنایع دستی را در دستور کار قرار داریم، هرکدام از مناطق شهری ما باید مکان دائمی برای فروش صنایع دستی داشته باشند تا محصولات صنایع دستی در دسترس هم وطنان ما باشد به امید خدا با امضای این تفاهم نامه این موضوع اجرایی می گردد.

او در مورد مفاد این تفاهم نامه غنوان کرد: بخشی از مفاد این تفاهم نامه شامل استفاده از ظرفیت های تبلیغات شهرداری به منظور تبلیغ در فضای مجازی و محیطی در حوزه صنایع دستی در مراکز و رسانه های در اختیار شهرداری، راه اندازی فروشگاه ها و مراکز فروش صنایع دستی در کلان شهرها، استفاده از ظرفیت های تبلیغات شهرداری کلان شهرها برای تبلیغات نمایشگاه ها، هفته های فرهنگی و جشنواره های مرتبط با صنایع دستی کشور، به کارگیری المان های صنایع دستی و هنرهای سنتی در معماری و طراحی شهری با حفظ اصالت های سنتی و توجه به طرح های جدید و شناسایی هنر بومی، اختصاص فضا برای برگزاری آدینه بازار، پنجشنبه بازار و... است.

محمودیان برگزاری بازارچه های موقت فروش در مناسبت ها و فصول مختلف، نام گذاری خیابان ها، کوچه ها، میدان ها، معابر و... شهرها و روستاهای هدف با نام پیشه ها، حرفه ها، رشته ها، نام آوران، هنرمندان و چهره های ماندگار صنایع دستی کشور را از دیگر مفاد تفاهم نامه اظهار داشت و گفت: فراهم کردن زمینه های لازم به منظور ایجاد، برگزاری، تبلیغ و ترویج نمایشگاه های ملی و منطقه ای، بازارچه ها، باجه ها و مراکز فروش صنایع دستی در مجاورت مکان های تاریخی، مذهبی، گردشگری و قابلیت دار به همراه معرفی آثار به عموم مردم به ویژه به گردشگران داخلی و خارجی، استفاده از ظرفیت و توانمندی های مجمع برای راه اندازی مجتمع های آموزشی و راه اندازی فروشگاه ها و مراکز صنایع دستی در کلان شهرها و به کارگیری المان های صنایع دستی و هنرهای سنتی در معماری و طراحی شهری با حفظ اصالت های سنتی و توجه به طرح های جدید و شناسایی هنر بومی مفاد این تفاهم نامه است.

برای رسیدن به توسعه پایدار باید به حوزه صنایع دستی توجه کرد

محمد عیدی معاون فرهنگی شهردار اصفهان و رئیس گروه اجتماعی و فرهنگی مجمع کلان شهرهای ایران گفت: امضای این تفاهم نامه بسترساز یک کنش تعاملی و هم افزایی برای توسعه کالاهای هویتی است که مزیتی مطلق برای کشور در حوزه اقتصاد فرهنگ محسوب می گردد. امیدواریم با شکل گیری کارگروه مشترک اقتصاد فرهنگ در سه سطح درون استانی، ملی و خواهرخواندگی بتوانیم اهداف تفاهم نامه را نهادسازی کنیم، به امید خدا این سیاست گذاری ها موجب اجرایی شدن اهداف ما می گردد.

او اضافه نمود: برای رسیدن به توسعه پایدار احتیاج داریم تا بر روی شاخص های بومی با توجه به رتبه ای که ما در جهان به لحاظ دارا بودن صنایع خلاق به ویژه صنایع دستی داریم، تأکید گردد. برای تحقق فرآیند توسعه پایدار باید اهتمام ما بر روی صنایع دستی باشد تا بتوانیم بازارها و سلایق جهان را متناسب با جهان ایرانی که در صنایع دستی نهفته است وفق بدهیم و بازارهای جدیدی را پیدا کنیم.

عیدی توضیح داد: هرچند صنایع دستی به واسطه نوع باور و معرفتی که به وجود می آورد، حاصل اندیشه و جهان ایرانی است و ازلحاظ فرهنگی اهمیت دارد اما باید ازنظر درآمدهای پایدار برای رسیدن به توسعه پایدار که به عنوان نقطه مطلوب برای کشور تلقی می گردد توجه گردد.

او گفت: امیدواریم با کانون های میان فرهنگی که در کشور تشکیل شده است بتوانیم بستر ارتباطی بیشتری را برای تبادل تجربیات کلان شهرها در حوزه صنایع دستی در سال جهش فراوری فراهم کنیم.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان اضافه نمود: اقتصاد فرهنگ درواقع یک ترم بسیار قدرتمندی است و با شاخص های اخلاق حیاتی نیز همخوانی دارد، جهان نیز فعالیت های خود را بر این مبنا انجام می دهد. به جز اینکه کالای هویتی خود را صادر می کنیم، سلایق جهان را متناسب با جهان ایرانی می سازیم و می توانیم از این بازار هم بهره ببریم.

او اعلام کرد: راه چاره حضور در بازارهای بین الملل این است که بتوانیم شاخص های بومی خود را به جهانی شدن تبدیل کنیم برای تحقق آن باید چهار بازار محله ای محله ای، محله ای منطقه ای، محله ای ملی و محله ای جهانی تشکیل دهیم. همچنین بازار اولیه باید به بازار ثانویه متصل گردد.

رئیس گروه اجتماعی و فرهنگی مجمع کلان شهرهای ایران اضافه نمود: اگر بتوانیم کلان شهرهای کشور را با توجه به ظرفیت خواهرخواندگی که دارند، تبدیل به کانون های میان فرهنگی کنیم، به راحتی می توانیم این چهار بازار را با یاری معاونت صنایع دستی پیاده سازی و راه اندازی نموده و مزیت آن را برای کشورمان به ارمغان بیاوریم.

شهرداران کلان شهرها باید در حوزه فروش صنایع دستی به تبادل تجربیات بپردازند

کمال مرادی دبیر کل مجمع شهرداران کلان شهرهای ایران گفت: با مجمع شهرداران کلان شهرها در ارتباط هستیم و 18 کلان شهر آن جا فعالیت می نمایند. همه شهرداری ها، تجربه ها و ظرفیت های خوبی در مورد کارآفرینی و توانمندسازی حوزه صنایع دستی در فراوری، فروش و حمایت دارند.

او اضافه نمود: در بخش عرضه باید به تبادل تجربیات بپردازیم، با توجه به تجربه ای که معاونت صنایع دستی کشور دارد، می توانیم در این زمینه از نظرات یکدیگر بهره ببریم، همچنین این معاونت می تواند از ظرفیت های شهرداری ها استفاده کند.

مرادی توضیح داد: نگاه ما به توسعه بازار کار در خارج از کشور است، با توجه به ظرفیت خواهرخواندگی شهرهای صنایع دستی، می توانیم در این زمینه هم پوشانی ایجاد کنیم.

او گفت: همه مناطق شهرداری تهران در زمینهٔ توسعه بازار کار برای صنایع دستی فعال هستند، در این حوزه ما نیز به فراخور وظیفه ای که داریم درگیر موضوع هستیم. بنا گذاشتیم تا گروه های اجتماعی و فرهنگی شهرداری ها نیز در این زمینه ورود پیدا نمایند و جلسات مشترکی برای توسعه این فرایند داشته باشند که خوشبختانه در تفاهم نامه پیش بینی شده است.

منبع: میراث آریا

به "امضای تفاهم نامه همکاری های مشترک بین مجمع شهرداران کلان شهرهای ایران و معاونت صنایع دستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امضای تفاهم نامه همکاری های مشترک بین مجمع شهرداران کلان شهرهای ایران و معاونت صنایع دستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید