اهدای پلاسما در روز جهانی اهدای خون

به گزارش وبلاگ ساختمان، شعار سال جاری روز جهانی اهدای خون (14 ژوئن، 23 خرداد) بر اهدای پلاسما یعنی بخش مایع خون متمرکز است که حدود 55 درصد حجم خون را تشکیل می دهد.

اهدای پلاسما در روز جهانی اهدای خون

45 درصد بقیه خون را سلول های قرمز، سلول های سفید و پلاکت ها تشکیل می دهند که درون پلاسما شناور هستند.

حدود 92 درصد از پلاسما را آب تشکیل می دهد. 7 درصد پلاسما نیز از پروتئین های حیاتی مانند آلبومین، گاماگلوبین و فاکتور ضد هموفیلی تشکیل شده اند و یک درصد بقیه را هم نمک های معدنی، قندها، چربی ها، هورمون ها و ویتامین ها تشکیل می دهند.

پلاسما در بدن چه کار می نماید؟

پلاسما در بدن ما چهار کارکرد مهم را انجام می دهد:

  • به حفظ فشار و حجم خون یاری می نماید.
  • پروتئین های حیاتی برای لخته شدن خون و پاسخ ایمنی را فراهم می آورد.
  • الکترولیت هایی مانند سدیم و پتاسیم را به عضلات ما حمل می نماید.
  • به حفظ تعادل مناسب pH در بدن یاری می نماید که برای کارکرد سلولی لازم است.

پلاسمای خونِ برای چه مواردی استفاده می گردد؟

پلاسما به طور شایعی در درمان بیماران دچار تروما (ضربه)، سوختگی و شوک و نیز در افراد مبتلابه بیماری شدید کبدی یا کمبود فاکتورهای متعدد خونی به کار می رود. تزریق پلاسما به بیماران به افزایش حجم خون آن ها یاری می نماید و این امر به نوبه خود می تواند از شوک پیشگیری و لخته شدن خون یاری کند. شرکت های داروسازی از پلاسما برای ساختمان درمان هایی برای بیماری هایی مانند نقایص ایمنی و اختلالات خونریزی دهنده استفاده می نمایند.

اهدای پلاسما چیست؟

اهدای پلاسما یعنی اهدای بخش مایع خون که از سلول های خونی جدا شده است. خون از بازوی فرد کشیده می گردد و به یک ماشین پیشرفته فرستاده می گردد که پلاسما را گردآوری می نماید. سلول های خونی قرمز و پلاکت های خونی فرد با سرم نمکی به بدن بیمار بازگردانده می گردد. این فرآیند بی خطر است و چنددقیقه ای بیشتر از اهدای خون معمول طول می کشد.

پلاسمای اهداشده در طول 24 ساعت پس از اهدا برای حفظ فاکتورهای انعقادی ارزشمند درون آن منجمد می گردد. پلاسمای منجمد شده را می توان تا یک سال ذخیره کرد و هنگان احتیاج بیماران آن را از حالت منجمد خارج کرد.

چرا باید پلاسما اهدا کرد؟

معمولاً از افراد دارای گروه خونی AB برای اهدای پلاسما دعوت می گردد. دلیل این است که پلاسمای خون افراد با گروه خونی AB را می توان به بیماران دارای هر گروه خونی تزریق کرد. به این ترتیب می توان انتقال پلاسمای خون AB را می توان به طور فوری به بیماران شروع کرد بدون اینکه وقت پرارزش را برای معین سازگاری گروه خونی بیمار با آن صرف کرد. در پزشکی اورژانس مثلاً در مراقبت از بیماران دچار تروما یا ضربات عمده یا سوختگی شدید این زمان صرفه جویی شده ممکن است به معنای تفاوت میان زندگی و مرگ باشد.

افراد دارای گروهی خونی AB می توانند هر 28 روز یعنی تا 13 بار در سال پلاسما اهدا نمایند. مدت زمان میانگین برای اهدای پلاسما یک ساعت و 15 دقیقه است که فقط چنددقیقه ای بیشتر از زمان لازم برای اهدای خون کامل است.

منبع: همشهری آنلاین

به "اهدای پلاسما در روز جهانی اهدای خون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهدای پلاسما در روز جهانی اهدای خون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید