بارش های مؤثر پاییزی در اصفهان دیرهنگام خواهد بود

به گزارش وبلاگ ساختمان، معاون پیش بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت:طبق آخرین اطلاعات، بارش های مؤثر پاییزی در استان اصفهان دیرهنگام و با دو تا سه هفته تأخیر خواهد بود.

بارش های مؤثر پاییزی در اصفهان دیرهنگام خواهد بود

نوید حاجی بابایی گفت: میانگین بارش استان اصفهان تا به امروز 123 میلی متر بوده که حدود 22 درصد نسبت به بلندمدت با کمبود روبرو است. اندازه بارش در کوهرنگ برابر با 1256 میلی متر بوده که 54 درصد نسبت به سال گذشته افزایش و هفت درصد نسبت به بلندمدت کاهش داشته است.

او با بیان اینکه شهریورماه جزو ماه های بارشی استان محسوب نمی گردد و در صورت آنالیز بلندمدت بارش قابل توجهی در شهریور مشاهده نشده است، افزود: شرایط بارش های رگباری معمول کماکان ادامه دارد، اما بارش چشم گیر یا قابل توجهی طی یک ماه آینده در سطح استان اصفهان پیش بینی نمی گردد.

معاون پیش بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه طی شهریورماه دمای هوا در نیمه غربی استان یک درجه بالاتر از حد معمول و در نیمه شرقی و قسمت های مرکزی در حد نرمال خواهد بود، توضیح داد: به طور کلی میانگین دما در حد نرمال و یک درجه بالاتر از نرمال خواهد بود، شرایط رسیدن کمینه های هوا در حد یک درجه به پایین تر از حد نرمال در قسمت نیمه شرقی وجود دارد، اما صحبت از سرمای بی سابقه نیست.

او ادامه داد: طبق آخرین اطلاعات، بارش های مؤثر پاییزی دیرهنگام و با دو تا سه هفته تأخیر خواهد بود. بارش های مؤثر از آبان ماه از غرب استان شروع می گردد، اما انتظار می رود طی سال جاری عمده بارش ها از آذرماه دریافت گردد. در پی این شرایط شرایط خشکسالی تشدید و کم بارشی طولانی تر می گردد.

حاجی بابایی با بیان اینکه شرایط تشدید خشکسالی برای منطقه ها غرب استان و سرچشمه های آبی زاینده رود به وضوح دیده می گردد، گفت: طبق اطلاعات موجود، پاییز سال جاری کم بارش خواهد بود. کاهش مصرف و صرفه جویی در مصرف آب، در همه زمینه ها توصیه می گردد که تا رسیدن به شروع بارش های پاییزی مسئله ای متوجه استان نباشد.

او با بیان اینکه بارش های مانسونی استان در مردادماه جزو بارش های غیرمترقبه بود و بارش های استان در حالت طبیعی بیش از دو درصد نیست، افزود: عمده بارش های مردادماه در منطقه ها کوهستانی، مسیل ها و ارتفاعات بوده و در مراکز شهرستان ها شاهد بارش سنگینی نبودیم. بارش های اتفاق افتاده عمدتاً به صورت نقطه ای و شدت آن ها بیشتر متوجه منطقه ها شرق و جنوب بوده است.

معاون پیش بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان، با بیان اینکه اندازه تأثیرگذاری بارش های مردادماه بر منابع آبی استان نیازمند آنالیز بیشتر است، اظهار کرد: تأثیرگذاری بارش های مانسونی بر منابع آبی استان دارای موافقان و مخالفان بسیاری است و بعضی معتقدند که این بارش ها تأثیر چندانی بر منابع آبی استان نداشته است.

او با بیان اینکه مقایسه اندازه بارش ها در مردادماه سال جاری با مدت مشابه سال گذشته مبنای علمی ندارد، افزود: طبق اطلاعات ایستگاه ها، بیشترین اندازه بارش طی ششم مردادماه در شهرستان های فریدون شهر با 22.1 میلی متر، سمیرم با 26.5 میلی متر، چادگان با 20.7 میلی متر و در شهرستان میمه طی هفتم مردادماه با 17.5 میلی متر، به ثبت رسیده است.

حاجی بابایی ادامه داد: بیشترین بارش مانسونی طی مردادماه در ایستگاه های باران سنجی استان، در مراوند میمه با 133 میلی متر بارش به ثبت رسیده است و پس از آن کمران فریدون شهر با 69 میلی متر، جرموک 61 میلی متر، خوریجون شهرضا 59 میلی متر، مسیل فریدون شهر 58 میلی متر، هندوچویه 40 میلی متر، فخره 31.5 میلی متر، ظفرقند 23 میلی متر و کامو 24 میلی متر بیشترین بارش های مانسونی را دریافت نموده اند.

وبلاگ ساختمان اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "بارش های مؤثر پاییزی در اصفهان دیرهنگام خواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بارش های مؤثر پاییزی در اصفهان دیرهنگام خواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید