باغ صدری تفت یکی از جاذبه های گردشگری استان یزد به شمار می رود

به گزارش وبلاگ ساختمان، جاذبه ها/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، باغ صدری تفت یکی از جاذبه های گردشگری استان یزد به شمار می رود.

باغ صدری تفت یکی از جاذبه های گردشگری استان یزد به شمار می رود بیشتر بخوانیدعمارت و باغ صدری؛ تنها یادگار ارباب نمیر برای اهالی یزد

باغ تاریخی فرهنگی نمیر در شهرستان تفت که به باغ صدری نیز معروف است، از جمله مکانهایی بوده که با فرهنگ و معماری ایرانی بنا شده و همیشه مورد توجه مسافران و گردشگران قرار گرفته است. این باغ که به دستور صدرالعلماء از حاکمان دوران زندیه ساخته شد، اکنون بر اثر تغییر و تحولات شهری و توسعه شهر، در خیابان امام یا خیابان ساحلی و محله باغ گلابدان شهر تفت قرار گرفته است. باغ صدری تفت در میان مردم تفت به باغ نمیر تفتی معروف هست از آن روی که ارباب نمیر تفتی، یکی از زرتشتیان بنام که یکی از شکسته بندهای معروف یزد بود، در این باغ زندگی میکرد. وسعت باغ نمیر 13 هزار متر مربع بوده و در قسمت شمال غربی آن ساختمانی دارای یک تالار بزرگ به مساحت 120 متر مربع واقع شده که با طاق نماهای محرابی تزیین شده است.

اما آنچه که بیش از هرچیز این بنا را منحصر بفرد می نماید، وجود یک بادگیر دو طبقه و بزرگ روی عمارت اصلی است. بین دو طبقه بادگیر یک طبقه دیگر با تزئینات زیبا قرار گرفته است. این بادگیر جز مشهورترین بادگیرهای ایران بشمار می رود و با وجود اینکه ساخت آن بسیار سخت بوده، به برترین شکل ممکن اجرا شده است. بعضی بر این باورند که این بنا هم زمان با مسجد شیخ لطف الله ساخته شد. وجود این بادگیر از شاخص ترین نشانه های این باغ بوده که علاوه بر ابهت و زیبایی بخشیدن به ساختمان، نقش بسیار موثری نیز در تهویه فضای درونی بنا دارد.

در دو طرف تالار راهروهای پهنی وجود دارند که مسیر ارتباطی بین اتاق ها هستند و این اتاق ها را به اتاق های پشتی وصل می نمایند. بعد از راهروهای پهنی که اتاق ها را به تالار مرتبط می نمایند، دو اتاق سه دری قرار گرفته است و پشت هر سه دری دو اتاق دیگر ساخته شده که به سه دری ها و فضای پشت تالار راه دارد. بعلاوه یک زیرزمین در زیر تالار با آجر ساخته شده که نمای آن نیز بندهای سیمانی سیاه و آجر است و فرش کف این بنای بزرگ نیز با آجر فرش که در گذشته بسیار استفاده میشده، پوشانده شده و باعث زیبایی این ساختمان است.

از دیگر شاخص های منحصر بفرد این بنا، وجود یک حوض سنگی به وسعت تقریبی 500 متر مربع است که در مقابل ساختمان قرار گرفته است. همین حوض نیز دارای ویژگی منحصر بفردی بوده که با درایت و بینش خاص معماران و با توجه به امکانات در آن موقع طراحی و اجرا شده است. قرارگیری 95 فواره آب در آن به لحاظ فن اجرا و استفاده از علوم مرتبط، ساخت این حوض را به عنوان یکی از شاهکارهای آن دوره مطرح می نماید. قرار داشتن آسیاب آبی در ضلع جنوب شرقی انتهای باغ نیز جلوه ای خاص را به این بنا بخشیده که قدمت بالایی دارد.

در یکی از اتاق های طبقه دوم تالار در جبهه شرقی و در درون طاقچه ای که در این اتاق تعبیه شده، نوشته قدیمی که مربوط به بیش از 55 سال است، دیده می گردد. این نوشته به انشا و قلم شخصی به نام عطاالله مسندی نژاد اهل شیراز است. عطاالله مسندی نژاد که به سبب ماموریت اداری از شیراز به تفت منتقل شده بود، توضیح برخورد و معاشرت خود با مردم تفت به ویژه زرتشتیان این شهر را با مداد روی دیوار به یادگار می نویسد. عمده مصالح بکار رفته در ساخت این باغ، خشت، آجر فرشی، قلوه سنگ، سنگ تراش داده شده، کاهگل، چوب، گچ، آجر و شرفی طرح دار است. معماری و طراحی این بنا و نیز پوشش گیاهی این باغ نمونه کامل و الگوی یک باغ ایرانی بوده که در شرایط گرم و سوزان کویر چنین ساختمانی با درختانی زیبا بنا شده است.

منبع: همگردی

به "باغ صدری تفت یکی از جاذبه های گردشگری استان یزد به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ صدری تفت یکی از جاذبه های گردشگری استان یزد به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید