باغ و عمارت ظل السلطان در شمیران

به گزارش وبلاگ ساختمان، عمارتی زیبا و منحصربه فرد حوالی سال 1260 به وسیله ظل السلطان یا همان مسعود میرزا، پسر ناصرالدین شاه در محدوده شمیران در باغی بزرگ ساخته شد. این عمارت به مسعودآباد یا ظل السلطان معروفیت داشت. اما امروز از آن عمارت و باغ بزرگ جز خیابان مسعود در محله اختیاریه چیزی باقی نمانده است.

باغ و عمارت ظل السلطان در شمیران

وبلاگ ساختمان - ثریا روزبهانی: ظل السلطان دو بنا ساخت که در نوع خودش بی بدیل و منحصر به فرد بود؛ عمارت مسعودآباد و عمارت مسعودیه. عمارت و باغ مسعودیه در واقع همان پارکی است که در جنوب غربی میدان بهارستان و محل آموزش پرورش کنونی واقع شده است.

قصه های خواندنی تهران را اینجادنبال کنید

ظل السلطان در صفحه 164 تاریخ سرگذشت مسعودی از این پارک به نام پارک مسعودآباد یاد می نماید: عمارت من در شهر تهران در بیرون دروازه و پارک من در خود تهران و در محدوده شمیران است. این پارک در خارج حصار صفوی و داخل حصار ناصری در شمال شرقی تهران قرار داشت که بعدها اراضی پارک تقسیم و در آن خانه ساخته شد.

در پانوشت صفحه 293 ترجمه سفرنامه اورسل به نقل از سیاست و اقتصاد عصر صفوی آمده است: پارک مسعودیه 5 هزار کوزه گل وگلدان و 6 هزار چلیک نارنج و غیره دارد. بعلاوه اعتماد السلطنه در توضیح خاطرات خود به انتقاد از بنای عمارت پرداخته و نوشته است: عصر پارک ظل السلطان رفتم بسیار بدعمارتی ساخته بود معلوم نیست سر و ته آن کدام است. قریب شصت هزار تومان خرج شده رعیت بیچاره ایران باید از گرسنگی بمیرند شاهنشاهزاده دخل نمایند و بی فایده مصرف نمایند.

منبع: همشهری آنلاین

به "باغ و عمارت ظل السلطان در شمیران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ و عمارت ظل السلطان در شمیران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید