عکس، آلبینیسم در حیات وحش ایران؛ تولد توله شیر سفید!

به گزارش وبلاگ ساختمان، مدیر مرکز نگهداری از حیات وحش پارک چمران کرج از تولد یک توله شیر سفید در پارک محیط بان کرج اطلاع داد.

عکس، آلبینیسم در حیات وحش ایران؛ تولد توله شیر سفید!

به گزارش خبرگزاری وبلاگ ساختمان، شیردل نوری، با اشاره به تولد توله شیر سفید در سافاری پارک محیط بان کرج اظهار کرد: حدود یک ماه و نیم گذشته، شیرهای سفیدی که سه سال پیش از آفریقای جنوبی وارد شده بودند، زایمان نموده و توله ماده ای به جهان آوردند.

نام این توله ماده سانا است و با توجه به اینکه اولین توله شیر مادر بوده، پذیرش نشده و محیط بان ناچار شده است تا نگهداری از آن را بر عهده بگیرد. در بعضی موارد ممکن است شیرهای ماده توله های اولین زایمان خود را قبول نکنند و این مساله ای غیرعادی نیست.

در حیات وحش، آلبینیسم یک اتفاق نادر در بدو تولد است که به وسیله یک ژن مغلوب ایجاد می گردد. نرخ تولد آنها در حیات وحش از 1 در 20000 تا 1 در 1 میلیون تخمین زده می گردد. پوشش سفید آنها را بیشتر در معرض شکار قرار می دهد. آلبینوها بینایی ضعیفی دارند یا حتی ممکن است نابینا باشند. ترکیب این عوامل منجر به بقای کم آلبینوها می گردد و نسبت آنها را در جمعیت کاهش می دهد.

آلبینوها توانایی فراوری رنگدانه رنگی در پوست، مو، پرها، پوسته ها یا چشمان خود را ندارند. حیوانات مبتلا به این حالت ظاهری سفید با چشمان قرمز یا صورتی دارند.

آلبینیسم جزئی در بعضی از حیوانات رخ می دهد و بسیار شایع تر از آلبینیسم واقعی است. در آهوهای دم سفید، گاهی اوقات به آن پیبالد می گویند که در آن خز آنها ظاهری لکه دار و سفید دارد، اما آنها فاقد چشم های صورتی هستند که در آلبینوها وجود دارد. گوزن پیبالد با فراوانی کمتر از 1 درصد در جمعیت های شکار شده رخ می دهد. بروز بیشتر ناهنجاری های فیزیکی برای گوزن پیبالد گزارش شده است.

اگرچه در طبیعت نادر است، حیوانات آلبینو در همه جا از آسمان تا دریا مشاهده شده اند. این موجودات منحصربه فرد رنگدانه ها را به طور جزئی یا کامل از دست می دهند، به همین علت رنگ پوست آنها در مقایسه با سایر اعضای گونه شان کم رنگ است. اگرچه تولد یک حیوان آلبینو در بعضی فرهنگ ها یک رویداد مقدس یا مبارک تلقی می گردد، تحقیقات نشان می دهد که بعضی از حیوانات آلبینو در طبیعت مشکل دارند.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "عکس، آلبینیسم در حیات وحش ایران؛ تولد توله شیر سفید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس، آلبینیسم در حیات وحش ایران؛ تولد توله شیر سفید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید