بنا ها و محوطه های تاریخی هزار ساله در خراسان رضوی مشخص حریم شدند

به گزارش وبلاگ ساختمان، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمی فر امروز سه شنبه 21 مردادماه 1399 با اعلام این خبر اضافه کرد: تا به امروز پرونده حریم ارسالی 6 بنا و محوطه تاریخی در شورای حرائم مشخص حریم و ابلاغ شده و تعداد 7 محوطه در نوبت مشخص شورای حرائم در استان بوده و تعداد 8 مورد در مرحله تهیه و ارایه به شورای ثبت حرائم استان است.

بنا ها و محوطه های تاریخی هزار ساله در خراسان رضوی مشخص حریم شدند

او ادامه داد: رشد مشخص حرائم نسبت به زمان مشابه دولت گذشته 10 برابر شده است.

مکرمی فر یادآور شد: قدمت این محوطه ها و تپه ها از هزار پنجم قبل از میلاد شروع و تا دوران اسلامی را در بر می گیرد.

مکرمی فر درباره اهمیت و ضرورت مشخص حریم آثار تاریخی یادآور شد: مشخص حریم علاوه بر اهمیتی که به لحاظ ملزومات قانونی برای بناها و محوطه های تاریخی دارند، برای اطمینان از مدیریت بهتر و صیانت از آن ها نیز مانند ابزاری ضروری هستند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره عرصه های تاریخی که هنوز حریم آن ها مشخص نشده است، گفت: تعداد 758 بنای تاریخی و 457 محوطه تاریخی استان حریم آن ها مشخص نشده است.

او با اشاره به قانون مشخص حرائم گفت: با توجه به ابلاغ ضوابط ارتفاعی حریم بناهای ثبت شده در فهرست آثار ملی در محدوده املاک مجاور عرصه آثار (ضوابط عمومی) تعداد 467 اثر استان دارای حریم ابلاغی شده اند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی خراسان رضوی با بیان این که اولین حریم مصوب استان مزار قطب الدین حیدر در 52/7/4 بوده و اخرین حریم مصوب استان نقوش صخره ای و معادن تاریخی کمرمقبولا در تاریخی اول تیرماه 1399 بوده است، توضیح داد: در سال 97 کمتر از درصد آثار دارای حریم ابلاغی بوده اند که با ابلاغ ضوابط عمومی حریم این رقم به 47 درصد آثار رسیده است.

از استان خراسان رضوی تا به امروز حدود 1750 اثر تاریخی، فرهنگی،طبیعی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: گردشبان

به "بنا ها و محوطه های تاریخی هزار ساله در خراسان رضوی مشخص حریم شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بنا ها و محوطه های تاریخی هزار ساله در خراسان رضوی مشخص حریم شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید