تخفیف لوازم خانگی به شرط ازدواج! ، فروش جهیزیه با تخفیف واقعی است؟
به گزارش وبلاگ ساختمان پس از تشدید نقدها نسبت به شرایط بازار لوازم خانگی، رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، از اعلام آمادگی هشت تولیدکننده برای فروش جهیزیه همراه با تخفیف اطلاع داد.
نکته جالب توجه آنکه اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، در گفتگویی که با تسنیم داشت تعداد تولیدکنندگانی که طی شش ماه گذشته افزایش قیمت داشته اند را هشت شرکت عنوان نموده است.
اما هنوز معین نیست این شرکت ها که توان ارائه تخفیف به زوجین را پیدا نموده اند، با چه منطق و دلیلی طی یک هفته قیمت محصولات خود را تا 15 درصد بالا بردند.
گرچه آن ها در توجیه اقدام غیرقانونی خود، بحث افزایش قیمت مواد اولیه نظیر ورق سرد و گرم را پیش کشیدند، ولی معینا این همان ترفندی است که همین دو ماه پیش خودروسازان آن را امتحان کردند و اتفاقاً نتیجه مثبت هم گرفتند.
اقتدای تولیدکنندگان لوازم خانگی به خودروسازان
حال تعدادی از تولیدکنندگان لوازم خانگی هم با اقتدا به بزرگ ترین صنعت غیرنفتی کشور با علم به بازگشت قیمت ها، اقدام به بالابردن نرخ های اعلامی خود کردند تا در سر بزنگاه و البته با مجوز و همراهی وزارت صمت، قیمت های خود را بیش از 15 درصد افزایش دهند.
مسئولان وزارت صمت که اکنون با خشنودی نوید بازگشت قیمت ها را می دهند، چرا از ابتدا مقابل رشد قیمت ها نایستادند؟
زمانی که تولیدکننده با یک تلنگر و دستور حاضر به پایین آوردن قیمت ها و حتی ارائه طرح های ویژه تخفیف می گردد، ایجاد ثبات قیمتی کار چندان سختی نیست، مگر آنکه منافعی در میان باشد.
حفظ حاشیه سود به رغم اجرای طرح تخفیف
اما آیا قیمت لوازم خانگی ثابت می ماند؟ یا طرح ارائه تخفیف برای خرید جهیزیه جنبه عملی پیدا می نماید؟
با توجه به قیمت هایی که اکنون در بازار لوازم خانگی مشاهده می گردد، تولیدکنندگان حتی با ارائه تخفیف های هنگفت حاشیه سود خود را حفظ خواهند کرد؛ فقط درآمد کمتری نصیب شان می گردد.
از سوی دیگر باید دید هشت تولیدکننده مذکور برای ارائه تخفیف ها چه طرحی در نظر دارند. پیش از این برای اعطای وام های لوازم خانگی، وزارت صمت ماه ها به مطالعه و آنالیز پرداخته بود که نتیجه ای جز جعل فاکتور و راهنمایی نادرست منابع نداشت. حال چطور می توان به طرحی بداهه که درست یک روز پس از تشدید نقدها مطرح شده، امید بست؟
علاوه بر این، همچنان نحوه شناسایی مشتریان مبهم است. فروشندگان چطور می توانند تشخیص دهند که خرید برای تامین جهیزیه انجام می گیرد یا خیر؟
نکته مهم تر نیز به امتیازی مربوط می گردد که برای زوجین در نظر گرفته شده و سایر شهفرایندان از آن محروم هستند.
زمانی که این شرکت ها از حمایت های اقتصادی و قانونی برخوردارند، مسلما هر نوع امتیازدهی، مصداق شاخص تبعیض و بی عدالتی به شمار میرود. البته به نظر می رسد این روزها دستیابی به حقوق شهفرایندی منوط به پیروی از سیاست هایی نظیر طرح جوانی جمعیت شده است.
وعده هایی برای عبور از تیغ انتقاد
علاوه بر این، اگر قرار بود اقتصاد و بازار با سیاست های دستوری و تصدی گری دولت اصلاح شوند، امروز مردم برای خرید خودرو در لاتاری خودروسازان صف نمی کشیدند.
بدین ترتیب به نظر می رسد وعده هایی نظیر کاهش قیمت لوازم خانگی یا فروش با تخفیف جهیزیه صرفا برای گذر از تیغ نقدها مطرح می گردد. این طرحی است که برای آن حتی نمی توان قابلیت اجرایی قائل شد.
معینا با سیاست هایی که وزارت صمت در پیش گرفته بازگشت آرامش به بازار و قیمت لوازم خانگی امری دور از فکر است.
چه بسا با ادامه این فرایند، شهفرایندان برای خرید تلویزیون و یخچال هم ناچار به ثبت نام در قرعه کشی تولیدکنندگان لوازم خانگی شوند.
منبع: تجارت نیوز