جزئیات حقوق و مزایا و حق اولاد کارگران در سال 97

به گزارش وبلاگ ساختمان، زندگی امروز / بر اساس این بخشنامه از ابتدای سال جاری همه کارگران مشمول قانون کار اعم از قرارداد دائم و موقت حداقل مزد روزانه ای که دریافت می نمایند، 370423 ریال معادل 37 هزار تومان خواهد بود. سایر سطوح مزدی هم روزانه 10.4 درصد مزد ثابت یا مزد مبنا به علاوه روزانه 2820 تومان به نسبت آخرین مزد در سال 1396 افزایش می یابد.

جزئیات حقوق و مزایا و حق اولاد کارگران در سال 97

به گزارش زندگی امروز به نقل از ایسنا، با اعمال این افزایش، مزد شغل کارگران مشمول طرح های طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و هم مزد ثابت سایر کارگران نباید از مبلغ 37 هزار تومان کمتر گردد. به موجب این بخشنامه بعلاوه آن دسته کارگرانی که یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آن ها گذشته باشد یا اینکه سال جاری دارای یک سال سابقه کار می شوند، روزی 1700 تومان به اسم پایه سنوات دریافت می نمایند.

با تصویب حداقل مزد سال 97 کارگران در شورای عالی کار و افزایش حداقل مزد روزانه به مقدار 37000 تومان، رقم حق اولاد کارگران شاغل متاهل دارای یک فرزند و دو فرزند هم مشخص شد؛ حق اولاد یکی از مزایای جانبی حقوق و دستمزد شاغلان مشمول قانون کار است که هر ساله با افزایش حداقل مزد، مقدار آن هم بیشتر می گردد، چون ضریبی از افزایش حداقل مزد روزانه است.

جدول مزد سال 1396 (ارقام به تومان)

شورای عالی کار در آخرین نشست خود در اسفندماه سال گذشته با افزایش 19.5 درصدی حداقل مزد کارگران موافقت کرد تا پایه حقوق کارگران از فروردین ماه سال جاری با افزایش 181 هزار و 336 تومان از 930 هزار تومان در سال گذشته به یک میلیون و 111 هزار تومان افزایش پیدا کند.

شورای عالی کار در خصوص دیگر آیتم های بسته مزد از جمله بن خواربار و حق مسکن مصوبه ای نداشت و بر این اساس در فیش های حقوقی کارگران از ابتدای سال جاری، حق مسکن همچون سال گذشته 40 هزار تومان و بن خواربار بدون تغییر 110 هزار تومان منظور خواهد شد.

به علت طولانی شدن مذاکرات مزدی در انتها سال گذشته، شورای عالی کار تصمیم گیری درباره سایر سطوح مزدی کارگران را به بعد از تعطیلات عید موکول کرد و انتها در مورخ 22 فروردین ماه سال 1397، پایه سنوات کارگران قرارداد موقت و دائم مشمول قانون کار با بیش از یک سال سابقه کار را همچون سال گذشته روزانه 1700 تومان و حق اولاد کارگران را به ازای هر فرزند زیر 18 سال 111 هزار و 126 تومان مشخص کرد تا به این ترتیب پرونده دستمزد سال 97 کارگران بسته گردد.

فعالان کارگری و کارشناسان حوزه کار، تصویب افزایش 19.5 درصدی حداقل مزد کارگران در سال 1397 را حاصل سرسختی و کوشش مداوم نمایندگان گروه های کارگری و همراهی و حمایت دیگر شرکای اجتماعی در شورای عالی کار می دانند.

در این باره علیرضا حیدری، فعال حوزه کار در گفت وگو با ایسنا معتقد است که سال جاری تحول بزرگی در شیوه مشخص مزد کارگران به وجود آمد زیرا نمایندگان کارگران تنها برروی سبد معیشت بحث کردند و این ادبیات برای کارفرمایان و دولت غیرمنتظره بود، به همین علت جلسات مزد طولانی شد و به شب عید کشید.

او می افزاید: نمایندگان کارگری بر سبد معیشت کارگران متمرکز شده بودند و تاکید داشتند که آنچه موجب تغییر در هزینه کارگران می گردد، معیشت است نه تورم به همین علت تا لحظه آخر از موضع خود کوتاه نیامدند و همین مقاومت و سرسختی موجب تصویب افزایش 19.5 درصدی دستمزد شد.

به گفته این فعال حوزه کار، همه ساله مزد کارگران از نرخ تورم پیشی می گرفت و سال جاری هم این رویه دنبال شد ولی فرقش این بود که حداقل دستمزد در شرایطی 19.5 درصد افزایش یافت که نرخ تورم اعلامی زیر 9 درصد بود.

در پی تصویب افزایش 19.5درصدی حداقل مزد کارگران در جلسه نهایی شورای عالی کار در سال گذشته، مبلغ عیدی و پاداش انتها سال مشمولان قانون کار هم مشخص شد.

به موجب ماده واحده قانون مشخص عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه های مشمول قانون کار مصوب سال 70 مجلس شورای اسلامی، حداقل عیدی کارگران دو برابر حداقل حقوق پایه و حداکثر عیدی به شرطی که از مصوبه قانون کار بیشتر نگردد، سه برابر پایه حقوق خواهد بود که با مشخص مبلغ یک میلیون و 111 هزار و 269 تومان به اسم حداقل دستمزد، حداقل عیدی کارگران در سال 97، دو میلیون و 222 هزار و 538 تومان و سقف عیدی، سه میلیون و 333 هزار و 807 تومان خواهد بود.

مقایسه جدول عیدی کارگران و مشمولان قانون کار در سالهای 95، 96 و 97

بخشنامه شش بندی دستمزد سال 1397 شامل دو دستورالعمل اجرای مصوبه شورای عالی کار در خصوص کارگران کارمزدی و دائم و دستورالعمل اجرای مصوبه شورای عالی کار در مور کارگاه های دارای طرح طبقه بندی مشاغل بود که از سوی معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صادر شد.

بر اساس مصوبه مورخ 22 فروردین ماه سال 1397 و به منظور تقویت مهارت محوری و بهره مندی همه کارگران و رضایتمندی کارگران با سابقه، از ابتدای سال جاری همه کارگران دارای قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یک سال سابقه کار شده یا یک سال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از اینکه حق سنوات یا مزایای انتها کار خود را تسویه حساب نموده یا ننموده باشند، مشمول دریافت پایه (سنوات) خواهند بود.

بعلاوه با استناد به مصوبه مورخ 21 مهرماه 1387 شورای عالی کار و به منظور افزایش رضایتمندی کارگران و کارفرمایان و تثبیت و تسرّی به تمامی کارگران اعم از قرارداد دائم و موقت مقرر شده از ابتدای سال 1397 یاری هزینه اقلام مصرفی خانوار به اسم مزایای رفاهی و انگیزشی موضوع تبصره 3 ماده 36 قانون کار بابت هر کارگر اعم از متأهل یا مجرد ماهیانه مبلغ 110هزار تومان از طرف کارفرمایان پرداخت گردد.

منبع: زندگی روز

به "جزئیات حقوق و مزایا و حق اولاد کارگران در سال 97" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات حقوق و مزایا و حق اولاد کارگران در سال 97"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید