ترکیه پس از قرنطینه؛ آیا عادی سازی شتاب زده را شاهد هستیم؟

به گزارش وبلاگ ساختمان، برای دولت و فعالان بازار و توریسم، بازگشت به شرایط عادی، اهمیت حیاتی دارد اما نظر متخصصین و کارشناسان، این است که شتاب در اعلام شرایط عادی، کشور را به شرایط بحرانی باز می گرداند.

ترکیه پس از قرنطینه؛ آیا عادی سازی شتاب زده را شاهد هستیم؟

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ ساختمان، با پایان دوران 18 روزه قرنطینه و منع تردد در ترکیه به منظور کنترل شیوع کرونا، حالا دولت و مردم این کشور، برای اعلام شرایط عادی، بر سر دوراهی مهمی قرار گرفته اند.

چند و چون اعلام شرایط عادی سازی، محل اختلاف نظرهای بسکمک است. چرا که برای دولت و فعالان بازار و توریسم، بازگشت به شرایط عادی، اهمیت حیاتی دارد اما نظر متخصصین و کارشناسان، این است که شتاب در اعلام شرایط عادی، کشور را به شرایط بحرانی باز می گرداند.

متخصصین، تحلیل چند و چون مواجهه نظام سلامت انگلیس را برجسته کرده و معتقدند که از آنجایی که انگلیس، پس از یک مبارزه بی امان 132 روزه توانسته کرونای جهش یافته را کنترل کند، بنابراین نمی توان با قرنطینه 18 روزه، به شرایط ترکیه امیدوار بود.

در مقابل، متخصصین دیگری معتقدند که قرنطینه 18 روزه، با تمام کاستی ها، باز هم در پایین آوردن میزان ابتلا تاثیرگذار بوده و این مردم هستند که باید با مراعات پروتکل های بهداشتی، اجازه ندهند که ترکیه یک بار دیگر به شرایط بحرانی بازشود.

مهمت نوری ارسوی وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه اعلام کرده که در مذاکره با هیات هایی از روسیه، انگلیس و چند کشور دیگر، سیگنال های مثبتی در مورد برقراری مجدد خطوط پروازی دریافت کرده و این، یکی از دستاوردهای قرنطینه اخیر است.

آمارها چه می گویند؟

آمارهای رسمی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت ملی ترکیه، نشان می دهد که شرایط شیوع کرونا در این کشور و در 24 ساعت اخیر، از این قرار بوده است:

شمار مبتلایان در بازه زمانی 24 ساعت: 10 هزار و 147 نفر.

شمار فوت در 24 ساعت: 223 نفر.

شمار کل جانباختگان 44 هزار و 983 نفر.

شمار تست های اجرا شده در 24 ساعت اخیر 206 هزار و 836 مورد.

شمار کل تست ها 51 میلیون و 76 هزار مورد.

تا به امروز در مجموع، 5 میلیون و 128 هزار نفر در ترکیه به کرونا مبتلا شده اند که 4 میلیون و 961 هزار نفر از آنان به طور کامل، شفا یافته اند.

اعلام آمار 10 هزار و 147 مبتلا در 24 ساعت اخیر، در حالی اجرا شده که ترکیه چندی قبل، رکورد 65 هزار مبتلا در یک شبانه روز را ثبت کرده و در نگرانی عظیمی فرو رفته بود.

چه کسی تصمیم بگیرد؟

پروفسور پنار اوکیای عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا، به انتشار اخباری در مورد اعلام شرایط عادی، واکنش نشان داده و از این موضوع خبر داده که مقامات دولتی، برای اعلام این شرایط، جویای نظرات و دیدگاه های هیات علمی نشده اند.

او در مورد شرایط فعلی شیوع کرونا در ترکیه گفته است: متاسفانه در 17 روز اخیر، نه در انجام تست و نه در تداوم فعالیت واکسیناسیون، شرایط خوبی نداشتیم. الان همه خوشحالند که شمار مبتلایان کاهش پیدا کرده است. اما برای رسیدن به این جمع بندی، هنوز زود است. اول این که باید دید مردم تا چه اندازه رعایت می کنند و آیا این کاهش آمار، پایدار خواهد بود یا خیر. نکته دوم این است که هنوز هم، عدد بالای 10 هزار مبتلا در شبانه روز، عدد قابل توجهی است. زمانی می توانیم اندکی آسوده خاطر باشیم که این آمار به 1 هزار و دویست نفر در بازه زمانی 24 ساعت برسد. هر وقت به چنین آماری رسیدیم، می توانیم بگوییم: بله. خوشبختانه کنترل کرونا را در دست گرفته ایم. همین حالا هم، ما تصمیمات غلطی داریم. مثلاً مانع از آن می شوند که شما خودرو شخصی تان را بیرون بیاورید. اما شما سوار اتوبوسی می شوید که پنجاه سرنشین دارد و بهترین فضا برای شیوع ویروس است.

وی در مورد مداخله مقامات سیاسی گفته است:در واقع، مسئول اصلی مدیریت اپیدمی و مبارزه با همه گیری کرونا در دولت، همواره باید وزارت بهداشت باشد. همه نمونه های جهانی اینگونه هستند.در مورد آلمان و کره جنوبی، همواره دیده ایم که تمام تصمیمات و اعلام شرایط، از طرف خود وزیر است و او نیز برای جمع بندی، نظر تمام اعضای هیات علمی را جویا شده است.

چالش های عمده عادی سازی

عکس ها و تصاویری که از سوی رسانه های ترکیه منتشر شده اند، همگی نشان می دهند که ازدحام در خیابان ها، به ویژه در استانبول، در سطح نگران کننده ای است و شهروندان، هم سواره و هم پیاده در سطحی گسترده، از منازل بیرون زده اند.

نکته روانی مهم در مواجهه مردم با کرونا پس از سپری شدن قرنطینه 18 روزه، این است که بسکمک از آنها، تصور می کنند چون مدت ها در خانه مانده اند، پس خطر از میان رفته و نیازی به ماسک وجود ندارد.

خطر دیگر، این است که کاهش آمار ابتلا، نوعی از غفلت و بی توجهی در مردم به وجود می آورد و بالاخره، خطر سوم این است که مردم تصور می کنند با سرعت دریافت واکسیناسیون، می توان همه پروتوکول ها را با خیال راحت، کنار نهاد.

اهدای کمک نقدی بلاعوض به کسبه

یکی از مهم ترین موضوعات مرتبط با اقتصاد ترکیه در دوران کرونا، توجه به شرایط اصناف و مغازه داران است.

مخالفین دولت، اعلام کرده اند که در یک سال گذشته، ده ها هزار تن از کسبه، اصناف و مغازه داران، ورشکست شده و کرکره را پایین کشیده اند. آنان دولت را به ناخن خشکی و خسیس بودن متهم می کنند و معتقدند که دولت اردوغان، نخواسته در دوران کرونا، دست به جیب شود و برای مردم، پولی خرج کند.

احزاب سیاسی مخالف دولت اردوغان و به ویژه حزب جمهور خلق، حزب خوب، حزب جهش و دموکراسی، حزب سعادت و حزب دموکراتیک خلق ها، در چند ماه اخیر، شرایط سخت کسبه و اصناف را به عنوان یک دغدغه مهم مورد توجه قرار داده و بارها از دولت انتقاد کرده اند که چرا همچون کشورهای پیشرفته اروپایی، برای حمایت از کسبه و فعالان بخش خصوصی، اقدام به ارائه کمک های اقتصادی نمی کند.

اردوغان در آستانه عید فطر، از کسبه حلالیت طلبید اما مخالفین، با به راه انداختن هشتگ حلال نمی کنیم، دولت را در شرایط سختی قرار دادند.

دیروز رجب طیب اردوغان، پس از مدت ها گفت که دولت تصمیم گرفته به کسبه و اصناف، هدیه نقدی بدهد.

بر این اساس، اعلام شده که به کسبه و اصناف مغازه دار ترکیه، بسته کمک اقتصادی به صورت هدیه داده خواهد شد که مبلغ آن، بین 3 تا 5 هزار لیره است و حتی دستفروشان دارای مدارک رسمی را هم شامل می شود. قرار است 1 میلیون و 385 هزار نفر، با ثبت نام در اینترنت، این پول را دریافت کنند.

منتقدین، به میزان پرداخت هدیه نقدی معترض هستند و بر این باورند که این مبلغ، معادل حقوق یک ماه یک کارمند کم درآمد است و نمی تواند تاثیری در شرایط کسبه و اصناف بگذارد.

در پایان باید گفت، در هر حال، سیاست های مرتبط با کنترل شیوع و تصمیمات مهم مبارزه با کرونا در ترکیه، تحت تاثیر بسکمک از مباحث حزبی، سیاسی و اقتصادی قرار گرفته است. اما شواهد نشان می دهد که تداوم قرنطینه های سنگین، برای دولت و بازار ترکیه ناممکن است و مقامات بهداشتی ترکیه، امیدوارند تا با تمرکز بر واکسیناسیون، شرایطی را فراهم بیاورند که بخش های مختلف تجارت، صنعت و توریسم، با آسودگی خاطر به فعالیت خود ادامه دهند و شرایط بهبود اقتصادی، حاصل شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "ترکیه پس از قرنطینه؛ آیا عادی سازی شتاب زده را شاهد هستیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه پس از قرنطینه؛ آیا عادی سازی شتاب زده را شاهد هستیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید