عربستان برای خرید سلاح بیش تر از آموزش و بهداشت هزینه می کند

به گزارش وبلاگ ساختمان، دولت عربستان 23.5 درصد از بودجه سه ماهه اول سال جاری میلادی را برای مخارج نظامی هزینه کرده است که معادل 14.2 میلیارد دلار است

عربستان برای خرید سلاح بیش تر از آموزش و بهداشت هزینه می کند

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ ساختمان، بررسی آمار بودجه عربستان نشان می دهد با توجه به ورود عربستان به ائتلاف عربی جنگ علیه یمن، مخارج نظامی در بودجه های عربستان سعودی طی 5 سال گذشته از میزان مخارج آن در بخش های آموزش و بهداشت فراتر رفته است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، مخارج نظامی عربستان از سال 2016 تا 2020 بیش از 273 میلیارد دلار بوده است و این هزینه ها 20.9 درصد از کل هزینه های دولت این کشور را شامل شده است.

با این حال بودجه آموزش و پرورش در همین فاصله زمانی در عربستان 271 میلیارد دلار بوده است که 20.7 درصد از کل هزینه های دولت را تشکیل می دهد و 202 میلیارد دلار برای بخش بهداشت و درمان اختصاص داشته است که 15.4 درصد از هزینه های دولت را تشکیل می دهد.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان از 26 مارس 2015 در یمن مداخله نظامی کرده و ارمغانی برای آن جز کشته شدن صدها هزار نفر و نابودی زیرساخت های یمن نداشته است. آمریکا منبع اصلی تامین سلاح عربستان است به خصوص از ژانویه 2017 که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا شده است.

ترامپ پس از رسیدن به کاخ سفید در نخستین سفر رسمی خارجی خود در ماه مه 2017 وارد ریاض شد و نتیجه این سفر امضای معامله صادرات سلاح به عربستان بود.

ارزش این قرارداد از کل قرارداد 470 میلیارد دلاری عربستان طی10 سال، 110 میلیارد دلار بود تا با سرمایه گذاری های سعودی در بخش های مختلف آمریکا 1 میلیون شغل برای افراد بیکار آمریکایی فراهم شود.

دولت ریاض 18 درصد از بودجه خود را برای سال جاری به هزینه های نظامی با ارزش 48.5 میلیارد دلار اختصاص داده است که نسبت به سال 2019 که این رقم 51 میلیارد دلار بوده، 5 درصد کاهش داشته است.

براساس سند بودجه ای که از طرف وزارت دارایی عربستان صادر شده است بخش نظامی از نظر تخصیص هزینه ها بعد از بخش آموزش دومین بخش بزرگ اقتصادی است که از بخش بهداشت سبقت گرفته است.

دولت عربستان 23.5 درصد از بودجه سه ماهه اول سال جاری میلادی را برای مخارج نظامی هزینه کرده است که معادل 14.2 میلیارد دلار است و 6 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2019 افزایش یافته است.

بنابراین بخش نظامی در عربستان از لحاظ هزینه بالاتر از بخش آموزش و بهداشت و به پرهزینه ترین بخش اقتصادی تبدیل شده است.

واردات اسلحه عربستان سعودی در 5 سال گذشته یعنی 2015 تا 2019 همزمان با ورودش به جنگ در یمن 17.69 میلیارد دلار ثبت شده است.

داده های پژوهشگاه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم (SIPRI) نشان می دهد که واردات تسلیحات سعودی در این مقطع از 3.38 میلیارد دلار در سال 2015 با 8.7 درصد افزایش به 3.67 میلیارد دلار در سال 2019 رسیده است.

ایالات متحده نزدیک به سه چهارم سهم سلاح هایی را که عربستان سعودی در این مدت وارد کرده بود به خود اختصاص داده است که 13.01 میلیارد دلار شده است یعنی 73.5 درصد از واردات پنج ساله عربستان از سلاح به آمریکا اختصاص دارد.

عربستان سعودی یکی از نزدیک ترین متحدین ایالات متحده در منطقه است به خصوص پس از آنکه دونالد ترامپ به مقام ریاست جمهوری آمریکا رسید.

طبق اعلام موسسه SIPRI عربستان سعودی در سال 2019 با 61.9 میلیارد دلار در رده پنجمین کشور بزرگ جهان در هزینه های نظامی در جهان قرار گرفته است.

عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت جهان و سومین کشور بزرگ تولید کننده نفت در جهان است. درآمد عربستان از اواسط سال 2014 آسیب دیده است به خصوص در طول سه ماهه اول سال 2020 که نفت خام دو سوم قیمت خود را از دست داده است که بدترین عملکرد سه ماهه نفت تا به امروز به دلیل بیماری همه گیری کرونا بوده است.

بزرگ ترین وارد کننده سلاح

عربستان سعودی از 22 کشور از جمله ایالات متحده، انگلستان، فرانسه، اسپانیا، کانادا، آلمان، ایتالیا، سوئیس، چین، ترکیه، و بلژیک سلاح وارد می کند.

این لیست همچنین شامل بلغارستان، گرجستان، هلند، صربستان، آفریقای جنوبی، اتریش، فنلاند، روسیه، اسلواکی،کره جنوبی و سوئد است.

در فاصله زمانی ذکر شده انگلیس به دومین تأمین کننده اسلحه عربستان با سهم 12.6 درصد معادل 2.22 میلیارد دلار رسیده است.

.

منبع: خبرگزاری فارس

به "عربستان برای خرید سلاح بیش تر از آموزش و بهداشت هزینه می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان برای خرید سلاح بیش تر از آموزش و بهداشت هزینه می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید