جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه 25 اردیبهشت 1400

به گزارش وبلاگ ساختمان، شاخص بورس در اولین روز از بازگشت دامنه نوسان متقارن پنج درصدی کار خود را با فرایند نزولی شروع کرد، اما چند دقیقه بیشتر طول نکشید تا رنگ سبز مهمان تابلو معاملات گردد. شاخص کل بورس در 30 دقیقه ابتدایی بازار امروز بیش از پنج هزار واحد رشد نموده و حالا نشانه هایی از تعادل در معاملات نماد های شاخص ساز و افزایش ارزش معاملات در نماد های کوچک به چشم می خورد. کاهش 22 صدم درصدی شاخص هم وزن گواه این مساله است که با بازگشت دامنه متقارن و کاهش حجم مبنا، شاهد افزایش ارزش معاملات تغییراتی در قیمت پایانی نماد های کوچک هستیم. در ساعات ابتدایی بازار امروز نماد های کگل، کچاد، فملی، فولاد، شپنا، شبندر و ومعادن بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشته اند. انگار که امروز روز سهامداران سه گروه استخراج کانه های فلزی، فرآورده های نفتی و فلزات اساسی است.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه 25 اردیبهشت 1400

حس شیرین تعادل در معاملات بازار سرمایه

به گزارش وبلاگ ساختمان، در ساعات ابتدایی معاملات امروز از بین 243 نماد بورسی، شاهد کاهش قیمت سهام در 191 نماد هستیم و 52 نماد فرایند صعودی دارند. تفاوت کار اینجاست که صف فروش 75 درصدی نماد ها در روز های گذشته، حالا به کمتر از نصف رسیده و معاملات برای تعداد بسیاری از نماد ها به جریان افتاده است. در بازار فرابورس هم امروز از بین 133 نماد معامله شده در ساعات ابتدایی بازار، 112 نماد قرمزپوش هستند و 21 نماد در راستا صعودی حرکت می نمایند.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز شنبه 25 اردیبهشت ماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

بازار سرمایه بعد از سه ماه از دامنه نوسان غیرمتقارن خلاص شده و حالا می توانیم حس شیرین تعادل را دوباره تجربه کنیم. دیگر خبری از قفل محکم صف فروش دو درصدی بر نمادهای بورسی نیست و ارزش معاملات افزایش پیدا نموده. صندوق های سرمایه گذاری سهامی به یمن این اتفاق اغلب فرایند صعودی در پیش گرفته اند و حدود یک درصد افزایش قیمت دارند. محصولات شیمایی امروز عموما سبزرنگ هستند و معاملات نمادها بدون تشکیل صف خرید یا فروش و با تعادل نسبی در جریان است. شپترو و شگویا با رشد سه درصد در خط مقدم قرار دارند. شجم، شپلی، شلرد و شپاکسا از معدود نمادهای قرمز شیمیایی در بازار امروز هستند. فلزات اساسی سراسر سبزرنگ است. فملی، فولاد، ذوب و فخوز در حدود دو درصد رشد نموده اند و فجر و فسپا به صف خرید رسیده اند. فرآورده های نفتی امروز به فرایند صعودی روزهای گذشته ادامه می دهند. شبندر در آستانه صف خرید واقع شده است و شپنا و شتران پشت سر آن حرکت می نمایند. در گروه دارویی شاهد رنگ قرمز برای اغلب نمادهای کوچک و عظیم از جمله برکت هستیم. به گزارش وبلاگ ساختمان، نمادهای عظیم خودرویی اغلب نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می شوند اما کوچک ترها کارشان را با صف فروش شروع نموده اند. نمادهای گروه سرمایه گذاری عموما بازار متعادلی دارند اما واعتبار، وتوصا و وصنا با تغییر راستا ناگهانی به صف فروش رسیده و گروه را قرمزرنگ نموده اند.

امروز روز خوبی برای سهامداران شرکت های استخراج کانه های فلزی است. کچاد، کگل، ومعادن و کنور همگی صف خرید دارند. هلدینگ ها از جمله شستا و وغدیر با نوسان ناچیز نسبت به روز گذشته در حال معامله اند و بانک ها به تعادل رسیده اند. در نقشه بازار امروز دو گروه سیمان و محصولات غذایی تنها گروه های سراسر قرمزرنگ با صف های فروش سنگین هستند.

حدود 60 نماد از صف فروش خلاص شدند

آنالیز شرایط صف های خرید و فروش بازار سرمایه نشان می دهد در ساعات انتهای معاملات حدود 370 نماد که 60 درصد بازار را تشکیل می دهند، صف فروش دارند. در روز های گذشته تعداد صف های فروش به 430 نماد می رسید. این موضوع نشان می دهد با کاهش حجم مبنا و بازگشت دامنه نوسان متقارن حدود 60 نماد از صف فروش نجات پیدا نموده اند. در آن سوی بازار 28 نماد یعنی پنج درصد بازار صف خرید دارند. مجموع ارزش صف های فروش حدود پنج هزار و 400 میلیارد تومان و مجموع ارزش صف های خرید حدود 340 میلیارد تومان است.

فگستر؛ سنگین ترین صف خرید بازار

نماد تازه وارد بورس در اولین روز معاملات با صف خرید سنگین 140 میلیارد تومانی کار خود را شروع نموده است. فگستر در صدر فهرست سنگین ترین صف های خرید قرار گرفته و عجیب اینکه حجم عرضه به حدی بوده که با تکمیل حجم مبنا قیمت انتهای سهام فگستر پنج درصد رشد نموده است. کچاد با صف خرید 30 میلیارد تومانی در رتبه دوم ایستاده و فجر با صف خرید 21 میلیارد تومانی در مقام سوم این فهرست واقع شده است. از جمله دیگر نماد های دارای صف خرید سنگین در بازار امروز می توان به ونفت، شصدف، وپست، کگل، شبندر و هرمز اشاره نمود.

صف فروش همیشگی برای کویر، سمگا و بنو

صدر فهرست سنگین ترین صف های فروش همچنان بدون تغییر باقی مانده. با این تفاوت که اینبار حجم مبنای پایین تر باعث شده قیمت انتهای سهام شرکت های دارای صف فروش بیشتر کاهش پیدا کند تا امید ها برای به تعادل رسیدن این نماد های نفرین شده بیشتر گردد. امروز ارزش صف فروش کوبر به 140 میلیارد تومان می رسد. سمگا با صف 133 میلیارد در رتبه دوم و بنو با صف 110 میلیاردی در رتبه سوم قرار دارند. غصینو، قثابت، خزر، کطبس، ثنوسا، پاسا، سبهان، فرزین، گدنا، های وب، کمرجان و کلر از دیگر نماد های دارای صف فروش سنگین با ارزش بیش از 40 میلیارد تومان هستند.

استقبال از دامنه متقارن با رشد 5.5 هزار واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس تهران در انتها معاملات امروز شنبه 25 اردیبهشت ماه 1400 با رشد پنج هزار و 519 واحدی به رقم یک میلیون و 189 هزار و 521 واحد رسید. امروز اولین روز اجرای دامنه نوسان متقارن بعد از سه ماه بود و شاخص کل فرایند سینوسی را پشت سر گذاشت. معاملات متعادل نماد های شاخص ساز تا انتها ساعت کاری بورس ادامه پیدا کرد و از سوی دیگر صف های فروش نماد های کوچک رفته رفته بیشتر شدند. اتفاقی که باعث شد در نهایت با وجود رشد 47 صدم درصدی شاخص کل، شاهد کاهش 71 صدم درصدی شاخص هم وزن باشیم. کاهش حجم مبنا باعث شده قیمت انتهای سهام شرکت های کوچک تغییرات بیشتری داشته باشد. امروز نماد های کگل، کچاد، فملی، فارس، فولاد و شپنا به ترتیب بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل گذاشتند و وامید تنها نماد شاخص ساز با تاثیر منفی بر شاخص کل بود.

نقشه بازار در انتها معاملات روز شنبه 25 اردیبهشت ماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

رنگ قرمز در نمای انتهای نقشه بازار بیشتر به چشم می آید. شرکت های کوچک امروز به جای سه درصد، پنج درصد ارزش خود را از دست دادند و با قرمز پررنگ تری به تابلو معاملات آمدند. علاوه بر آن ها گروه های عظیمی مثل خودرو و ساخت قطعات، بانک ها و موسسات اعتباری، مواد و محصولات دارویی و انبوه سازی ها هم شرایط خوبی نداشتند. برای مثال در گروه خودرویی ها، نماد خودرو یک درصد، خگستر، خبهمن و خاور سه درصد و دیگر نماد ها عموما پنج درصد ارزش خود را از دست دادند. در گروه بانک ها وپست صف خرید داشت و وپاسار و وپارس نزدیک به قیمت روز گذشته معامله شدند، اما دیگر نماد ها از جمله وتجارت و وبصادر ارزش سهام خود را از دست دادند. بهترین عملکرد امروز مربوط به استخراج کانه های فلزی بود. کگل، کچاد، ومعادن و اوراق حق تقدم آن ها امروز صف خرید داشتند. فرآورده های نفتی دیگر گروه برنده بازار امروز بودند. شپنا و شبندر با صف خرید به کار خود انتها دادند و شتران و شبریز رشد نسبی را پشت سر گذاشتند. شرایط برای فلزات اساسی و محصولات شیمیایی متعادل و نسبتا صعودی بود. اتفاقی که باعث شد این دو گروه به رنگ سبز تیره دربیایند.

ارزش معاملات بورس بدون تغییر ماند

معامله گران بورس امروز حدود سه میلیارد و 938 میلیون سهام و اوراق اقتصادی را در قالب 404 هزار معامله به ارزش سه هزار و 895 میلیارد تومان دادوستد کردند. موردی که نشان می دهد ارزش معاملات روزانه بورس تغییری نسبت به هفته گذشته نداشته است. در بازار امروز نماد های شپنا، فملی، برکت، خودرو، کاما، شتران و شستا پرتراکنش ترین نماد های بورس و کزغال، فگستر، ذوب، کرمان، آریا، شگویا و پیزد پرتراکنش ترین نماد های فرابورس بودند.

خروج ادامه دار پول از بورس

معامله گران بورس امروز حدود 203 میلیارد تومان سهام خود را به شرکت های حقوقی فروخته و از بازار خارج کردند. سه دقیقه انتهای معاملات امروز عرضه نبرد حقیقی ها و حقوقی ها بود و در این ساعات فرایند خروج پول متوقف شده بود. بیشترین خروج پول در بازار به ترتیب مربوط به نماد های ذوب، وپاسار، ورنا، وامید، دروز، خبهمن، بوعلی، برکت و وپارس بود و در طرف مقابل شاهد ورود پول حقیقی به نماد های کگل، شبندر، کچاد، شپنا، هرمز، ومعادن، فجر، وپست، آریا و کاما بودیم.

منبع: فرارو

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه 25 اردیبهشت 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه 25 اردیبهشت 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید