خبرنگاران خطر اوج گیری شیوع ویروس کرونای هندی در خراسان رضوی

به گزارش وبلاگ ساختمان، مشهد- خبرنگاران- زنگ خطر هشدارهای پزشکی درباره تشدید شیوع کرونا که این بار با پیدایش نوع جهش یافته این ویروس با عنوان هندی به صدا درآمده بخاطر مجاورت و نزدیکی جغرافیایی برخی استانهای کشور با کانون اصلی کرونای هندی، بسیار جدی است.

خبرنگاران خطر اوج گیری شیوع ویروس کرونای هندی در خراسان رضوی

خراسان رضوی به دلیل مجاورت با افغانستان و پاکستان و ارتباط مستقیم این همسایگان با هند، در معرض خطر بیشتری از جانب ورود و شیوع کرونای هندی قرار گرفته است.

تا به امروز چهار نوع ویروس جهش یافته کرونا شامل انگلیسی، آفریقای جنوبی، برزیلی و اخیرا هندی در جهان شناسایی شده است.

به گفته کارشناسان اپیدمیولوژی و پزشکان متخصص ویروس شناسی و بیماریهای عفونی شدت سرایت، بیماریزایی و مرگ آوری سویه هندی کرونا بسیار بیشتر از دیگر انواع ویروس جهانگیر است.

به این ترتیب نگرانیها که پیش از این بابت گسترش سویه انگلیسی کرونا بود اینک به سوی نوع هندی این ویروس متمرکز شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که اخیرا به شناسایی سه فرد مبتلا به سویه جهش یافته آفریقای جنوبی ویروس کرونا در یکی از استانهای جنوبی کشور اشاره و بیان کرده بود: کارشناسان این وزارتخانه در حال ارزیابی تعدادی تبعه هند مبتلا به کرونا در یکی از شهرستانهای ایران هستند که امیدواریم ناشی از سویه هندی این ویروس نباشد.

دکتر سعید نمکی اضافه نمود: این در حالی است که ویروس کرونای انگلیسی اکنون در تمام مناطق کشور گسترش و شیوع یافته است.

وی گفت: ایران اکنون از نظر تعداد فوتی ناشی از ابتلا به ویروس کرونا بعد از هند و برزیل سومین کشور جهان در تلفات روزانه آن است.

خراسان رضوی در معرض کرونای هندی

استاندار خراسان رضوی در آخرین نشست ستاد استانی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا گفت: با توجه به اینکه استان در معرض ورود ویروس هندی کرونا قرار گرفته، مردم باید نسبت به رعایت ضوابط و دستورالعمل های بهداشتی اهتمام بیشتری داشته باشند تا بتوان مانع از شیوع ویروس جدید شد.

محمدصادق معتمدیان بر لزوم برخورد قانونی جدی با ناقضان پروتکل های بهداشتی به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تاکید و اعلام کرد: نقش اطلاع رسانی و تلاش برای آگاهی بخشی عمومی نیز در کنار برخوردها و نظارتها موثر و با اهمیت است.

گرچه هم اکنون تعداد شهرستانهای قرمز و قرمز تیره شیوع ویروس کرونا در خراسان رضوی مطابق آنچه نرم افزار رسمی ماسک نشان می دهد کاهش یافته است اما نباید غفلت کرد که تا همین چند روز پیش تعداد شهرستانهای قرمز کرونایی در این استان به اوج نگران کننده خود یعنی 18 شهرستان رسیده بود.

ویروس هندی خطرناکتر و کشنده تر

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می گوید: بر اساس اطلاعات اولیه میزان سرایت و تلفات در نوع ویروس هندی به مراتب بیشتر از دیگر سویه های ویروس جهش یافته کرونا در جهان است.

دکتر علیرضا ناجی اضافه نمود: ویروس جهش یافته هندی کرونا خطرناکتر و کشنده تر از سایر گونه های ویروس همه گیر و همانطور که از نامش پیداست خاستگاه آن هندوستان است.

وی ادامه داد: سویه هندی ویروس کرونا برای نخستین بار حاصل دو متاسیون همزمان است. پیشتر نیز سابقه ترکیب متاسیونها وجود داشته ولی هیچگاه بطور همزمان یک ویروس در یک ویروس دیگر ادغام نشده بود.

این متخصص ویروس شناسی گفت: کرونای هندی در حال گسترش در جغرافیای جهان می باشد بطوری که به راحتی در سطح همه قاره ها در حال تبدیل به عامل اصلی ابتلای اکثریت جمعیت به بیماری کووید 19 است.

وی اضافه نمود: هم اینک افزون بر 60 درصد بیماران کووید 19 در هندوستان مبتلا به گونه جهش یافته هندی ویروس کرونا هستند.

دکتر ناجی ادامه داد: به این ترتیب در مورد سویه جهش یافته هندی کرونا با نوعی از ویروس مواجهیم که سرایت پذیری بسیار بالایی دارد.

وی گفت: همچنین این امکان وجود دارد که همزمان با فرایند واکسیناسیون در جهان شاهد موارد ابتلای مجدد به بیماری کووید 19 ناشی از نوع هندی ویروس کرونا هم باشیم.

انتظار ورود

رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز می گوید: گرچه تا به امروز موردی از ابتلا به ویروس هندی در سطح ایران گزارش نشده اما باید منتظر ورود این نوع از ویروس کرونا به کشور باشیم.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در حاشیه مراسم بهره برداری از طرحهای عمرانی پردیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: هنوز هیچ نمونه ای از ویروس جهش یافته هندی در کشور مشاهده نشده و همچنان ویروس غالب در ایران همان ویروس انگلیسی کرونا است.

دکتر سیما لاری اضافه نمود: تجربه نشان داده جهشهای ویروس کرونا در جهت افزایش قدرت سرایت آن است.

وی ادامه داد: کسانی که واکسن زده اند ممکن است به دوباره کرونا مبتلا شوند ولی درصد کشندگی آن در این افراد به صفر می رسد و اغلب دو هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن به ایمنی کامل می رسند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با این وجود خطر ابتلا به ویروسهای جهش یافته کرونا همچنان محتمل است لذا می بایست 70 درصد جامعه واکسینه شده و رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیرانه همچنان ادامه یابد.

اصول پیشگیری یکسان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به خبرنگار وبلاگ ساختمان گفت: اصول پیشگیری در انواع ویروس جهش یافته مانند کرونای انگلیسی، هندی و آفریقایی یکی است.

دکتر مهدی قلیان اول اضافه نمود: ویروس جهش یافته هندی خواه ناخواه وارد ایران خواهد شد لذا مردم باید به جای وحشت و نگرانی، مقابله و اصول پیشگیری را جدی تر بگیرند.

وی ادامه داد: خطر سرایت ویروس هندی کرونا از همه انواع جهش یافته قبلی بیشتر است و مقابله با این بیماری نیازمند عزمی همگانی است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تا به امروز موردی از ویروس هندی در خراسان رضوی مشاهده نشده اما با وجود همه تدابیر اتخاذ شده، ورود این نوع از ویروس کرونا از طریق مبادی رفت و آمدهای مرزی اجتناب ناپذیر است.

رکورد شمار بستری

وی در ادامه مصاحبه با خبرنگار وبلاگ ساختمان اظهارداشت: گرچه موارد جدید ابتلا به کرونا در خراسان رضوی همچنان فرایند افزایشی دارد ولی این استان از نظر تعداد مبتلایان در موج چهارم به اوج قله نرسیده و هنوز در دامنه آن به سر می برد.

دکتر قلیان اضافه نمود: تعداد بستری شدگان کرونا در خراسان رضوی برای نخستین بار از مرز هزار و 500 نفر گذشت که در نوع خود رکوردی جدید است.

وی ادامه داد: تعداد کل بستری شدگان کرونا در بیمارستانهای خراسان رضوی ابتدای امسال 480 نفر بود و طی مدت دو هفته اخیر رشدی افزون بر سه برابر داشته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: فرایند افزایشی ابتلا به کرونا در خراسان رضوی در بخشهای بستری و سرپایی و همچنین فوت همچنان ادامه دارد.

وی اضافه نمود: تعداد کل بستری شدگان ناشی از کرونا در بخشهای مراقبت ویژه بیمارستانهای خراسان رضوی هم اینک 332 نفر است.

دکتر قلیان ادامه داد: تعداد بستری شدگان روزانه ناشی از کرونا هم در این استان به 362 نفر افزایش یافته و همچنین روزانه 20 شهفرایند خراسانی بر اثر کرونا جان خود را از دست می دهند.

وی گفت: تعداد مراجعان سرپایی با علائم مشکوک کرونا به مراکز جامع سلامت همچنان در حال افزایش است.

هم اینک روزانه چهار هزار و 500 آزمایش در قالب پی.سی.آر و رپید تست یا آزمایش تشخیص سریع کرونا در مراکز منتخب کرونا زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای مراجعان انجام می شود.

کمبود تخت نداریم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به خبرنگار وبلاگ ساختمان گفت: نخستین مرحله اوجگیری شیوع ویروس همه گیر کرونا در خراسان رضوی ظرف ماههای اسفند 1398 و فروردین 1399 رخ نمود. دومین موج آن تیر و مرداد پارسال و سومین دوره اوجگیری شیوع کرونا اواخر آبان و اوایل آذر ماه 1399 خود را نشان داد و اکنون در موج چهارم بسر می بریم.

دکتر شاپور بدیعی اضافه نمود: در پیک چهارم کرونا برخلاف دفعات گذشته سرعت پیشرفت و انتقال ویروس کرونا بالا رفته است.

وی ادامه داد: خراسان رضوی بخاطر همکاری نزدیک بین بیمارستانهای خیریه، خصوصی و عمومی غیردانشگاهی در موج چهارم طغیان کرونا با هیچگونه کمبود در تخت بیمارستانی روبرو نشده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین بر لزوم رعایت سطح بندی و نظام ارجاع درمان بیماران کرونایی تاکید و اعلام کرد: از عموم مردم درخواست می کنیم با بروز علائم مشکوک به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنند زیرا درمان سریع در کرونا از بروز عوارض جلوگیری می کند. همچنین توصیه می شود از مراجعه غیرضروری به بیمارستانها پرهیز شود زیرا احتمال ابتلا به عفونتهای بیمارستانی در کنار ویروس کرونا برای فردی که نیاز به بستری ندارد افزایش می یابد.

خطر ویروس هندی در استانهای شرقی بیشتر است

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در آخرین نشست این ستاد گفت: فعلا نوع جهش یافته انگلیسی سویه غالب ویروس کرونا در کشور است. میزان سرایت، بیماری زایی و مرگ آوری کرونای انگلیسی آن از نوع ووهان این ویروس بیشتر است لذا افاد جوان را بیشتر از قبل مبتلا می کند.

دکتر علیرضا رییسی اضافه نمود: هم اینک تهدید اصلی ناشی از ویروس جهش یافته کرونا در هند مطرح می باشد زیرا به شدت مسری است، میزان تلفات بالایی دارد و حتی از سویه های دیگر ویروس کرونا همچون انگلیسی، بزریلی و آفریقای جنوبی خطرناکتر است.

وی ادامه داد: اینک در چنین شرایطی می بایست ملاحظات احتیاطی و اقدامات پیشگیرانه بهداشتی در استانهای شرق کشور در همسایگی پاکستان و افغانستان بیش از پیش تشدید شود.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت 462 نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید-19 در شبانه روز گذشته تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به 70 هزار و 532 نفر رسید. پنج هزار و 287 بیمار بدحال نیز در بخش مراقبت های ویژه بیمارستانی (آی سی یو) بستری هستند.

در این مدت 20 هزار و 963 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که سه هزار و 386 نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید19 در کشور به دو میلیون و 438 هزار و 193 نفر رسید.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران خطر اوج گیری شیوع ویروس کرونای هندی در خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران خطر اوج گیری شیوع ویروس کرونای هندی در خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید