خبرنگاران زمان رسیدن آتش نشانی در قم بالای استاندارد جهانی است

به گزارش وبلاگ ساختمان، قم - خبرنگاران - مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم گفت: استاندارد جهانی زمان متوسط رسیدن آتش نشانی به محل امداد، چهار دقیقه و در قم سه دقیقه و 20 ثانیه است.

خبرنگاران زمان رسیدن آتش نشانی در قم بالای استاندارد جهانی است

عباس جعفری روز دوشنبه در نشست رسانه ای شهرداری قم که به مناسبت هفتم مهرماه روز ملی آتش نشانی و خدمات ایمنی به صورت مجازی برگزار گشت گفت: در سال های اخیر 12 ایستگاه آتش نشانی را در شهر قم افتتاح کردیم و اینکه یک شهری به تعداد ایستگاه های موجود خود آغاز به احداث ایستگاه های جدید بکند و یک رشد 100 درصدی داشته باشد، بی سابقه می باشد.

جعفری همچنین موضوع جذب نیرو در آتش نشانی قم به میزان 200 درصد نیروهای موجود را نیز اقدامی بی سابقه توصیف کرد و گفت: در حالی که نیروهای آتش نشانی قم تنها 179 تَن بود و این تعداد نیرو نیز برای شهری مانند قم با یک میلیون و 300 هزار تَن جمعیت بسیار کم است، در یک مرحله 300 نیرو جذب آتش نشانی قم شد.

وی افزود: به تازگی 60 نیروی دیگر نیز جذب این سازمان شده که در حال آموزش هستند و تا یک ماه آینده به جمع پرسنل آتش نشانی قم خواهند پیوست.

مدیرعامل آتش نشانی قم افزایش زمان رسیدن به محل حادثه را از نتایج ساخت ایستگاه و جذب نیرو در این سازمان مطرح کرد و گفت: در گذشته مدت رسیدن خودروهای آتش نشانی قم به محل حادثه حدود 6 دقیقه بود ولی به سه دقیقه و 20 ثانیه کاهش پیدا کرده در حالی که استانداردهای جهانی چهار دقیقه است.

وی خریداری کردن 33 خودرو، یک نردبان و 10 دست سِت هیدرولیک را نیز از جمله اقدام های اجرا شده در آتش نشانی قم به منظور ارتقای کمی و کیفی این سازمان خدمات رسان مطرح کرد و گفت: با توجه به تک شهر بودن قم و اعزام نیروهای آتش نشانی قم به بخش های تابعه و همچنین وجود استخرها و سدهای آب در مناطق اطراف شهر و احتمال غرق شدن افراد، تعدادی لباس های غواصی را نیز برای انجام عملیات نجات خریداری کردیم.

وی با یادآوری اینکه شهرداری بیش از 100 نوع خدمت را به شهروندان ارائه می دهد و به عنوان یک مجموعه خدماتی به غیر از منابع شهرداری منبع درآمدی دیگری ندارد بیان کرد: هزینه پرسنلی آتش نشانی قم ماهیانه بالغ بر 45 میلیارد ریال است و تجهیزات انفرادی یک نیروی آتش نشانی نیز 300 میلیون ریال هزینه در بردارد.

مدیرعامل آتش نشانی قم در بخش دیگری از سخنان خود نبودن یک ایستگاه مرکزی آتش نشانی را در قم مورد توجه قرار داد و گفت: این نقیصه با موافقت شهردار و شورای اسلامی شهر برطرف شده و عملیات اجرایی احداث این ایستگاه مرکزی از امروز آغاز خواهد شد.

سرانه فضای سبز شهری قم به 20 مترمربع رسید

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم نیز در این جلسه گفت: سرانه فضای سبز موجود قم به ازای هر شهروند 20 متر مربع است و مساحت فعلی فضای سبز قم نیز جایگاه این شهر را در بین کلانشهرهای کشور پنج رتبه ارتقا داده است.

پیام جوادیان گفت: قم در سال های گذشته از نظر سرانه فضای سبز در بین هشت کلانشهر کشور رتبه هشتم را داشت ولی با تلاش های اجرا شده در شهرداری و شورای اسلامی شهر قم در حال حاضر سومین کلانشهر کشور به لحاظ سرانه فضای سبز شهری به شمار می آید.

جوادیان همچنین با اشاره به اینکه در حوزه پارک ها و فضای سبز قم بیش از 20 طرح خدمات شهری، فضای سبز و ورزشی برای افتتاح و بهره برداری در دستور داریم که می تواند در موضوع خدمت رسانی و همچنین مباحث تفریحی و گردشگری کمک شایانی به شهروندان انجام دهد و باز هم این سرانه را ارتقا دهد گفت: برنامه های افتتاحیه این طرح ها به دلیل شیوع کرونا با مشکل هایی روبرو شد ولی سعی خواهیم کرد در نیمه دوم سال جاری و همچنین سال آینده ماهیانه دو طرح را افتتاح کنیم.

مدیرعامل پارک های قم با اشاره به بهره برداری از بوستان عترت همزمان با آخرین روز از هفته دفاع مقدس گفت: بوستان عترت به مساحت 38 هزارمتر مربع یکی از بوستان های بزرگ شهر قم به شمار می آید که در منطقه هشت شهرداری احداث شده است.

وی افزود: طراحی این بوستان کاملا استاندارد و به روز است و از امکاناتی مانند مسیرهای دوچرخه سواری و پیاده روی و مجموعه های بازی و ورزشی برای بچه ها و بزرگسالان برخوردار می باشد و در 2 طرف آن نیز چهار پارکینگ واقع شده است.

وی با اشاره به طرح احداث بوستان های محله ای در مناطق مختلف قم از جمله شهرک پردیسان یادآور شد: یکی از گسترده ترین بوستان های محله ای قم در شهرک قم احداث شده و تا 2 ماه دیگر به بهره برداری می رسد، و به لحاظ تفریحی و گردشگری نیز در تبدیل پردیسان به یکی از سبزترین شهرک های کشور نقش بسزایی دارد.

افتتاح سالن مدیریت بحران شهرک پردیسان قم

معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز در این نشست رسانه ای با اشاره به افتتاح مجموعه مدیریت بحران و اسکان اضطراری شهرک پردیسان قم به عنوان یکی از طرح های آماده اجرا، افتتاح و بهره برداری مدیریت شهری قم در هفته دفاع مقدس افزود: از سال های قبل در مناطق 2، 3، 4، 5 و 6 شهرداری قم سالن های مدیریت بحران پیش بینی شده تا در مواقع بحرانی مانند وقوع سیلاب های خطرناک و زلزله ارائه خدمات بدهند.

سید امیر سامع با بیان اینکه بخشی از اسکان اضطراری نیز در این سالن ها انجام می شود گفت: این سالن ها در مواقع عادی نیز برای موضوع های فرهنگی و ورزشی در خدمت شهروندان قرار دارند و قسمتی از بهره برداری آن را حوزه فرهنگی و بخشی دیگر را هم حوزه مدیریت بحران شهرداری قم عهده دار است.

معاون شهردار قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بهره برداری از طرح بوستان دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در هفته دفاع مقدس گفت: این بوستان یک محوطه 270 هزار مترمربعی است که از ورودی میدان شیخ مفید (ره) تا مجاورت ارتفاعات شهرک قدس به موازات شهرک شهید آوینی ادامه می یابد.

سامع بیان کرد: این بوستان به صورت طبیعی طراحی شده و از نظر ناهمواری ها و توپوگرافی دارای منظره بسیار زیبایی است که حدود نیمی از آن شامل ابنیه و فضای سبز به بهره برداری رسیده است.

وی هزینه 300 میلیارد ریالی شهرداری قم در این طرح را مورد توجه قرار داد و افزود: بوستان مذکور همراه با ساختمان موزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی یک مجموعه فرهنگی و تفریحی را جهت بهره مندی خانواده ها ارائه می کند./

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران زمان رسیدن آتش نشانی در قم بالای استاندارد جهانی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران زمان رسیدن آتش نشانی در قم بالای استاندارد جهانی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید