خروج خانه بچاری آبادان از ثبت ملی

به گزارش وبلاگ ساختمان، خانه بچاری آبادان با رأی دیوان عدالت اداری از ثبت ملی خارج شد و عملیات تخریب این بنای با ارزش بدون اطلاع سازمان میراث فرهنگی شروع شد.

خروج خانه بچاری آبادان از ثبت ملی

مرجان شوشتری معاون میراث فرهنگی خوزستان گفت:

خانه بچاری از ثبت خارج شد اما از نظر کارشناسان میراث فرهنگی، هرگز از لیست بناهای ارزشمند میراث فرهنگی خارج نشده است.

وی اضافه نمود که متاسفانه در پی شکایت مالک بنا و رای دیوان عدالت اداری خانه بچاری شماره ثبت خود را از دست داد اما سوالی که مطرح می گردد این است که آیا با خروج از ثبت، ارزش های این بنا نیز از بین رفته است؟ آیا با خروج از ثبت هویت تاریخی بنا از بین رفته یا کمرنگ تر شده است؟

شوشتری تاکید نمود که حذف شماره ثبت هرگز این واقعیت را که این بنا دارای ارزش های معماری است، تغییر نمی دهد و با نگاه به نمای این بنا اولین چیزی که به فکر می رسد این است که این خانه یک بنایی قدیمی و اسلامی است.

معاون میراث فرهنگی خوزستان بعلاوه گفت:

بناهای ثبت شده با توجه به قوانین، قطعا بناهای حفاظت شده هستند. اما بناهای با ارزش نیز از بناهایی هستند که سازمان میراث فرهنگی از آنها با توجه به احساس مسئولیت خود نسبت به حفظ آنها پیگیری های لازم را برای حفاظت از آنها انجام می دهد.

وی با اشاره به اینکه بعد از خروج این بنا از ثبت، کوشش های بسیاری برای خریداری آن به وسیله بخش خصوصی و ثبت مجدد در حال پیگیری است، گفت:

متاسفانه عملیات تخریب این بنا بدون هیچ گونه اطلاع رسانی به اداره میراث فرهنگی آغاز شد.

شوشتری در سرانجام گفت که بخشی از وظایف شهرداری مراقبت از هویت شهری است که در این زمینه از آن ها انتظار می رود همکاری با میراث فرهنگی در حفاظت هویت شهر را از اولویت های مهم خود بدانند.

خانه بچاری در لیست آثار ارزشمند آبادان قرار داشت که در سال 1382 به شماره 9968 در لیست آثار ملی به ثبت رسیده بود.

منبع: کجارو / خبرگزاری مهر

به "خروج خانه بچاری آبادان از ثبت ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خروج خانه بچاری آبادان از ثبت ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید