دام مازاد باعث کاهش تولید دام در پاییز می شود

به گزارش وبلاگ ساختمان، تهران (پانا)- رییس شورای تامین دام کشور نام کرد هر ساله بیشترین میزان تولید صنعت دامپروری در پاییز انجام می شود، اما اکنون به دلیل وجود مازاد دام سبک و سنگین با اوزان بالا، تولید این صنعت با مشکل جدی روبرو شده که نیازمند راهکاری مناسب و نو است.

دام مازاد باعث کاهش تولید دام در پاییز می شود

به گزارش ایرنا، منصور پوریان، با بیان اینکه ادامه این فرایند می تواند تولید گوشت قرمز کشور را در ماه های آینده با چالش جدی روبرو سازد، اضافه کرد: از اواخر سال 98 تا به امروز کشور به دلیل شیوع بیماری کرونا در شرایط ویژه ای قرار گرفته است، زیرا با محدودیت فعالیت مراکز پرمصرف گوشت مانند تالارها، رستوران ها و افزایش قیمت این محصول، مصرف بیش از 50 درصد کاهش یافته که در بازار این محصول تاثیرگذار است.

رییس شورای تامین دام کشور اظهار کرد: تولید بهار و تابستان عملا روی دست دامداران به جای مانده به طوری که امکان تولید برای فصل پاییز را ندارند، زیرا تا زمانی که دامهایشان با اوزان بالا از دامداری ها خارج نشود، نمی توانند برای تولید مجدد اقدام کنند.

وی شرح داد: طبق آمارها اکنون جمعیت دام گوسفندی حدود 7 میلیون راس و جمعیت دام سنگین وزن گوساله 200 هزار راس است که این دام های سنگین با وزن های 800 کیلوگرم به بالا هستند یعنی بین 70 تا 75 کیلوگرم چربی دارند که برای خریدار منطقی نیست.

پوریان گفت: همچنین قیمت هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی 55 هزار تومان، بره کشتاری با وزن بالا 47 هزارتومان و لاشه گوسفندی 110 هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم گوساله نر کشتاری 57 هزارتومان، گوساله با وزن بالا 750 کیلوگرم 53 هزارتومان و لاشه گوساله 105 هزار تا 107 هزار تومان به فروش می رسد.

وی گفت: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، برای حفظ ذخایر استراتژیک باید دام از داخل کشور خریداری می شد، اما خریدی که انجام شد به جای خرید دام سنگین وزن برای حمایت از تولید اقدام به خرید دام جوان در حجم پایین شد که این میزان کمکی به تولیدکننده نکرده است.

به گفته رییس شورای تامین دام کشور، در حالی که مشکل دامداران ما گوساله های حجیم با وزن بالای 700 کیلوگرم بود، اما دام های گوساله جوان با وزن زیر 700 کیلوگرم خریداری شد، در صورتی که ظرفیت تحویل گوشت گوساله بیش از 30 هزار تن بود.

وی اضافه کرد: همچنین در بخش دام سبک هم 35 هزار راس گوسفند معادل 150 تن گوشت قرمز با قیمت 45 هزار تومان خریداری شده است که خرید این شرکت کمکی به دامداران نکرده است.

پوریان گفت: طبق آمارها مصرف کشور در شرایط عادی یک میلیون تن گوشت قرمز است، بنابراین در شرایط کرونایی با کاهش بیش از 50 درصدی مصرف روبرو هستیم که نشان می دهد با مازاد عرضه روبروییم، اما همچنان قیمت گوشت در بازار با افزایش قیمت روبروست.

وی، محاسبه هزینه خرید چربی و ضایعات دام و همچنین رکود بازار که باعث می شود فروشندگان برای جبران هزینه های خود قیمت گوشت قرمز را افزایش دهند.

رییس شورای تامین دام تنها راه حل رفع مشکل این صنعت را افزایش خرید دام با وزن بالا و صادرات دام زنده به کشورهای حاشیه خلیج فارس دانست و گفت: دام با چربی بالا در داخل کشور تقاضا ندارد و حتی شرکت های بسته بندی یا تولیدکننده سوسیس و کالباس هم خریداری نمی کنند.

طبق آمارها نیاز سالانه کشور به گوشت قرمز حدود یک میلیون تن است که نزدیک 880 هزار تن آن در داخل کشور و حدود 10 درصد از محل واردات تامین می شود.

با این وجود قیمت گوشت قرمز در بازار ایران متغیر است به طوری که اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله و گوسفندی در بازار از 150 هزار تا 180 هزارتومان به فروش می رسد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "دام مازاد باعث کاهش تولید دام در پاییز می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دام مازاد باعث کاهش تولید دام در پاییز می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید