رفع چالش های پیش روی بخش کشاورزی، راهکارهای اساسی می طلبد

به گزارش وبلاگ ساختمان، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به اینکه کشاورزان هنوز از اثرات منفی کرونا نجات پیدا نکرده اند که خشک سالی نیز گریبان گیر آن ها شده است، گفت: متأسفانه بخش کشاورزی روزهای خوبی را سپری نمی کند و مسائل متعددی برای فعالان این بخش به وجود آمده است.

رفع چالش های پیش روی بخش کشاورزی، راهکارهای اساسی می طلبد

مجتبی جلالوندی در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران افزود: اولین آسیبی که شیوع ویروس کووید 19 به بخش کشاورزی وارد کرد، قطع صادرات محصولات آن به کشورهای دیگر بود؛ درحالی که این بخش در بازار مصرف داخل نیز وضع بهتری ندارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق اراک ادامه داد: مصرف کنندگان عمده محصولات کشاورزی همچون سیب زمینی، ذرت، سبزی ها مختلف، پنیر پیتزا، قارچ و... رستوران ها، کافی شاپ ها و نظایر آن بودند که در دوره کرونا با تعطیلی روبرو شدند و سفارش مواد غذایی آنها به حداقل رسیده است، خانوارها نیز در لیست مشتریان و خریداران جزء به شمار می فرایند.

جلالوندی با اشاره به اینکه در حال حاضر تولید محصولات کشاورزی با هزینه بالا صورت می گیرد و عواید چشمگیری نیز از آن حاصل نمی شود، گفت: فعالان این بخش مهم اقتصادی هنوز از آسیب های کرونا فارغ نشده اند که کاهش قابل توجه بارندگی و خشک سالی امسال نیز به دغدغه جدید آنها تبدیل شده و دورنمای فعالیت آنها را با مسائلی روبرو کرده است.

به گفته او، به نظر می رسد خسارات ناشی از خشک سالی به مراتب وخیم تر از کرونا باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق اراک در بخش دیگری با اشاره به اینکه قیمت تضمینی خرید گندم در شرایط نابسامان کنونی، بسیار ناچیز است، گفت: در شرایطی که گندم از قیمت حداقل 8 تا 9 هزار تومان به کشور وارد می شود، دولت اقدام به خرید گندم تولید داخل به بهای نامتعارف پنج هزار تومان از کشاورز می کند که اگر برای این معضل چاره اندیشی نشود، کشاورز دچار بی انگیزگی شده و کشاورزی به شدت تضعیف خواهد شد.

جلالوندی با تأکید بر اینکه رفع چالش های پیش روی بخش کشاورزی، راهکارهای اساسی می طلبد، شرح داد: استمهال وام های بانکی پرداخت شده به کشاورزان از ضروریاتی است که حمایت همه جانبه تصمیم گیران دولتی را نیاز دارد. درواقع سیاست گذاران سطوح بالای کشوری و دولت باید با یک نگاه حمایتی در اتخاذ تصمیمات و به کارگیری تدابیر ویژه، در رفع نگرانی های کشاورزان بکوشند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در ادامه اظهار کرد: با توجه به اینکه تابستان فصل کار و فعالیت کشاورزان است و به دلیل کم آبی حتماً، قطعی برق را هم در این فصل خواهیم داشت، باید شرایطی پیش بینی شود که کمترین قطعی برق برای بخش کشاورزی لحاظ شود.

او افزود: با توجه به اهمیت این موضوع به منظور جلب همکاری هرچه بیشتر دستگاه های متولی، در نظر داریم به زودی در کمیسیون کشاورزی اتاق اراک، جلسه ای با مدیران آب و برق ترتیب دهیم تا کشاورزان برای تأمین برق و آب موردنیاز خود آسوده خاطر باشند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "رفع چالش های پیش روی بخش کشاورزی، راهکارهای اساسی می طلبد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رفع چالش های پیش روی بخش کشاورزی، راهکارهای اساسی می طلبد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید