لازمه مهیا شدن امکانات شهر زیرزمینی سامن برای ورود گردشگران

به گزارش وبلاگ ساختمان، شهر زیرزمینی سامن ظرفیتی بزرگ برای جذب گردشگر و رونق اقتصادی منطقه سامن و همدان است که باید ورودی مناسبی برای بازدید گردشگران از این مجموعه ایجاد شود.

لازمه مهیا شدن امکانات شهر زیرزمینی سامن برای ورود گردشگران

شهری زیر زمینی سامن در استان همدان جنوب غربی شهرستان ملایر و در شهر سامن واقع شده است. این شهر در سال 1384 به طور اتفاقی در جریان حفاری های فیبر نوری شرکت مخابرات کشف شد و این اثر تاریخی 27 فروردین 1387 به شماره 24622 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

هسته اولیه شهر را باستان شناسان متعلق به قبل از دوره اشکانیان می دانند که در طول تاریخ به وسعت آن افزوده شده است. موقعیت کنونی شهر این احتمال را می دهد که خرابه های شهری باشد که از آن به عنوان رامن در کتاب های المسالک و الممالک یاد شده است. این شهر به صورت دستکند بر بستری از سنگ گرانیت واقع شده است .

طبق بررسی های اولیه احتمال می رود قدمت این مکان به قبل از سلسله اشکانیان بازشود. احتمالا وسعت این شهر در زمان مهرداد یکم حدود (از 160 تا 130 پیش از میلاد) به بیشترین حد خود رسیده و برای انجام مراسم مذهبی درست شده باشد.

باب الله فتحی معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر شهر زیرزمینی سامن را ظرفیتی بزرگ برای جذب جهانگرد و رونق اقتصادی این منطقه دانست گفت که باید برای بازدید جهانگردان مرحله نخست طرح جهانگردی دستکند سامن مهیا شود.

به گفته باب الله فتحی باید ورودی مناسبی برای بازدید جهانگردان از مجموعه دستکند سامن هرچه سریع تر ایجاد شود.

وی تاکید کرد:

جهانگردان و مسافران با افتتاح ساختمان ورودی دستکند سامن، علاوه بر بهره مندی از طبیعت زیبا، باغ های انگور و گردو و جاذبه های فرهنگی و مذهبی این بخش، می توانند از مجموعه زیبا و تاریخی شهر زیرزمینی نیز بازدید کنند.

ایشان همچنین تبدیل یکی از خانه های تاریخی شهر سامن به اقامتگاه جهانگردان و مسافران را اقدامی شایسته گفت و گفت این برنامه می تواند الگویی مناسب و قابل استفاده برای دیگر نقاط شهرستان باشد.

ابراهیم جلیلی، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی ملایر نیز گفت که تمهیداتی برای راه اندازی مرحله نخست مجموعه دستکند سامن با پیگیری های اجرا شده از طریق مسئولان شهر سامن، کنندگان ملایر، فرماندار ویژه ملایر و اداره کل میراث فرهنگی همدان در نظر گرفته است.

ابراهیم جلیلی از جمله اقدامات اجرا شده در دستکند سامن به استحکام بخشی فضای آماده شده، مطالعات و بازسازی های لازم روی استخوان ها و وسایل به دست آمده، نورپردازی، ساخت ویترین ، ادامه آماده سازی فضای ورودی و محل ارائه خدمات به مسافران و جهانگردان اشاره کرد.

وی تاکید کرد که در راستای آماده سازی مجموعه دستکند سامن و با توجه به اینکه شهر سامن در جهت ورودی استان از سمت بروجرد و مسافران جنوب کشور قرار گرفته است، حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای آماده سازی خانه بوم گردی و ساخت بیلبورد ورودی این مجموعه در حال انجام است.

به گفته جلیلی برای آماده کردن مابقی فضای دستکند سامن به کمک و حمایت مسئولان محلی نیاز است و شهرداری سامن نسبت به آماده کردن طرح آزاد سازی محوطه مرکزی و آزاد سازی سایر فضاها باید اقدام کند.

منبع عکس کاور: فردا نیوز

منبع: کجارو / ایرنا

به "لازمه مهیا شدن امکانات شهر زیرزمینی سامن برای ورود گردشگران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لازمه مهیا شدن امکانات شهر زیرزمینی سامن برای ورود گردشگران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید