لزوم نظارت بر مقدار مصرف آب بویژه در بخش کشاورزی

به گزارش وبلاگ ساختمان، خبرنگاران/مرکزی استاندار مرکزی گفت: با توجه به تصویب سند آبی استان باید بر مقدار مصرفی اب بخصوص در بخش کشاورزی نظارت گردد.

لزوم نظارت بر مقدار مصرف آب بویژه در بخش کشاورزی

سیدعلی آقازاده روز دوشنبه 29 شهریورماه در همایش آعاز سال زراعی و کشت پاییزه اظهارکرد: استان مرکزی علاوه بر اینکه یک استان صنعتی است، از لحاظ کشاورزی هم در رتبه های اول کشور واقع شده است و کشاورزی و صنعت در این استان دو بازوی اقتصادی خوب به تعداد می فرایند.

وی ادامه داد: در چهارسال گذشته شاهد پیروزیت ها و کوشش های روزافزون جهاد کشاورزی استان مرکزی با نیروهای باانگیزه و باسواد و کارشناس بوده ام و تنها مسائل پیش بینی نشده سد راه پیشرفت این سازمان است.

آقازاده گفت: استان مرکزی از لحاظ فراوری گندم جزو 10 استان برتر واقع شده است بعلاوه از نظر فراوری گوشت قرمز و سفید، انار، پسته، محصولات باغی و گل و گیاه زینتی هم جزو استان های برتر است .

وی تصریح کرد: متاسفانه به علت سوء مدیریت در چند دهه اخیر در بهره برداری از منابع زیرزمینی آب، مسائلی نظیر خشکسالی که اهم مسائل است در کشور و بخصوص در استان مرکزی به وجود آمده است و اگر تدبیری اندیشیده نگردد در سالهای آینده هم شاهد کاهش فراوریات کشاورزی خواهیم بود.

وی اضافه نمود: با توجه به تصویب سند آبی استان باید بر میزان مصرفی اب بخصوص در بخش کشاورزی نظارت گردد. جهت مدیریت منابع آبی و انطباق مسائل آب و کشاورزی می بایست کمیته ای تشکیل شده و با آنالیز رفتار سفره های زیرزمینی تحت شرایط متفاوت بتوانیم این مشکل را مدیریت کنیم.

آقازاده اعلام کرد: متاسفانه میزان سرقت تجهیزات کشاورزی افزایش قابل توجهی داشته است که با توجه به اوضاع اقتصادی نابسامان کشاورزان می بایست نظارت بیشتری در این حوزه صورت بگیرد.

اقازاده گفت: اگر قیمت هر کیلوگرم محصول زراعی 40 هزار ریال باشد با وجود خشکسالی میزان 10هزار میلیارد ریال به کشاورزان خسارت وارد شده است و با تبدیل این مبلغ به ارز و واردات محصولات، این مبلغ در نهایت از سفره کشاورزان کم خواهد شد.

مجیدآنجفی مدیرکل جهاد کشاورزی استان مرکزی هم در این جلسه گفت: در 4 سال اخیر در حوزه کشت پاییزه فراوریات کیفی و کمی خوبی داشته ایم. در یکسال ونیم گذشته با بحران کرونا روبرو بوده ایم و کارشناسان ما سعی کردند تا همیشه در کنار کشاورزان باشند و آنها را حمایت نمایند. در سال گذشته با بحران فراوری بذر هم روبرو بودیم که تامین اقتصادی دریافت بذر هم بسیار مشکل بود. خوشبختانه چالش تامین بذر را پشت سر گذاشتیم و نگرانی امروز ما توزیع بذر در بین کشاورزان است.

وی توضیح داد: طبق مصوبه نوی که به بعضی از استان ها با اسم جهش فراوری کشاورزی ارسال شده است تعهد و تاکید سنگینی برای فراوری دانه های روغنی داریم که ضروری است فراوری آنها در اراک جدی تر گرفته گردد.

آنجفی گفت: برای آغاز سال نو زراعی تمام کوشش خود را با همکاران خود انجام دادیم و تدارکات تامین بذر و تسهیلات کاشت را تامین کردیم تا سال زراعی خوبی را پیش رو داشته باشیم.

محمد زاهدی، معاون بهبود فراوریات گیاهی جهاد کشاورزی استان مرکزی در این جلسه اظهار کرد: سال زراعی گذشته، میزان فراوریات گیاهی استان 2250 تن بوده است که از این میزان 50 هزار تن محصولات باغی و 1690 تن محصولات زراعی بوده است و در مجموع 251 هزار تن کاهش فراوری را داشته ایم.

وی ادامه داد: در سال زراعی 99-1400، 164000 تن کودشیمیایی توزیع شده است که 62هزار تن کود ازته، 779هزار تن کود فسفاته، 469 تن کود پتاسه بوده است که با توجه به افزایش قیمت چند برابری کودهای فسفاته و پتاس، کشاورزان نتوانستند از این کودها استفاده نمایند.

زاهدی ادامه داد: در مجموع در سال گذشته 2521 تن بذر گندم آبی داشته ایم که این میزان در امسال به 2017 تن رسیده است. بعلاوه فراوری بذر جو آبی در سال گذشته 1207 تن بوده است که در امسال 760 تن جو توانسته ایم تدارک ببینیم.

وی توضیح داد: درسال زراعی 99-1400، تعداد 329 تراکتور، 4 دستگاه کمباین، 500 دستگاه دنباله بند تدارک دیده شده است.

زاهدی ادامه داد: تسهیلات خط اعتباری مکاهماسیون در سال قبل 84 میلیارد بوده است که امید است در امسال با توجه به سهمیه 120 میلیاردی استان مرکزی، این مبلغ افزایش یابد.

وی اضافه نمود: کشاورزان و جهاد کشاورزی نباید تابع شرایط اقلیمی باشند، ما در اقلیم نیمه خشک قرار داریم و باید به کمبود بارش عادت نموده و فعالیت خود را ادامه دهیم. مشکل اساسی ما کمبود نیروی انسانی، تدارکات، پشتیبانی و ماشین آلات است، لذا نیازمند سرمایه گذاری در بخش فراوریات هستیم.

زاهدی تصریح کرد: متاسفانه سال زراعی گذشته سال آبی خوبی نبود و در تمامی نقاط شاهد کاهش بارش بوده ایم. میانگین بارش سال گذشته 143.3 بوده است در حالی که این رقم باید 234.4 باشد، بر این اساس 39 درصد کاهش بارش در سطح استان داشته ایم.

وی اضافه نمود: از تاریخ 27 اسفندماه 99 تا هم اکنون بارش زیادی را در سطح کشور دریافت ننموده ایم. در فروردین ماه هم تنها 2.7 بارش را نسبت به میزان میانگین بلند مدت داشته ایم و این میزان در مقایسه با 30 سال گذشته میزان بسیار کمی است.

وی در مورد پیش بینی بارش در سال زراعی پیش رو گفت: بنابر تحقیقات و آمارها احتمال می رود که کاهش بارش ادامه داشته باشد و از مهرماه تا آذرماه بارش کمتری را ببینیم و از ماه آذر بارش ها به صورت نرمال ادامه پیدا کند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی هم ضمن شرح واردات گندم برای افزایش کیفیت آرد استان بیان کرد:30 هزار تن گندم امسال از سایر استان ها به این استان وارد شده و واردات 60 هزار تن محصول تا سرانجام امسال در دستور کار واقع شده است.

وی اضافه نمود: 26 هزار کشاورز استان در سال زراعی قبل محصول گندم خود را در قالب 62 هزار محموله به اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان تحویل دادند.

ملکی اعلام نمود: چهار و 6 دهم میلیون تن گندم امسال به صورت تضمینی از گندمکاران سطح کشور خریداری شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد کاهش دارد.

ملکی اظهار کرد: استان مرکزی با وجود کاهش بارندگی و افت خرید تضمینی گندم جزو 10 استان برتر فراوری گندم محسوب می گردد.

معاون بانک کشاورزی استان هم در این جلسه گفت: در سال گذشته دغدغه زیادی درخصوص تامین اقتصادی طلب گندمکاران داشتیم که خوشبختانه این چالش را پشت سر گذاشتیم و در بازه زمانی یک هفته طلب گندم کاران را پرداخت کردیم. طبق برنامه ریزی های مدون مبلغ 600 میلیارد تومانه به بخش کشاورزی اختصاص یافت که به نسبت سال قبل 15 درصد رشد داشتیم.

فروهر اضافه نمود: سال گذشته 13هزار میلیارد اعتبار برای کاشت و داشت تخصیص یافت که امید است در امسال این مبلغ افزایش یابد. در بخش مکاهماسیون هم 1400 میلیارد برنامه ریزی شد که 1000 میلیارد تومان به این بخش اختصاص یافت و از این مبلغ 850 میلیارد به شعبات بانک ارسال شد تا کشاورزان بتوانند از این تسهیلات استفاده نمایند اما متاسفانه بعضی کشاورزان پیروز به دریافت این تسهیلات نشدند بطور کلی 90 درصد جذب این تسهیلات را از سمت کشاورزان شاهد بودیم.

وی اعلام کرد: هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای لغو ارائه تسهیلات نداریم. متاسفانه بیش از 10 درصد کشاورزان محصولات خود را بیمه ننموده اند که برای دریافت تسهیلات می بایست این اقدام صورت گیرد تا محصولاتشان را تحت پوشش خود قرار دهیم.

فروهر اضافه نمود: بعلاوه 16 درصد از دام ها بیمه نشده اند که دامداران برای دریافت تسهیلات ضروری است دام های خود را تحت پوشش بیمه قرار دهند.

وی تاکید نمود: با توجه به احتمال کاهش بارندگی، کشاورزان ضروری است جهت امنیت شغلی خود حتما باغ ها و دام های خود را تحت پوشش بیمه درآورند.

انتهای پیغام

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "لزوم نظارت بر مقدار مصرف آب بویژه در بخش کشاورزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم نظارت بر مقدار مصرف آب بویژه در بخش کشاورزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید