ماست بدون لاکتوز چطور جان شما را نجات می دهد؟

به گزارش وبلاگ ساختمان، آیا شما جزو آن دسته افرادی هستید که لبنیات دوست دارند اما با خوردن لبنیات بخصوص شیر و ماست، شرایط گوارشی شان به هم می ریزد؟ خب! نگران نباشید چون شما تنها نیستید. 70 درصد از جمعیت بزرگسال سراسر دنیا با هضم لاکتوز مشکل دارند. بله، درست خوانده اید. با این شرایط جای تعجب نیست که محصولات نو زیادی در بازار امروز به وجود آمده است که یاری می نماید سبک زندگی افرادی با مشکلاتی مثل عدم تحمل لاکتوز هم محدود نباشد و آنها هم بتوانند از همه چیز لذت ببرند و همه مواد غذایی مفید بدنشان را تامین نمایند. به عبارتی سبک زندگی بدون لاکتوز داشته باشند. خیلی از افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز به اجبار بدون آن که بدانند محصولاتی مناسب رژیم و سبک زندگی شان وجود دارد به سمت حذف کامل لبنیات از رژیم غذایی شان می فرایند، اما این تنها گزینه موجود نیست. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا با محصولات لبنی مناسب افرادی که به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند بخصوص ماست بدون لاکتوز آشنا شوید.

ماست بدون لاکتوز چطور جان شما را نجات می دهد؟

لبنیات همانند نیروگاه تغذیه

آیا می دانستید لبنیات یک نیروگاه تغذیه ای است؟ ماست یک غذای خوشمزه و البته ارزان است که باید در یک رژیم غذایی متعادل گنجانده گردد. لبنیات یک منبع طبیعی عالی از پروتئین، کولین (ویتامین ب 2) و و مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، فسفر، ریبوفلاوین، ویتامین ب 12 و ویتامین آ است. کارشناسان در سراسر دنیا سال هاست که در خصوص فواید این ماده غذایی برای سلامتی تحقیق می نمایند و این ثابت شده که ماست برای همه، حتی افراد لازم و مفید است.

افرادی که از عدم تحمل لاکتوز رنج می برند، می توانند از تمام مزایای تغذیه ای لبنیات بدون لاکتوز، بدون این که علائم گوارشی ناراحت نماینده را تجربه نمایند، بهره ببرند.

لبنیات بدون لاکتوز حاوی آنزیم لاکتاز برای تجزیه قند است که لاکتوز موجود را به گلوکز و گالاکتوز تبدیل می نماید تا هضمش برای بدن آسان تر گردد.

به عبارتی می توان گفت هیچ تفاوتی بین لبنیات معمولی و لبنیات بدون لاکتوز وجود ندارد و هر دو دارای ترکیب غذایی یکسانی از کالری، پروتئین، کربوهیدرات و چربی هستند.

لبنیات بعلاوه مواد مغذی حیاتی را برای سلامت استخوان به بدن ما ارائه می دهد. به جای حذف کامل لبنیات، بسیاری از گزینه های بدون لاکتوز را که کرمی گرین ولی برای تقویت تغذیه بدون علائم گوارشی ارائه می دهد، امتحان کنید!

بنابراین اگر مبتلا به عدم تحمل لاکتوز هستید و از لبنیات لذت می برید و می خواهید آن را در رژیم غذایی خود داشته باشید، لبنیات بدون لاکتوز را امتحان کنید! خوب است بدانید لبنیات بدون لاکتوز یک لبنیات معمولی است که آنزیم لاکتاز برای هضم راحت تر به آن اضافه شده است. و گزینه بسیار عالی است چون این فرصت را برای شما ایجاد می نماید تا دوباره بتوانید از بسیاری از غذاهای مورد علاقه خود لذت ببرید!

ماست چون در فرایند تخمیر فراوری می گردد. به معنای واقعی کلمه یک ابر غذا است.

کار ماست چیست؟

یکی از دلایلی که باعث می گردد ماست یک ابر غذا باشد، فرآیند تخمیر آن است. متاسفانه بیشتر مردم اهمیت تخمیر را نمی دانند اما واقعیت این است که، تخمیری که باعث تبدیل شیر به ماست می گردد یاری می نماید ماست گزینه خوبی برای حفظ باکتری های مفید و مواد فعال زیستی در روده شما باشد.

به عبارتی تمامی ماست ها اندازهی پروبیوتیک که برای باکتری های مفید روده مفید هستند را دارند و در واقع به علت وجود پروبیوتیک ها و بعلاوه به علت وجود لیپیدهای فعال زیستی که از افزایش اسید لاکتیک یا همان لاکتات به وسیله فرآیند تخمیر ناشی می گردد، مزایای بیشتری نسبت به شیر دارد. جدیدترین تحقیقات نشان می دهد که این مولکول ها در مقایسه با سایر لبنیات تخمیر نشده مزایای بیشتری دارند.

ماست یک جایگزین عالی برای کسانی است که در هضم شیر مشکل دارند.

ماست و روده شما

ماست نسبت به سایر محصولات لبنی اندازه لاکتوز کمتری دارد. چون بخشی از لاکتوز آن به مصرف باکتری های مفید موجود در آن می رسد.

مابقی لاکتوز موجود در ماست می تواند به دو روش از محصول حذف گردد. افزودن آنزیم لاکتاز و یا استفاده از روش فیلتراسیون برای حذف لاکتوز. که در روش فیلتراسیون که در فرایند فراوری این ماست، به جز بخشی از لاکتوز که به مصرف باکتری های مفید ماست می رسد، مابقی لاکتوز به جای این که با روش شیمیایی تجزیه گردد، به طور کامل به روش فیلتراسیون جدا می گردد. و در نهایت اندازه لاکتوز محصول به صفر می رسد.

روش فیلتراسیون لاکتوز موجب مزیت های زیر در محصول می گردد:

  • عدم تغییر طعم و رنگ محصول
  • عدم افزایش کالری محصول

دکتر مارت و همکارانش 25 سال است که روی بیماری های متابولیک قلبی و چاقی تحقیق می نمایند، اما تنها در پنج سال گذشته است که اهمیت بزرگترین ارگان بدن ما یعنی روده را به طور فزاینده ای مورد توجه قرار داده اند.

ما معمولا فراموش می کنیم که روده اولین عضوی است که غذایی که می خوریم را متابولیزه می نماید. این اولین نقطه تماس در فرآیند متابولیک است. دلایل متعددی وجود دارد که چرا سلامت روده می تواند سلامت کلی شما را مشخص کند، اما مهمترین آنها این است که اگر روده سالمی دارید، باکتری ها در روده باقی می مانند. در صورتی که روده ناسالمی دارید، این باکتری ها از سد روده عبور نموده و به جریان خون نشت می نمایند. این باکتری ها، بسته به خوب یا بد بودنشان، حتی روی بقیه اندام های شما تاثیر خواهند گذاشت.

افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز و مصرف ماست

همانطور که اشاره کردیم، لاکتوز در واقع ترکیبی از دو قند گلوکز و گالاکتوز است. این قند در طبیعت منحصرا در شیر یافت می گردد و عمدتا در شیر نشخوارنمایندگان وجود دارد. به عنوان مثال پنج درصد شیر گاو را این ماده تشکیل می دهد. این ماده غالبا در شیر و مشتقات آن به وفور دیده می گردد.

پزشکان در آنالیز های مختلفی که انجام دادند متوجه شدند که در بسیاری از موارد، ماست یک جایگزین عالی برای کسانی است که در هضم لاکتوز شیر مشکل دارند. البته این اشتباه است که بگوییم ماست اصلا لاکتوز ندارد، اما اگر عدم تحمل لاکتوز شدید نباشد، ممکن است شخص بتواند ماست مصرف کند. اگر نه، گزینه ماست بدون لاکتوز برترین گزینه برای کسانی است که واقعا تحمل لاکتوز ندارند.

از طرف دیگر اگر شخصی مبتلا به عدم تحمل لاکتوز است و از رژیم گیاهخواری پیروی می نماید، می تواند ماست های گیاهی را استفاده کند. اگرچه متخصصان هنوز مطمئن نیستند که آیا ماست های گیاهی فواید مشابهی با ماست بر پایه لاکتات دارند یا خیر؛ اما به طور کلی می توان گفت: این واقعیت که این ماست ها هم به وسیله تخمیر حاصل می شوند، نشان می دهد که این ماست های گیاهی مطمئنا می توانند برای رژیم غذایی مفید باشد.

در ضمن به طور کلی می توان گفت روش های حذف لاکتوز از ماست موجب ایجاد مزیت هایی از جمله عدم تغییر طعم و رنگ محصول و عدم افزایش کالری محصول نهایی هم می گردد.

مزایای اصلی ماست بدون لاکتوز:

  • کربوهیدراتش صفر یا خیلی کم است.
  • کالری کمتری دارد.
  • نسبت پروتئین این محصول بالاتر است.
  • هیچ گونه تغییر رنگ و یا طعمی در آن وجود ندارد.
  • برای افراد دیابتی هم مناسب است.

آیا حذف لاکتوز ارزش غذایی لبنیات را تغییر می دهد؟

حذف لاکتوز از شیر با افزودن آنزیم لاکتاز، اندازه پروتئین و کلسیم را تغییر نمی دهد. غذاهای لبنی بدون لاکتوز در مقایسه با همتایان حاوی لاکتوز خود، دارای کالری، پروتئین، چربی و کربوهیدرات یکسانی هستند.

این تصور غلط وجود دارد که لبنیات بدون لاکتوز در مقایسه با لبنیات معمولی قند بیشتری دارند چون بسیاری از مردم متوجه شده اند که شیر بدون لاکتوز طعم شیرین تری دارد. با این حال، این شیرینی نسبی ناشی از این است که گیرنده های چشایی ما چگونه شیرینی انواع مختلف قند را تجربه می نمایند، نه از تفاوت واقعی در اندازه قند طبیعی موجود در محصولات لبنی.

عامل رضایت از محصولات لبنی بدون لاکتوز

برترین چیز در خصوص لبنیات بدون لاکتوز این است که به شما امکان می دهد همان محصولات لبنی مورد علاقه خود را بدون ناراحتی گوارشی مصرف کنید. اگر جایگزین های لبنی را امتحان نموده باشید، ممکن است متوجه شوید که آنها باز هم شبیه خود لبنیات نیستند. اما محصولات لبنی بدون لاکتوز همان چیزی هستند که باید باشند

از طرف دیگر همه ما دوست داریم از خوردن چیزهایی که به آنها علاقه مندیم لذت ببریم. بنابراین اگر نتوانیم هوس مان در خصوص خوردن یک غذا را برآورده کنیم، امر خوردن برایمان لذت بخش نخواهد بود.

لبنیات بدون لاکتوز واقعا راه را برای لذت بردن از زندگی با تمام غذاهای مورد علاقه باز می نماید! تصور کنید که بتوانید شیرینی بخورید، یک اسموتی خامه ای درست کنید، از انواع ساندویچ های سالاد مرغ و تخم مرغ لذت ببرید در عین حال، روده خود را با پروبیوتیک های مفید تقویت کنید. این دقیقا همان چیزی است که باید باشد و به عبارتی مزایای لبنیات بدون لاکتوز بی انتها است.

منبع: کتاب کاله

به "ماست بدون لاکتوز چطور جان شما را نجات می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماست بدون لاکتوز چطور جان شما را نجات می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید