مدیرعامل شرکت آبفای تهران: جمعیت تهران نباید افزایش یابد

به گزارش وبلاگ ساختمان، داود ملایی روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی شرکت آب و فاضلاب استان تهران مهمترین چالش این شرکت را تامین آب شرب و بهداشتی مورد احتیاج ساکنان تهران دانست و اضافه کرد: پیش بینی می گردد تا سال 1400 هجری شمسی جمعیت تهران به 15 میلیون نفر برسد.

مدیرعامل شرکت آبفای تهران: جمعیت تهران نباید افزایش یابد

به گزارش ایسنا؛ وی توضیح داد، با توجه به منابع آبی محدود، سرانه آب تهران از حدود شش هزار متر مکعب در سال 1310 به 500 مترمکعب در سال 1384 رسیده است و این نشان دهنده رشد بی رویه جمعیت در تهران است.

ملایی اضافه نمود: استان تهران با حدود 11 میلیون و 400 هزار نفر جمعیت حدود 20 درصد جمعیت و 40 درصد صنایع کشور را در خود جای داده است و شرکت آب و فاضلاب استان تهران تامین آب شرب و بهداشتی و صنعتی 18 هزار و 916 کیلومترمربع شامل 13 شهرستان و 49 شهر را بر عهده دارد.

ملایی اعلام نمود، برای تامین آب مورد احتیاج جمعیت تهران هم اکنون حدود یک میلیارد و 400 مترمکعب آب وارد تهران می گردد که 650 میلیون مترمکعب آن از منابع آب های سطحی و 750 میلیون مترمکعب آن از 936 حلقه چاه تامین می گردد.

وی در ادامه اضافه نمود: در بخش آب 15 هزار و 342 کیلومتر شبکه برای پوشش یک میلیون و 500 هزار انشعاب وجود دارد.

ملایی کمبود منابع مالی برای ساماندهی و توسعه سیستم جمع آوری فاضلاب

تهران را یکی از مسائل اساسی این شرکت دانست واضافه نمود: در بخش فاضلاب تا به امروز 84 هزار انشعاب نصب شده است که تنها هشت درصد جمعیت استان تهران را تحت پوشش شبکه بهداشتی جمع آوری فاضلاب قرار می دهد.

وی اظهار امیدواری کرد، تعداد شهر های تحت پوشش شبکه بهداشتی جمع آوری فاضلاب از هشت شهر در زمان حاضر به 15 شهر در سال آینده برسد.

مدیرعامل شرکت اب و فاضلاب استان تهران با اشاره به این نکته که دولت کمتر به توسعه تاسیسات فاضلاب توجه می نماید، اعلام نمود، حدود یک تریلیون ریال اعتبار برای این بخش در سال 85 پیش بینی شده است.

ملایی توضیح داد، یکی از منابع مالی برای حل نابسامانی های شبکه فاضلاب وام های خارجی است، اما لازمه اعطای وام از سوی منابع بین المللی نیز پشتوانه مالی قوی گیرندگان وام و اعتبار بالای آنهاست.

وی درباره روند پیشرفت طرح جامع آبرسانی جنوب تهران (الغدیر) گفت: منابع آبی این طرح از آب های زیرزمینی تامین می گردد و 100 درصد چاه های آن حفر شده و تجهیزات آن رو به اتمام است.

به گفته ملایی، 30 درصد ساخت مخازن این طرح پیشرفت داشته است وپیش بینی می گردد تا خاتمه اردیبهشت ماه سال 1385 حدود 400 لیتر از کل ظرفیت 1000 لیتر در ثانیه این طرح به بهره برداری برسد.

وی درباره برنامه های شرکت آب و فاضلاب گفت:به منظور حل معضلات موجود در عرصه تامین آب تهران، حفر 89 حلقه چاه نو، 250 کیلومتر توسعه شبکه، 34 کیلومتر اصلاح شبکه برای جلوگیری از هدر رفتن آب، احداث 56 کیلومتر خطوط انتقال و تکمیل 129 هزار مترمکعب مخزن جزو فعالیت های شرکت در سال 85 است.

ملایی ساخت و ساز های حاشیه ای و غیر کارشناسانه را یکی دیگر از مسائل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در زمینه آبرسانی به این منطقه ها بیان کرد و اضافه نمود: ساخت شهرک هایی نظیر پرند، پردیس و هشتگرد بدون مطالعه و آنالیز در

خصوص پراکندگی منابع آبی اجرا شده است.

وی تاکید نمود، برای ایجاد یک شهرک ابتدا باید به لحاظ تامین منابع آب آن مطالعات دقیق صورت گیرد. زیرا آبرسانی، نگهداری و پمپاژ چند مرحله ای آب به این منطقه ها بسیا پرهزینه است.

ملایی با اشاره به روند ساخت سد های ماملو و طالقان گفت: سد طالقان با ظرفیت تامین اب 420 میلیون مترمکعب وسد ماملو با 245 میلیون مترمکعب به ترتیب 150 میلیون و 90 میلیون مترمکعب احتیاج آب شرب تهران را تامین خواهند

کرد.

وی اضافه نمود: میانه حق انشعاب آب برای سال آینده (1385) چهار میلیون ریال و میانه حق انشعاب فاضلاب شش تا هشت میلیون ریال پیش بینی شده است. ملایی درباره آلودگی آب تهران تاکید نمود، منابع تامین کننده آب مورد احتیاج استان تهران متعدد است و در صورت هرگونه آلودگی احتمالی، نمی توان ادعا کرد که این منابع آلوده است.

به گفته وی، 5/4 درصد از حجم آب مورد احتیاج تهران از سد لار، 27 درصد از سد لتیان، 5/0 درصد از چاه های جاجرود، 35 درصد از سد کرج و 33 درصد از چاه های پراکنده در تهران تامین می گردد.

منبع: فرارو

به "مدیرعامل شرکت آبفای تهران: جمعیت تهران نباید افزایش یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیرعامل شرکت آبفای تهران: جمعیت تهران نباید افزایش یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید