منفی نگری چه تأثیری بر شما دارد و چطور باید با آن مقابله کنید؟

به گزارش وبلاگ ساختمان، تا به حال دقت کرده اید که احساسات منفی، مانند ناامیدی و اضطراب، معمولا تأثیر بیشتری روی ما می گذارند و دوام بیشتری نسبت به احساسات مثبت دارند؟ اگر شما هم زمان بسیاری را برای اندیشیدن به رویدادهای تلخ و ناراحت کننده زندگی سپری می کنید، باید بدانید تنها نیستید و افراد بسیاری در سراسر دنیا درگیر مشکل منفی نگری هستند. منفی نگری، مردم بسیاری را تحت تأثیر قرار می دهد و زندگی آن ها را مختل می کند.

منفی نگری چه تأثیری بر شما دارد و چطور باید با آن مقابله کنید؟

اگرچه تمرکز روی برخی چالش ها و حتی پشیمان شدن می توانند گاهی اوقات مفید و سودمند باشند، زیرا می توانند به رشد، یادگیری و برنامه ریزی برای آینده کمک کنند، ولی زیاده روی در اندیشه های منفی منجر به آسیب های گوناگونی می شود. اگر می خواهید شاد باشید (چه کسی نمی خواهد؟!) باید تا جای ممکن منفی نگری را از زندگی خودتان دور کنید.

از آنجا که مغز ما به طور طبیعی تمایل دارد روی چیزهای منفی تمرکز کند، باید برای متعادل کردن اندیشه ها و فکریت مان به طور آگاهانه به سراغ چیزهای مثبت برویم و از رویدادهای منفی دوری کنیم. اکنون باید بدانیم چگونه می توانیم این کار را انجام دهیم. در ادامه راه حلهایی را برای مدیریت منفی نگری با کمک خویشتن آگاهی، قدردانی از زندگی و نگرش مثبت آورده ایم. با ما همراه باشید تا بتوانید منفی نگری را بهتر بشناسید و برای جلوگیری از آن تلاش کنید.

منفی نگری چیست؟

منفی نگری، منفی گرایی یا سوگیری منفی، نشان دهنده شیوه واکنش مردم نسبت به رویدادهای منفی است؛ در واقع افراد منفی گرا بیشتر تحت تأثیر رویدادهای منفی قرار گرفته و رویدادهای مثبت را کاملا نادیده می گیرند.

با توجه به وب سایت روان شناسی The Positive Psychology، سوگیری منفی به این معنا است: تمایل ما برای یادگیری و استفاده از اطلاعات منفی و توجه به آن ها بسیار بیشتر از اطلاعات مثبت است. این می تواند مسائل گوناگونی را مانند غرق شدن در اندیشه های منفی، پشیمانی از اشتباهات گذشته، نگرانی بسیار درباره آینده و احساس افسردگی در پی داشته باشد.

منفی نگری در حقیقت دید انتقادی یا بدبینی نسبت به همه چیز است. این دقیقا وارونه مثبت اندیشی است که معنایی برابر با تلاش برای مثبت بودن و تمایل به اندیشه های مثبت یا خوش بینانه دارد. احساسات منفی می توانند شامل گزینه های زیر شوند:

  • عدم اعتمادبه نفس
  • غمگینی
  • خشمگینی
  • تلخ خویی
  • احساس گناه
  • شرمندگی
  • ناامیدی
  • نگرانی
  • وحشت زدگی

هنگامی که مردم احساس غم و منفی نگری می کنند، به طور معمول کارهای زیر را انجام می دهند:

  • به محرک های تهدیدنماینده در پیرامون خود واکنش نشان می دهند.
  • توهین ها را بیشتر از تعریف و تمجیدها به خاطر می سپارند.
  • در گذشته زندگی کرده و خاطرات ناخوشایند یا آسیب زننده را بارها مرور می کنند.
  • به خاطر اشتباهات گذشته احساس گناه و شرمندگی می کنند.
  • نسبت به دیگران خشم و کینه به دل می گیرند.
  • به دلیل نادیده گرفتن جنبه های مثبت شان عزت نفس پایینی دارند.

انواع گوناگون منفی نگری

سوگیری منفی انواع گوناگونی دارد و به شیوه های ناهمسانی روی زندگی شما تأثیر می گذارد. پژوهش گران به طور کلی از چهار مفهوم زیر برای تشخیص و توصیف انواع منفی نگری استفاده می کنند.

قدرت اثر رویدادهای منفی؛ وجودیت مثبت و منفی برای ما اهمیت ناهمسانی دارند، حتی اگر در سطح احساسیِ یکسانی تجربه شوند.

سراشیبی تند رویدادهای منفی؛ منفی نگری نسبت به رویدادهای بد بسیار سریع تر افزایش پیدا می کند.

غلبه منفی نگری؛ هنگامی که یک رویداد آمیزه ای از چیزهای مثبت و منفی است، معمولا احساس منفی پیروز می شود و بر احساس مثبت غلبه می کند.

تمایز برای رویدادهای منفی؛ رویدادهای منفی پیچیده تر به نظر می رسند و معمولا واکنش های گسترده تری را در پی دارند.

بسکمک از موقعیت ها و شرایط روزمره وجود دارند که منجر به این سوگیری های منفی می شوند و روی رفتار و تصمیم گیری های ما تأثیر می گذارند. در ادامه چند گونه از این رفتارها را می بینیم:

  • به طور معمول تلاش می کنیم چیزی را از دست ندهیم، مانند پول، به جای آنکه تلاش کنیم آن را به دست بیاوریم. بدین معنی که چیز منفی (از دست دادن پول) را می بینیم ولی چیز مثبت (به دست آوردن پول) را نادیده می گیریم.
  • از دست دادن یک چیز، مانند رابطه عاشقانه، ما را بیشتر ناراحت می کند، ولی به آن اندازه از به دست آوردن آن شادمان نمی شویم.
  • اگر برای یک کار، پروژه و… بازخورد مثبت و منفی بگیریم، به احتمال زیاد بیشتر روی نقدهای منفی تمرکز می کنیم و ناامید می شویم.
  • هنگامی که به رویدادهای گذشته فکر می کنیم، بیشتر روی جزئیات ناراحت کننده تمرکز می کنیم و احساس بدی به دست می آوریم، به جای آنکه خاطرات خوش را مرور کنیم.

ریشه منفی نگری در چیست؟

بیشتر پژوهش گران بر این باورند که این موضوع در واقع به نام یک کارکرد تکاملی و تطبیقی در انسان ها وجود دارد، یعنی نیاکان ما با کمک این سوگیری ها توانستند زنده بمانند، بنابراین این کارکرد در نسل های پسین هم منتقل شده است. در حقیقت، تمرکز روی اندیشه ها و رویدادهای منفی، مانند گرسنگی و نگرانی برای جانوران شکارچی، برای انسان هایی که در سده های گذشته زندگی می کردند، یک موضوع مهم بوده و مسئله مرگ و زندگی به تعداد می رفته است. تمرکز زیادی روی محرک های منفی و تهدیدآمیز به انسان های پیشین کمک می کرد تا از صدمه دیدن و مرگ دور بمانند و در نتیجه شانس بیشتری برای زنده ماندن داشته باشند.

این بدین معنی است که سوگیری منفی و منفی نگری به نام بخشی از تکامل انسان ها شکل گرفت و از نسلی به نسل پسین منتقل شد. ولی چرا منفی نگر بودن آسان تر از مثبت اندیشی است؟ پاسخ ساده این است که مغز ما اطلاعات و تهدیدهای منفی را در اولویت قرار می دهد. شاید به این دلیل که این چیزها می توانند به ما آسیب بزنند و زندگی مان را به خطر بیندازند!

این موضوع در واقع به ما کمک می کند تا از سنین کم یادگیری را آغاز کنیم و از برخی چیزها خودداری کنیم تا آسیب نبینیم. اگرچه این سازگاری برای زنده ماندن ما سودمند است، ولی شوربختانه مسائلی مانند خلق وخوی بد، استرس و تأثیرات منفی دیگری را در پی دارد. یکی دیگر از دلایل مهمی که منجر می شود مردم اندیشه های منفی داشته باشند، این است که منفی گرایی به آسانی میان مردم جابه جا می شود. این پدیده که سرایت عاطفی نام دارد، نشان می دهد خلق وخو بد و انرژی منفی می توانند مسری باشند.

به گفته وب سایت Mindful Ambition، کسانی که منفی نگر هستند، می توانند گونه ای سیاه چاله احساسی در نظر گرفته شوند. کافی است با آن ها تماس داشته باشید تا در یک عالم تاریک و منفی غرق شوید!

کدام بخش از مغز مسؤول این منفی نگری ها است؟

پژوهش ها نشان می دهند که احساسات منفی، بادامه را فعال می کنند؛ گونه ای ساختار در دستگاه کناره ای مغز که به گفته روان شناسان روی مدیریت ترس، تهدیدها و اخبار منفی تمرکز دارد. دستگاه کناره ای مغز در کنترل کردن بسکمک از فرآیندهای فکری و شناختی نقش دارد و بادامه هم نخستین و مهم ترین بخش این دستگاه به تعداد می رود که بر بسکمک از احساسات و انگیزه های ما حکمرانی می کند.

هنگامی که با رویدادهای منفی روبه رو می شویم، آن ها آسان تر از رویدادهای مثبت در حافظه ما ذخیره می شوند. افزون بر این، رویدادهای منفی به نام خاطرات کوتاه مدت کاملا واضح بیشتر در فکر ما می مانند و این فرصت را به مغز می دهند تا کاملا آن ها را پردازش کند و به یادگیری از آن ها بپردازد.

تأثیرات منفی نگری و اندیشه های مخرب

آیا منفی نگر بودن چیز بدی است؟ در حالی که تا حدی منفی بودن در زندگی هر فرد کاملا همیشگی و طبیعی است، ولی منفی نگری بیش ازاندازه می تواند برای سلامتی خطرناک باشد و حتی دوستان و خانواده را هم تحت تأثیر قرار دهد. منفی نگری با افزایش افسردگی و اضطراب پیوند دارد؛ با توجه به درگیر شدن فرد با احساسات حسرت، ترس و پشیمانی، این موضوع هم چیز تعجب آوری نیست.

پژوهش ها نشان می دهند منفی نگری می تواند نشانه های فیزیولوژیکی مرتبط با استرس را در پی داشته باشد؛ چیزهایی مانند افزایش ضربان قلب و واکنش جاخوردگیِ شدیدتر. این موضوع ممکن است خوابیدن را سختتر کند، اشتها و هضم غذا را دگرگون کند و خستگی فراوان را در پی داشته باشد.

منفی نگریِ بیش ازاندازه همچنین می تواند منجر به پیدایش مسائل در روابط ما، تصمیم گیری ها و تمرکز و توجه به پیرامون و رویدادها شود. هنگامی که زیادی منفی گرا باشیم، ممکن است اعتماد به مردم و ایجاد روابطِ معنادار سخت شود، زیرا گمان می کنیم همه مردم بد هستند و قرار است ما را ناامید و غمگین کنند.

همچنین ممکن است تمایل داشته باشیم از خطرات و ریسک کردن، که می توانند منجر به پیشرفت ما شوند، دوری کنیم. چالش هایی را که ما را نیرومندتر و پیروز تر می کنند، کنار می گذاریم و انتقادهای سازنده را نادیده می گیریم. همه این ها منجر می شوند سر جایمان بمانیم و هیچ وقت پیشرفت نکنیم.

چگونه با منفی نگری مقابله کنیم؟

اکنون باید ببینیم چگونه می توانیم جلوی اندیشه های منفی و منفی نگری را بگیریم تا همواره فکریتی مثبت داشته باشیم. با رعایت نکته های زیر، می توانید منفی بودن را از زندگی خود دور سازید و همواره مثبت اندیش باشید.

1. تمرین خویشتن آگاهی

در وهله نخست، با شناخت خود و آگاهی درباره تجربیات احساسی تان می توانید به مهار اندیشه های منفی و منفی نگری کمک کنید. شما می توانید این کار را با تمریناتی مانند مراقبه فکر آگاهی، مدیتیشن اسکن بدن، خاطره نویسی و روزنگاری یا سخن گفتن با کسی که به او اعتماد دارید، انجام دهید.

هنگامی که از جایگاه عاطفی خودتان آگاهی پیدا کنید، می توانید چگونگی تأثیرات سوگیری های منفی را آسان تر تشخیص دهید. در ادامه می توانید با یک نگرش بهتر در پی راه حلهایی برای دگرگون کردن موقعیت و جلوگیری از منفی گرایی بگردید.

2. از گفت وگوهای منفی با خود دوری کنید

مقابله با خودگویی های منفی و جایگزین کردن آن ها با اندیشه ها و سخنان مثبت، بهترین راه حل برای دگرگون کردن نگرش و افزایش عزت نفس است. شما می توانید این کار را با سخن گفتن با خودتان، به گونه ای که با یک دوست صمیمی سخن می گویید، آغاز کنید.

به ازای هر انتقاد و اندیشه منفی در فکر تان، تلاش کنید روی چند رویداد یا خودگویی هایی تمرکز کنید که باعث افتخار شما می شوند. شما از این ترفند می توانید برای منفی نگری در برابر دیگران هم استفاده کنید. به جای دیدن بدی های مردم یا اشتباهاتی که در گذشته انجام داده اند، در پی خوبی هایشان بگردید و تلاش کنید دلیلی برای افتخار کردن به آن ها بیابید.

یادتان باشد هر احساسی که دارید بدون شک موقتی است، زیرا احساسات همواره در حال دگرگون شدن هستند. نیازی نیست احساسات منفی را به زور از خودتان دور کنید. در واقع باید تلاش کنید هنگامی که احساسات منفی به سراغ تان می آیند، به جای واکنش های تدافعی و ناگهانی، آن ها را پردازش کنید و افکار منفی مرتبط با آن احساسات را کاهش دهید.

3. مثبت گرایی و قدردان بودن را تمرین کنید

هنگامی که رویداد بدی در زندگی تان رخ می دهد، آیا راهی وجود دارد تا بتوانید تجربیات خود را دگرگون کنید و در چارچوب تازه ای قرار دهید تا جنبه های مثبت و روزنه های امید را نگاه کنید؟ شاید به جای ناراحت شدن، غصه خوردن، پشیمانی و… بتوانید در پی درس عبرتی در رویدادهای ناگوار بگردید و به خاطر آن سپاس گزار باشید.

شما با کمک این نکات و راه حلها می توانید روی نکات مثبت زندگی تمرکز کرده و همواره روزنه امیدی را پیدا کنید:

  • یک دفترچه قدردانی روزانه داشته باشید. تلاش کنید روزانه کارهای لذت بخش انجام دهید و در پایان روز آن ها را ثبت کنید تا همواره به یادشان داشته باشید.
  • تا جای ممکن قرار گرفتن در معرض پوشش های خبری را، که معمولا درد و غم و بدبختی ها را به نمایش می گذارند، کاهش دهید.
  • تعریف و تمجیدهای دیگران را یادداشت کنید و برای خودتان نگه دارید.
  • با یک درمانگرِ متخصص در رفتاردرمانیِ شناختی در ارتباط باشید تا به شما برای دگرگون کردن الگوهای فکری تان کمک کند. روان شناسان و رفتاردرمانگرها با کمک راه حلهای گوناگون می توانند شیوه اندیشیدن شما را تغییر دهند و کمک تان کنند تا بین خود و اندیشه های منفی تان فاصله ایجاد کنید.

یک راه دیگر برای مهار منفی نگری، توجه به زبان بدن و حالات چهره تان است. برای نمونه، صاف ایستادن، قوز نکردن و لبخند به لب داشتن می توانند به بهبود روحیه کمک کنند و هنگام روبه رو شدن با چالش ها، اعتمادبه نفس بیشتری به شما دهند.

4. دیدگاه منفی مردم را به خودتان نگیرید

این کار آسانی است که توهین ها را به دل بگیرید و دیدگاه های منفی دیگران را به خود جذب کنید، ولی تلاش کنید همواره یادتان باشد که احساسات و دیدگاه های مردم به طور معمول ارتباطی با شما ندارند و همواره نباید آن ها را به خودتان بگیرید.

هنگامی که کسی باعث می شود احساس بدی به خود و زندگی تان داشته باشید، اینگونه تصور کنید که این شخص هم مسائل خودش را دارد و قصدی ندارد به طور عمدی به شما آسیب برساند. به معنای دیگر، تلاش کنید با دیگران همدردی کنید و خودتان را جای آن ها بگذارید. با این کار می توانید جلوی واکنش های منفی به دیدگاه آن ها را بگیرید و کمتر ناراحت شوید.

5. انرژی منفی به دیگران ندهید

اگر دیدید ناراحت هستید و نمی توانید جلوی آن را بگیرید، دست کم تلاش کنید این احساسات و انرژی منفی را به دیگران منتقل نکنید. شاید گاهی اوقات خوب باشد مسائل تان را با دیگران در میان بگذارید و آن ها را رفع کنید، ولی نباید دیگران را مقصر بدانید و سرزش کنید یا با عصبانیت تان آن ها را از خود دور سازید.

اگر حالت تان خراب است و نمی خواهید دیگران را هم ناراحت کنید، گاهی اوقات می توانید خودتان را با چیزهای دیگر سرگرم کرده و حواس تان را پرت کنید. مثلا برای اینکه بتوانید جلوی غرق شدن در افکار منفی را بگیرید، می توانید کارهایی را انجام دهید که آرامش بخش هستند و ازشان لذت می برید. برای نمونه، ورزش کنید، کتاب بخوانید، پیاده روی کنید، خانه را تمیز کنید یا به سراغ کارهای خلاقانه بروید.

سخن پایانی

احساسات منفی، از جمله ناامیدی و اضطراب، به طور معمول تأثیر بیشتری روی ما می گذارند و دوام بیشتری هم نسبت به احساسات مثبت دارند. اگرچه گاهی اوقات تمرکز روی برخی چالش ها و حتی پشیمان شدن می توانند مفید و سودمند باشند و به رشد، یادگیری و برنامه ریزی برای آینده کمک کنند، ولی زیاده روی در اندیشه های منفی آسیب های گوناگونی را در پی دارد.

این منفی نگری که در واقع دید انتقادی یا بدبینی نسبت به همه چیز است، می تواند شما را درگیر مسائلی مانند عدم اعتمادبه نفس، غمگینی، تلخ خویی، احساس گناه، شرمندگی، ناامیدی یا حتی خشمگینی کند. شما با راه حلهای ساده ای می توانید جلوی سوگیری منفی و غرق شدن در اندیشه های مخرب و آسیب زننده را بگیرید.

با انجام ترفندهایی که در این نوشتار بررسی کردیم، به آسانی خواهید توانست جلوی منفی نگری را بگیرید و به سراغ دیدن جنبه های مثبت زندگی بروید. بنابراین، از این پس تلاش کنید خودتان و احساسات تان را بهتر بشناسید، دست از خودگویی های منفی بکشید، به خاطر رویدادهای لذت بخش سپاس گزار باشید، حرف مردم را به دل نگیرید و انرژی منفی هم به دیگران ندهید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت وبلاگ ساختمان مگ را بخوانید.

منبع: Dr. Axe

منبع: دیجیکالا مگ

به "منفی نگری چه تأثیری بر شما دارد و چطور باید با آن مقابله کنید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منفی نگری چه تأثیری بر شما دارد و چطور باید با آن مقابله کنید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید