مینی سریال Catch، 22 یا تبصره 22 با بازی جورج کلونی با اقتباس از کتاب ضدجنگ مشهور جوزف هلر

به گزارش وبلاگ ساختمان، در یکی دو سال اخیر، من علاقه خاصی به مینی سریال های باکیفیت پیدا نموده ام. مینی سریال های خوب بعضی از نکات منفی سریال های طولانی و پرفصل را ندارند:

مینی سریال Catch، 22 یا تبصره 22 با بازی جورج کلونی با اقتباس از کتاب ضدجنگ مشهور جوزف هلر

-زمانی انتظار برای شروع فصل بعدی

-فراموش کردن داستان و حوادث سریال در بین فصل ها

-نامتوازن بودن ضرب آهنگ و منطق داستانی و نزول فاحش سریال در فصل های انتهایی

-صرفه جویی در وقت

تازه ترین مینی سریالی که می خواهم به شما معرفی کنم، Catch-22 یا تبصره 22 نام دارد. این سریال با اقتباس از کتاب مشهور جوزف هلر نوشته شده است.

این کتاب در سال 1961 به چاپ رسید. وقایع این رمان مربوط به سال های 1942 تا 1944 جنگ جهانی دوم را فرا می گیرد. این اثر به عنوان یکی از رمان های برتر قرن بیستم شناخته می گردد.

Catch-22 به عنوان یکی از اصطلاحات وارد زبان انگلیسی شده است و معمولاً به موقعیت هایی که در آن باخت قطعی است اطلاق می گردد؛ بدین ترتیب که فرد در موقعیتی سخت قرار می گیرد که از آن گریزی ندارد، چرا که برای حل مشکل الف باید عمل ب را انجام دهد؛ اما عمل ب را تنها زمانی می تواند انجام دهد که مشکل الف را نداشته باشد.

خوشبختانه این رمان به وسیله احسان نوروزی در نشر چشمه و حسن افشار در نشر ماهی به فارسی برگردانده شده است.

رمان چشم اندازی کاملا غیر احساسی از جنگ ارائه می دهد که تمام ظاهرسازی های عاشقانه را از جنگ دور می نماید و افتخار و شکوه را با کمدی های کابوس واری از خشونت، بوروکراسی و جنونی متناقض جایگزین می سازد. این گونه از کنایه در ادبیات بعد از جنگ ویتنام بسیار رایج بود؛ اما بعد از جنگ جهانی دوم که آمریکایی ها تصور می کردند جنگی عادلانه و قهرمانانه بود، تبصره 22 شوکه نماینده بود.

رمان تبصره 22 را می توان به همراه برهنه ها و مرده ها نورمن میلر و سلاخ خانه شماره 5 کورت ونه گات، یکی از سه اثر مهم ادبیات ضد جنگ امریکا خواند. نویسندگان هر سه رمان به نوعی در رویدادهای جنگ جهانی دوم شرکت داشته اند و آن را از نزدیک تجربه نموده اند. جوزف هلر که فرزند خانواده ای مهاجر از یهودیان روس تبار بود، سال 1942 در سن 19 سالگی به ارتش امریکا پیوست و در سال های پایانی جنگ به عنوان بمب انداز هواپیمای بی 25 در 60 مأموریت جنگی شرکت کرد.

در سال 1970 اقتباسی سینمایی از این کتاب به کارگردانی مایک نیکولس انجام شد. اما به تازگی شبکه هولو، این اثر را به صورت یک مینی سریال خوب شش قسمتی درآورده است.

در این سریال بازیگرانی مانند کریستوفر ابوت - کایل چندلر - جوروج کلونی و مارتین دلانی بازی می نمایند.

منبع: یک پزشک

به "مینی سریال Catch، 22 یا تبصره 22 با بازی جورج کلونی با اقتباس از کتاب ضدجنگ مشهور جوزف هلر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مینی سریال Catch، 22 یا تبصره 22 با بازی جورج کلونی با اقتباس از کتاب ضدجنگ مشهور جوزف هلر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید