نتایج آنالیز های اولیه در خصوص سویه تازه اومیکرون ، واکسن ها در برابر ویروس تازه کارایی دارند

به گزارش وبلاگ ساختمان، خبرگزاری خبرنگاران- اپیدمیولوژیست برجسته استرالیایی معتقد است که سویه اُمیکرون که اولین بار در ماه گذشته در آفریقای جنوبی کشف شده است می تواند کلید خاتمه همه گیری کووید-19 باشد.

نتایج آنالیز های اولیه در خصوص سویه تازه اومیکرون ، واکسن ها در برابر ویروس تازه کارایی دارند

به گزارش خبرگزاری وبلاگ ساختمان،پروفسور تونی بلیکلی طی مصاحبه ای با یک برنامه صبحگاهی استرالیایی گفت: سویه تازه می تواند جایگزین سویه بسیار عفونی دلتا گردد.

وی گفت که اُمیکرون بیشتر از دلتا قابل انتقال است اما سویه ای با شدت بیماری کمتر است.

بلیکلی اضافه نمود: این سویه باید خفیف تر باشد اما دقیقا نمی دانیم که چقدر خفیف تر است به این معنی که باید مقدار بستری شدن در بیمارستان کمتر باشد و جایگزین دلتا گردد و شاید موهبتی باشد که خروج از همه گیری را رقم زند.

گزارش های اولیه از آفریقای جنوبی نشان می دهد، افراد مبتلا به سویه اُمیکرون تنها علائم خفیفی ازجمله خستگی شدید، بدن درد و خارش گلو را گزارش کردند. کارشناسان بهداشت هنوز گزارش هایی مبنی بر از دست دادن حس چشایی یا بویایی بیماران دریافت ننموده اند. با این حال کارشناسان بهداشت ازجمله پروفسور بلیکلی تاکید نمودند که تحقیقات در خصوص نوع اُمیکرون و اثرات آن هنوز در مراحل اولیه است.

بلیکلی ادامه داد: در حالی که به نظر می رسد اُمیکرون نسبت به سویه دلتا کمتر خطرناک است اما ممکن است سویه بعدی شدیدتر باشد.

دکتر آنتونی فائوچی، کارشناس ارشد بیماری های عفونی در نشست خبری کاخ سفید در خصوص شناسایی فرد مبتلا به اُمیکرون در ایالات متحده گفت: این فرد فقط علائم خفیف را تجربه می نماید.

وی بعلاوه گفت که بیمار به طور کامل در برابر کووید-19 واکسینه شده است اما گفت که نمی داند آیا وی دوز تقویت نماینده دریافت نموده است یا خیر.

این شخص در حال حاضر قرنطینه شده است و به گفته سی ان ان، افراد نزدیک نیز آزمایش شده اند و آزمایش کووید همه آنان منفی بوده است.

واکسن ها در برابر سویه تازه کارایی دارند

نماینده سازمان بهداشت دنیای ادعا می نماید، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد اثربخشی واکسن ها هنگام مبارزه با سویه تازه کاهش می یابد.

این سازمان می گوید: بیشتر مواردی که تا به امروز مورد آنالیز قرار گرفته اند شدید نیستند البته با احتیاط اضافه می نماید هنوز اطلاعات زیادی در خصوص سویه تازه وجود ندارد.

وزارت بهداشت بوتسوانا روز سه شنبه بیان کرد که نزدیک به 80 درصد موارد ابتلا به نوع اُمیکرون در این کشور بدون علامت بوده است.

سازمان بهداشت دنیای می گوید: در حال حاضر بیش از 40 جهش مختلف شناسایی شده است اما بعضی جهش های ویروس نشان دهنده افزایش خطر انتقال سریع تر است.

پروفسور نیل فرگوسن، متخصص بیماری های عفونی گفت: ممکن است مدتی طول بکشد تا درک کنیم که اُمیکرون می تواند به چه مقدار کشنده باشد؛ این زمان ممکن است انتها ماه باشد.

وی توضیح داد: آنچه دریافتیم این است که آلفا شدیدتر از سویه قبلی بوده و دلتا دوباره شدیدتر از سویه قبل خود شده است، بنابراین فرایند مشاهده شده شدت بیشتر و نه شدت کمتر است.

پل کلی از عالی رتبه ترین مقام های پزشکی استرالیا گفت: هیچ نشانه ای وجود ندارد که نوع اُمیکرون کووید-19 کشنده تر از سایر گونه ها باشد و در واقع ممکن است برعکس باشد.

کلی اضافه نمود: از بیش از 300 موردی که اکنون در بسیاری از کشورها تشخیص داده شده است همه به بیماری بسیار خفیف مبتلا بودند و یا هیچ علامتی نداشته اند.

وی تاکید نمود: بسیاری از صدها عفونت اُمیکرون که در سراسر دنیا ظاهر می گردد در افراد واکسینه شده است. با این حال، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد واکسن های کووید-19 موجود در برابر آخرین نوع نگران نماینده کارایی ندارند.

کلی گفت: بسیاری از موارد ابتلا که در بسیاری از کشورهای دنیا و مسافران جنوب آفریقا تشخیص داده شده اند، افراد واکسینه شده بودند اما بیماری شدیدی نداشته اند. بنابراین باید منتظر بمانیم و اطلاعات بیشتری جمع آوری کنیم.

اظهارات مدیر واکسن سازی مدرنا در ابتدای هفته در خصوص کاهش قابل توجه اثربخشی واکسن علیه اُمیکرون باعث سقوط بازارهای سهام شد و بسیاری از کشورها ازجمله بریتانیا اقدامات تازه سختی را ارائه کردند. با این حال، روز سه شنبه، اوگور شاهین، یکی از بنیان گذاران بیوان تک گفت: که خیلی نگران اُمیکرون نیست.

وی می گوید: نگران نیستم و انتظار داشتیم چنین سویه ای ظاهر گردد. تنها چیزی که در حال حاضر من را نگران می نماید این است که بعضی از افراد هنوز واکسینه نشده اند.

سویه تازه کرونا صدر اخبار دنیا

سویه تازه ویروس کرونا سردمدار اخبار روزنامه های دنیا است. واشنگتن تایمز و نیویورک تایمز امروز هر دو از این ویروس نوشته اند.

واشنگتن تایمز روزنامه آمریکا نوشت: گونه اُمیکرون، هراس های کووید را باز دامن زد. هدف نخست اکنون، ممنوعیت سفرها و پروازها است. فائوچی مشاور عالی پزشکی کاخ سفید می گوید، زنجیره ویروس، بی تردید به مرزهای آمریکا راه خواهد یافت.

روزنامه های دنیا، از جمله چاینا دیلی از ارسال یک میلیارد واکسن از سوی چین به آفریقا خبر دادند. با راه یافتن اُمیکرون به استرالیا و کانادا، هنگ کنگ و اکووادور به نسبت محدودیت ها را اعمال خواهند کرد.

فرد آمریکایی مبتلا به ویروس اومیکرون واکسن زده بود

رویترز از نخستین مورد کرونای تازه در آمریکا خبر داده است. این شخص پس از هفت روز بازگشت از افریقای جنوبی با تست مثبت کرونا روبرو شده است. در این شرایط نگرانی از شدت اثر این بیماری و مقاومت در برابر واکسن بیشتر شده است.

شیوع سویه تازه کرونا در کشورهای مختلف نگرانی زیادی را ایجاد نموده است. این موضوع اثرات خود را در قیمت کالاها و بازار دنیای و ریزش سنگین نفت منعکس نموده است. دولت ها بار دیگر نسبت به احتمال اجبار به قرنطینه و تبعات سنگین مالی آن هراس دارند.

به گفته رویترز و بر اساس اطلاعات موجود فرد مبتلاشده به سویه تازه کرونا در آمریکا کاملا واکسینه شده بود. همین موضوع حتی نگرانی را از عدم مقاومت واکسن در برابر سویه تازه بیشتر نموده است. به گفته فائوچی دو هفته زمان می برد تا بتوان شدت بیماری ناشی از سویه تازه را متوجه شد و اینکه ایا این بیماری بر واکسن غلبه می نماید یا خیر.

از شرکت های هواپیمایی امریکایی خواسته شده تا نام مسافرانی را که به افریقای جنوبی در هفته های گذشته پرواز داشته اند اعلام نمایند. افزایش تعداد کشورهای درگیر با سویه تازه کرونا طی چند هفته گذشته بر شدت نگرانی ها اضافه نموده است.

به گفته انیستیتو ملی بیماری های مسری آفریقای جنوبی این بیماری می تواند تا حدودی ایمنی بدن را تهدید کند اما همچنان واکسن کرونا بدن را در برابر بیماری شدید و مرگ ناشی از این سویه نیز مقاوم نگه می دارد.

نتایج آنالیز های اولیه در خصوص نوع جهش یافته کرونا

به گزارش یورونیوز،آنجلیک کوتزی، رئیس انجمن پزشکی آفریقای جنوبی که از نزدیک در جریان شناسایی سویه تازه ویروس کرونا با نام اومیکرون بوده و در حال آنالیز و شناسایی علائم ابتلا به آن در میان بیماران است، در تازه ترین ارزیابی خود از نحوه عملکرد این ویروس جهش یافته بیان کرد که ابتلا به سویه تازه، بیماری خفیف کووید-19 را در پی داشته و تا کنون موجب بروز عوارض حادی در میان بیماران نشده است.

خانم کوتزی شرح داد که نخستین بار علائم ابتلا به این سویه تازه را در بیمار مردی که حدود 30 سال سن داشت مشاهده کرد؛ علائمی همانند احساس خستگی زیاد، بدن درد و سر درد خفیف و گرفتگی صدا که بر خلاف بیماران گذشته دچار گلو درد، مشکل ریوی منجر به سرفه های حاد و از میان رفتن حس بویایی و چشایی نشده بود.

البته رئیس انجمن پزشکی آفریقای جنوبی توضیح داد که علائم یاد شده تا کنون در گروه کوچکی از مبتلایان به سویه اومیکرون تکرار و مشاهده شده و هنوز برای اظهارنظر دقیق در خصوص تبعات و عوارض عمومی ابتلا به نوع جهش یافته ویروس کرونا زود است.

خانم کوتزی شرح داد که مرد جوانی که به او مراجعه نموده بود با وجود این که از دچار شدن به علائمی سخن می گفت که با علائم سویه دلتا متفاوت بود ولی با نتیجه آزمایش مثبت کرونا روبرو شد. او ادامه داد که سپس اعضای خانواده آن جوان را مورد آزمایش قرار داده و متوجه شده که همگی آنها به ویروس کرونا مبتلا هستند ولی در عین حال علائم بسیار بسیار خفیفی دارند.

خانم کوتزی اضافه نمود که در ادامه روز، افرادی دیگری با علائم مشابه آنها به من مراجعه کردند که نتایج آزمایش کرونای همه آنها نیز مثبت شد. او سپس تصمیم می گیرد تا کمیته واکسیناسیون کشوری در جریان بگذارد که در نتیجه آنالیز آنها سویه اومیکرون شناسایی می گردد.

رئیس انجمن پزشکی آفریقای جنوبی سپس تاکید نمود که تا کنون هیچ یک از مبتلایان به سویه اومیکرون در بیمارستان بستری نشده اند ولی این عوارض و تبعاتی است که ما در آفریقای جنوبی مشاهده می کنیم و بنابراین این احتمال وجود دارد که این تصویر اولیه طی هفته های آینده در سایر نقاط دنیا تغییر کند

پیشتر وزارت بهداشت آفریقای جنوبی سویه تازه با نام B.1.1.529 را که از سوی سازمان دنیای بهداشت اومیکرون نامگذاری شده، منشا افزایش تصاعدی ابتلاها در این کشور طی هفته های اخیر اعلام و نسبت به قدرت سرایت بالای آن پس از رخداد جهش متعدد ابراز نگرانی نموده بود.

سازمان دنیای بهداشت نیز تاکید نموده که هنوز برای اعلام مقدار نگرانی در خصوص شیوع سویه اومیکرون زود است و مساله پس انجام مطالعات لازم و آنالیز عملکرد واکسن های موجود در قبال آن روشن خواهد شد.

دانشمندان نیز بر پایه تجربیات گذشته یادآور شده اند که ویروس ها همیشه جهش پیدا می نمایند اما گاهی در جهش ضعیف تر شدن و گاهی در راستا ماهرتر شدن برای فرار از پادتن و از کارآیی انداختن واکسن ها.

منبع: خبرگزاری آریا

به "نتایج آنالیز های اولیه در خصوص سویه تازه اومیکرون ، واکسن ها در برابر ویروس تازه کارایی دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتایج آنالیز های اولیه در خصوص سویه تازه اومیکرون ، واکسن ها در برابر ویروس تازه کارایی دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید