نرخ گاز تاسیسات گردشگری گران نمی گردد

به گزارش وبلاگ ساختمان، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده و گزارش های منتشر گشته، نرخ گاز تاسیسات گردشگری گران نمی گردد.

نرخ گاز تاسیسات گردشگری گران نمی گردد

اسماعیل برات، معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: با پیگیری های وزیر و توافق حاصله با وزارت نفت مقرر شد نرخ بهای گاز مصرفی تأسیسات گردشگری افزایش نیابد و به نرخ سابق بازگردد.

او یادآور شد: یکی از ابزارهای حمایتی برای توسعه گردشگری در کشور، بهره مندی فعالان این صنعت از تسهیلات و تعرفه های انرژی است. سرمایه گذاران بخش خصوصی با در نظر گرفتن توجیه مالی نسبت به سرمایه گذاری در صنایع مختلف اقدام می نمایند و یکی از ملزومات و مؤلفه های اصلی تشویق سرمایه گذاران و حمایت از فعالان صنعت گردشگری، وجود مشوق های قانونی در زمینه انرژی است.

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره جزئیات افزایش بهای گاز و انرژی در تأسیسات گردشگری شرح داد: در خرداد سال جاری خبرهایی درباره افزایش نرخ بهاء گاز تأسیسات گردشگری منتشر شد، که با آنالیز های صورت گرفته معین شد بعضی ادارات و مراکز زیرمجموعه شرکت ملی گاز در استانها با استناد به آیین نامه اجرایی شماره 16850/م/ت61169هـ مورخ 29/03/1402 مصوب هیأت وزیران، نرخ تعرفه تأسیسات گردشگری را به بیش از چهار برابر افزایش داده اند.

حسب دستور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و تاکیدات معاون گردشگری موضوع مورد آنالیز دقیق نهاده شد و معین شد اشکالات حقوقی در این افزایش نرخ اتفاق افتاده است؛ زیرا دو تصویب نامه (آیین نامه اجرایی جزء 1 بند الف تبصره 14 و آیین نامه بند ل تبصره 15 قانون بودجه 1402) در موضوع محاسبه تعرفه گاز از سوی هیأت وزیران به تصویب رسیده اما تأسیسات گردشگری مشمول هیچ کدام از اینها نیست.

او اضافه کرد: آیین نامه نخست، مستند بر جزء 1 بند الف تبصره 14 ماده واحده قانون بودجه به تصویب رسیده و بند مذکور، بر واریزی دریافتی های حاصل از خوراک گاز پتروشیمی ها و سوخت صنایع به حساب سازمان هدفمندی یارانه ها تاکید دارد و اساساً ارتباطی با موضوع تأسیسات گردشگری ندارد. از سوی دیگر بند ز تبصره 9 قانون بودجه سال 1402 اشعار می دارد تعرفه گاز مصرفی تأسیسات گردشگری و صنایع دستی و آب درمانی ها و هتل ها مشابه تعرفه خدمات است. هرچند بخش گردشگری به طور کلی در زمره صنایع محسوب می گردد، لیکن درباره نرخ گاز با توجه به صراحت بند ز این تبصره، مشمول تعرفه خدمات است.

از سوی دیگر آیین نامه دوم با استناد به بند ل تبصره 15 قانون بودجه سال 1402، انجام پذیرفته است. در صورتی که بند ل تبصره 15 قانون بودجه 1402 نیز مربوط به مصرف خانوارها است و ماده 7 همین آیین نامه درباره واحدهای دارای پروانه از وزارت صنعت، معدن و تجارت و صنایع تبدیلی دارای مجوز از وزارت جهاد کشاورزی است. این در حالی است که براساس بند الف ماده 98 قانون برنامه ششم توسعه و بعلاوه رأی 640 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، هتل ها و سایر تأسیسات گردشگری دارای قانون خاص بوده و اساساً از شمول نظام صنفی مستثنی هستند. بنابراین تأسیسات گردشگری دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از شمولیت هر دو آیین نامه خارج است.

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با اشاره به پیگیری های صورت گرفته در این زمینه اظهار کرد: خوشبختانه آقای مهندس ضرغامی موضوع را به وسیله وزیر نفت مورد پیگیری قرار داده و پس از آن مکاتبات، جلسات و گفت و گوهای متعددی با مسئولان شرکت ملی گاز در سطوح مختلف انجام شد و نهایتاً توافق شد با رویکرد حمایت از تأسیسات گردشگری، پیشنهاد مشترکی با وزارت نفت ارائه گردد تا تعرفه خاص و ویژه گردشگری در زمینه گاز طبیعی، برای تصویب در هیأت دولت طرح گردد.

برات درباره اهمیت تصویب تعرفه خاص نیز گفت: فارغ از اینکه نرخ نهایی تعرفه چه عددی خواهد بود، فی نفسه مشخص تعرفه خاص گردشگری گامی مهم و نقطه عطفی در حمایت دولت از هتل ها و تأسیسات گردشگری محسوب می گردد. با این وجود عجالتاً انتظار می رود با تصویب در دولت، نرخ تاسیسات گردشگری بدون افزایش قابل توجه و مشابه نرخ گاز طبیعی سال گذشته برای تأسیسات گردشگری محاسبه و اخذ گردد.

منبع: همگردی

به "نرخ گاز تاسیسات گردشگری گران نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرخ گاز تاسیسات گردشگری گران نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید